Marvel Super Hero Squad: The Infinity Gauntlet

Navnet Marvel får straks éns skjulte superevner til at blive aktiveret og klædeskabet ryddes fluks for stramtsiddende superheltekluns. Desværre er tøjet lidt for småt, og målgruppen for denne titel er tydeligvis ikke spilanmeldere i deres bedste alder.

Hov, var Hulk sådan en lille fætter dengang, jeg sad og sled siderne i mine tegneserier i stumper og stykker i 80-erne? ..og hvad med ham Thor, havde han virkelig sådan en lille hammer? Er vi nu tilbage i at kalde Spiderman for Edderkoppen eller X-men for Projekt X?

Svaret er klart nej. Marvel Super Hero Squad - The Infinity Gauntlet er et spil skabt ud fra en tegnefilmserie, som aktuelt vises på udvalgte tegneseriekanaler. Konceptet er, at vi her har at gøre med superhelte, som er små. Helt præcist så bygger handlingen på anden sæson af serien Marvel Super Hero Squad.

Marvel Super Hero Squad er et beat-em-up spil med indlagte puzzle-elementer. De sidste kræver typisk samarbejde mellem flere spillere, men kommer dog aldrig rigtigt til at udfordre dine små grå. Det hele er pakket ind i flotte farver, men det grafiske udtryk er ellers lidt grovkornet og sjusket i kanten. Dette komplementeres af en lydside som på ingen måder udmærker sig hverken positivt eller negativt. Der er lidt gennemsnitlig metervare og kedelig rutine over disse dele, hvor yngre fans af tegneserien sikkert vil føle sig mere hjemme end denne anmelder gjorde.

De små størrelser, som inkluderer legendariske miniatureudgaver af flere af de største - såsom Hulk, Iron Man og Thor, er lidt sære at se på, hvis man er hjemme i Marvel-universet. Sjovt nok er der medtaget enkelte af de mindre kendte - som eksempelvis Hulks kusine. Erindre ikke klart hende fra min legendariske stak af Marvel-tegneserier tilbage på ungdomsværelset for mange år siden. Men hun er grøn, og ikke den type, som du skal klappe i bagdelen på kontoret, medmindre du har lyst til at opleve den komplementære farve til grøn på din kind.

Indsamling af krystaller er din primære mission. Som en sær superhelte-geolog kæmper du og en (rigtig eller virtuel) ven dig gennem banerne. Der er seks elementer, som skal kontrolleres: tid, rum, tanke, sjæl, realitet og kraft. Alle disse ting skal samles i en af de mere seje vanter - den såkaldte Infinity Gauntlet. Skal vi i sagens tjeneste kalde den for noget i stil med Uendelighedshandsken. Thanos - en grum karl som får Lundin og Manson til at ligne klassiske familiefædre, er den onde her.

Spillet er ganske søvndyssende som singleplayer, men finder vise kvaliteter frem, når man aktiverer en rigtig ven ved ens side. Jeg testede titlen i nært samarbejde med et par tre- og otte-årige erfarne spillere. Vi kan kort slå fast, at de fandt kvaliteter i spillet, som jeg ikke så. Oplevede blandt andet fysiske slåskampe omkring valg af superheltefigurer. Hvem siger konsolspil ikke gør at børn rør sig!? Man kan desværre ikke spille titlen online med en ven i en anden ende af landet, så havde vi sparet gråd og skyer af pulveriserede mælketænder her i husstanden.

Helt alvorligt, så er dette spils eneste relevans gemt i co-op delen. Men er man allerede en garvet hund indenfor dette, så har man selvfølgeligt fornøjeligt spillet sig igennem flere LEGO-titler. Den seneste Harry Potter og før det Indiana Jones 2 har jo sat helt nye standarder for co-op børnespil. Desværre når denne titel ikke i nærheden af de højder. Den dynamiske skærm fra de to nævnte LEGO-titler kunne have rettet lidt op - men dog stadig ikke nok til at der kan retfærdiggøres et køb til fuld pris.

En lille detalje som undrede mig hele vejen igennem, var at de små superhelte, som forventeligt skulle have helium-stemmer stadig snakker som voksne. Kan ikke udelukke at det er standarden i serien på fjernsynet. Men uden at kende denne i detaljer, så lyder det stadig noget forkert at have en minigut spurtende rundt på skærmen med en solid mandestemme.

Spillet er rimelig kort. Selv med banerne låst op i free-mode, så er det ikke sjovt at besøge igen for at indsamle de sidste krystaller. Titlen ville gerne være et LEGO-spil med Marvelfigurer, og det er bare ikke lykkedes hele vejen.

Misforstå mig ret - der er timer af sjov her. Men det er en titel, som skal findes i tilbudskassen når den tid kommer. Så kan du hive en lillebror, en barnlig far eller andre med ind og hygge dig kortvarigt. Har du allerede en af de legendariske LEGO-titler stående, så kan jeg godt love dig, at denne skive ikke kommer til at blokere din konsol gennem den kolde og grå vintertid.

6 / 10
+
Superhelte, co-op