Moons of Madness

Moons of Madness

Det Lovecraft-inspirerede sci-fi-eventyr har langt om længe snoet sine tentakler om konsollerne.

Tilmeld dig vores nyhedsbrev her!

* Skal udfyldes

Moons of Madness er ikke noget fremmed spil for PC-spillere, eftersom spillet udkom på Steam den 22. oktober 2019. Konsolbrugerne blev dog nødt til at vente lidt, da spillet først nu er ankommet på PS4 og Xbox One. Oplevelsen er nøjagtig den samme bortset fra nogle små forskelle med hensyn til opløsning og billedhastighed, men indholdet er identisk. Det er et førstepersonsudforskningsspil, der grænser op til stilen i den såkaldte "Walking Simulator", omend med flere interaktioner, end du vil finde i andre lignende spil.

Moons of Madness er en reference til Phobos og Deimos, Mars' tvillinge-måner, og de giver næring til et horrorplot, der mikser Lovecraft og science fiction. Narrativet finder sted på en station på Den Røde Planet, hvor spilleren indtager rollen som Shane Newehart, en ingeniør, der har til opgave at holde basen i tomgang. Sjov detalje: Moons of Madness finder sted i det samme univers som The Secret World, Funcoms MMORPG, der blev udgivet tilbage i 2012. Denne information er dog slet ikke vigtig for at kunne nyde historien.

Som du nok kan forudse, begynder situationen gradvist at blive kompliceret ved basen, hvilket tvinger Shane - og spilleren - til at bevæge sig hen til forskellige områder på basen for at løse problemer. Basen er opdelt i forskellige sektorer, som Shane besøger ved at benytte sit køretøj. Dog får spilleren aldrig lov at styre det. Gameplayet bliver derfor kogt ned til en række trivielle handlinger, som for eksempel at dreje ventiler, tage hjelme på og af (når du skal besøge de yderste hjørner af stationen) og løse nogle basale gåder. Det drejer sig for det meste om kedelige gameplay-sekvenser med opgaver, som ikke tilføjer andet til gameplay-oplevelsen end at gøre spillet længere.

Moons of MadnessMoons of Madness

Ligesom andre spil i samme genre gør, anvender Moons of Madness hovedsageligt Core Plot-enheder til at fortælle sin historie, med radiosamtaler mellem hovedpersonen og andre karakterer, og tekster i form af e-mails og dokumenter. Vi nød skuespillernes præstation, især forholdet mellem Shane og Declan Delaporte, da de formår at have troværdige samtaler med hinanden - og ros til manuskriptet også.

Efterhånden begynder Lovecrafts indflydelse dog at titte frem, eftersom science fiction-baggrunden giver plads til overnaturlige elementer. Der er nogle interessante sekvenser, specielt med Shanes flashbacks, og ligeledes et par effektive forskrækkelser, men spillet formår aldrig at skabe en særlig intens atmosfære. Grotesk og detaljeret måske, men ikke specielt skræmmende eller intens.

Moons of Madness

Selvom Moons of Madness' atmosfære ikke er særlig effektiv, især sammenlignet med andre horror- og mysteriespil, er stationen i sig selv bygget med en mærkbar detaljegrad og drager fordel af lydeffekternes kvalitet, og måden de genskaber stationens mekanismer på, manglen på oxygen og andre lignende detaljer. Der er også skabninger, som vi dog ikke vil gå i detaljer med. Moons of Madness indeholder ikke noget combat, og det ser ud, som om de har lært fra Soma, da fjenderne sjældent bliver en reel hindring.

I forhold til plottet ender det med at gemme på interessante ideer, mest hvis du både kan lide Lovecraft og sci-fi. Dementia er naturligvis en stor del af plottet og oplevelsen, og der venter dig et par uventede drejninger, men vi syntes ikke, det havde den samme indflydelse som spil, der udforsker samme territorie.

Hvad end det er på PC eller konsol, så er Moons of Madness et uimponerende spil, og et der ikke er specielt mindeværdigt, men det har sine momenter. Vi vil ikke anbefale det til alle og enhver, men hvis du nød spil som Conarium eller Soma, får du formentlig en fin oplevelse ud af Moons of Madness, også selvom det ikke helt kan måle sig med dem.

Moons of MadnessMoons of MadnessMoons of Madness

6 / 10
+