Two Point Hospital

Two Point Hospital

Hospitalssimulatoren er kommet til konsoller, og charmen er stadigvæk smitsom.

Jeg er så gammel, at jeg godt kan huske at besøge venner og spille Theme Hospital på deres computer. Flere jokes røg over hovedet på mig den gang, men den gakkede charme var ikke til at komme udenom. Vi kunne sidde længe og opbygge hospitalet og dets forskellige rum Two Point Hospital er en spirituel efterfølger skabt af mange af de samme kræfter, der i sin tid stod bag Theme Hospital, og det er netop landet på PS4, Xbox One og Switch.

Two Point Hospital er ligesom sin spirituelle forgænger et simulationsspil, hvor du skal opbygge et hospital og bemande det med kvalificeret personale. På et begrænset område skal du opbygge forskellige afdelinger, sørge for at kurere patienter, optimere ventetider, sørge for snacks og drikke, holde omgivelserne rene og så videre. Hvis du er bekendt med organisations- og virksomhedssimulatorer, så kender du remsen.

Two Point Hospital
Two Point Hospital

Mange andre spil i denne eller lignende genrer, har det med at overfalde dig med tunge og dårligt forklarede spilsystemer helt fra start, men Two Point Hospital fører dig med sikker hånd ind af døren, og fører dig hurtigt og smertefrit igennem proceduren - akkurat som et godt hospitalsbesøg skal være.

Før du ved af det, er der fuld liv på gangene - medmindre du ikke får kureret sygdommene, så er der nemlig lig og genfærd på gangene. Two Point Hospital giver dig kort og klar feedback, så du bliver sjældent forvirret over, hvorfor noget ikke fungerer, som du synes det skal.

Two Point Hospital
Two Point Hospital

Når du efterhånden har høstet nok profit og berømmelse - for det er jo trods alt hospitalsvæsenets vigtigste opgave - så kan du rykke videre til det næste hospital, der har en række nye udfordringer, der skal overkommes, og det er med til at give en fin mængde variation til gameplayet. Hospitalernes forskellige layout og de specielle udfordringer, der er til hvert enkelt af dem, gør at du virkelig kan gå i dybden, nørkle og optimere dit spil. Det bliver eksempelvis vigtigere og vigtigere at tænke over, hvordan du udnytter pladsen på hospitalet, så patienter og ansatte kan komme hurtigt fra det ene punkt til det andet.

Når du skal hyre arbejdskraft har de ikke bare en score, der viser, hvor kvalificeret de er til jobbet, men også forskellige personlighedstræk og karakteristika, som spiller ind i driften af dit hospital. Samtidig kaster Two Point Hospital gerne en række udfordringer og benspænd din vej, for at holde dig på tæerne. Det bliver aldrig overvældende, og nogle vil måske mene, at det ligefrem er for let. Men der er altså dybde at finde, og der er rigeligt med muligheder for at optimere din forretning, og hvad endnu vigtigere er, så er der variationer, hvilket kan være lidt af en mangelvare i genren.

Two Point Hospital
Two Point Hospital

Det hele er bygget på et fundament af gakket charme. Det er en overordentligt hyggelig omgang at sidde med Two Point Hospital, og selvom nogle jokes ligger lige lovlig tæt på "onkel humor-territoriet", så er der en masse små overraskelser og gags, der gør det svært ikke at trække på smilebåndet. Sammen med de klare forklaringer af, hvor dine problemer opstår og hvad du kan gøre ved dem, gør det en behageligt indbydende spiloplevelse. Her må jeg lige endnu engang slå pointen fast. Der er mange knapper der kan skures på. Masser af plads til optimering, specialisering og dygtiggørelse, men det er altså ikke en hardcore dyb simulator. Så er du på udkig efter en kold og kynisk simulator, der står klar til at give dig et rap over nallerne, hvis du ikke læste anden paragraf på side 5 af bygningsmanualen, ja, så er det altså ikke her, du skal investerer.

Det er derimod et rigtig fint køb, hvis du er på udkig efter noget, der er let i tonen, som du kan hygge, sysle og grine med. Det kunne umiddelbart også være et hit hos børn i den tidlige skolealder og henvender sig til et bredt publikum. Det er specielt et plus, at du for en gangs skyld prøver at undgå død og ødelæggelse.

Two Point Hospital
Two Point Hospital

Two Point Hospitals nye liv på konsollen er umiddelbart gået smertefrit. Der er tider, hvor kameraet er lidt besværligt at føre rundt, men sådan var det nu også lidt i PC udgaven. Det er bare synd for der er tydeligt lagt noget arbejde i nogle af de fjollede animationer, som patienterne skal igennem, når de eksempelvis skal kureres. Den flere gange nævnte charme kommer blandt andet fra disse animationer, men også det generelle tegnefilmslook og de farverige omgivelser, som sammen med den muzak-lignende hospitals-musik gør det til en behagelig arbejdsplads. Jeg oplevede en enkelt gang, at spillet frøs og jeg mistede tyve minutters fremgang, men den slags er næsten ikke værd at nævne, da det højst sandsynligt ikke vil ske for mange, når spillet også bliver fulgt op med nogle patches.

Alt i alt skal der lyde en anbefaling herfra. Jeg kan selv have hang til at ville have noget, der er endnu dybere og som giver mig endnu flere grå hår, når jeg skal sidde med et taktisk spil, men det er nu en gang faktisk også rigtig dejligt at sidde med et spil, der er hyggeligt, fjollet og farverigt, men stadigvæk giver dig muligheden for at maksimere udbytte og minimere omkostninger.

Two Point Hospital

Two Point Hospital
Two Point Hospital