Resident Evil Resistance

Resident Evil Resistance

Capcom har inkluderet et separat multiplayer-spil i Resident Evil 3. Men skulle de måske bare have holdt sig til et enkelt spil?

Der var mange af os, der havde set frem til det spritnye remake Resident Evil 3. Og selvom der som altid er delte meninger om spil, fandt jeg det egentlig meget underholdende og vellykket. Mange spillere savner dog en regulær genspilningsværdi i spillet, og det kan jeg da egentlig også godt forstå. Der er ikke så meget at tage sig til efter rulleteksterne. Men det har Capcom (u)heldigvis kompenseret for med det separate multiplayer-spil Resident Evil Resistance, der er inkluderet i Resident Evil 3.

Resident Evil Resistance er et spil for fem personer. Fire af personerne danner et hold, som skal forsøge at finde vej gennem en masse rum for til sidst at slippe ud af banen, inden tiden løber ud. Det besværliggøres dog af den femte person, der spiller som Mastermind. Her er opgaven at forhindre de fire overlevere i at slippe ud. Det er grundopskriften. Og lad os så dykke lidt ned i gameplayet.

Resident Evil Resistance

Som overlever skal du altså forsøge at slippe ud af modspillerens zombie-galehus. Det gør du kort sagt ved at løse opgaver, der åbner op for nye områder, og som i sidste ende giver dig adgang til at slippe ud. Som jeg senere vil uddybe, sender Mastermind-spilleren dog en masse zombier og forhindringer efter dig. Derfor har karaktererne hver sine evner, som kan anvendes i kampen, ligesom der naturligvis også er våben og udstyr, som kan købes for de penge, man optjener gennem runden. Dog skal man ikke bruge alt for meget tid ved købestationen, da tiden løber. Det kan hurtigt blive hektisk, på den gode måde, med et tikkende ur over hovedet, så det er med at holde hovedet koldt (det var jeg ikke særligt god til). Heldigvis kan man optjene tid ved at nakke zombier og klare de forskellige opgaver, man møder i løbet af runden. Disse opgaver går altid ud på at finde nøgler, anvende terminaler samt ødelægge store glastanke. Og det bliver altså hurtigt ensformigt arbejde. Selvom nøglerne kan være anbragt forskellige steder, er det stadig det samme, du skal hver gang, og det blev jeg lidt træt af.

Jeg kan forestille mig, at det kan være en sjov omgang at tage på overlevelsesjagt sammen med tre venner, men med fremmede spillere er det en lidt tam omgang. Da jeg skulle spille, tog det for det første altid flere minutter at finde nogen spillere i lobbyen, hvilket måske siger lidt om spillets popularitet. Derudover var der ikke meget samarbejde at spore, da vores hold næsten altid endte med at være spredt for alle vinde. Og så bliver muligheden for at genoplive hinanden knap så nyttig. Selvom du respawner, når du dør, bliver der hver gang fratrukket en ordentlig portion af tiden, så man bør prøve at undgå det.

Resident Evil ResistanceResident Evil Resistance

Det er meget mere underholdende at agere Mastermind. Som en ægte Jigsaw anvender du overvågningskameraer til at observere de fire andre spillere, og det er herigennem, du planlægger dine ondsindede træk. Som Mastermind har du nemlig forskellige zombier og fælder til rådighed, som du kan sende efter dine underlegne modstandere. Ligeledes kan du låse døre og slukke lyset for at besværliggøre tingene endnu mere. Og det er ret så underholdende at finde din ondskabsfulde side frem. At slukke lyset og låse modspillerne inde i selskab med sultne zombier. At plante ondsindede fælder lige foran nøglerne til frihed. At trænge en enkelt spiller op i en krog for at sende glubske hunde efter ham - muhaha. Det er den rene ondskab og den rene fryd. Og nå ja, så kan du også sende en special-zombie afsted, som hver Mastermind-karakter har til rådighed. Denne zombie kan du tage direkte kontrol over, så du kan få lov til at gnave løs på modspillerne på egen hånd, hvis du trænger til lidt action. Det kan du faktisk også med de normale zombier, men de er så svage, at jeg fandt det direkte ubrugeligt at investere tid i. Lad dem hellere passe sig selv.

Generelt er det sjovere at være Mastermind, og det virker også til at være en nemmere opgave. Som overlever har du i forvejen begrænset med tid, og når du ovenikøbet får sendt en hær af zombier efter dig, samtidig med at du skal undgå fælder og opsnuse tilfældigt anbragte nøgler, er det virkelig svært at nå det hele, inden tiden gør det af med dig. Der er en lidt for stor ubalance på den front. Helle for Mastermind.

Det er desværre tydeligt at se, at der overhovedet ikke har været den samme passion for Resident Evil Resistance, som der var for hovedspillet. Grafikken er mudret og mangelfuld. Jeg oplevede flere gange, at jeg kunne gå halvt igennem objekter og karakterer, og de små mellemsekvenser som for eksempel at genoplive andre samt at låse op for døre havde ingen reel animation. Det var bare som at trykke på en knap, og så var den pågældende opgave ordnet. Derudover er de fire baner, man kan spille, ikke specielt detaljerige, og jeg følte ikke, at de hver især bar noget særligt præg, der gjorde dem unikke eller interessante.

Jeg ved virkelig heller ikke, hvad udviklerne havde forestillet sig med den musik, der kører i tomgang ude på spillets hovedmenu. En 60 sekunder lang melodi, der skærer i ørerne og er så insisterende og forfærdelig, at jeg blev nødt til at skrue ned, mens jeg ventede tålmodigt på, at spillet fiksede en fuld lobby til mig. Ja, det er måske at gå ned i bagatellerne. Men så alligevel ikke, for med de mange minutter, du bruger ude på hovedmenuen, formår musikken hurtigt at drive dig til vanvid.

Resident Evil Resistance

Og så er der altså desværre også mikrotransaktioner i spillet. Faktisk er der tale om decideret pay-to-win. De gode gamle loot boxes er tilbage i bedste manér. Via dem kan du selvfølgelig få alt det klassiske kosmetiske udstyr, men du kan også få udstyr og våbendele, der direkte giver dig en fordel i kampen. Du køber dem for RP, der fungerer som spillets valuta. RP optjener du via kampene, hvor du får flere af dem, jo bedre du præsterer. Så er det ikke fair nok? Ikke helt. For optjeningen af RP går helt ufatteligt langsomt. Du får næsten ingenting i forhold til, hvor dyre loot boxes er. Men så er det jo så belejligt, at Capcom giver dig en lille notits om, at du kan tage et smut til PlayStation Store og investere i RP Boosters, der får dig til at optjene RP hurtigere. Yahoo! Sikke en skøn mulighed, Capcom. Hvor er vi taknemmelige... Seriøst, fy for helvede.

Resident Evil Resistance

Resident Evil Resistance er på ingen måde på niveau med Resident Evil 3. Ubalanceret gameplay, upassioneret præsentation og ikke mindst et usmageligt pay-to-win-system resulterer i et spil, der fremstår som unødvendig fyld og som et sløvt forsøg på at kompensere for den manglende genspilningsværdi i Resident Evil 3. Det kan selvfølgelig være sjovt i selskab med et par venner, og det er sommetider en fryd at realisere sin ondsindede side i Mastermind-rollen. Men helt ærligt Capcom, hvis ambitionerne alligevel ikke er højere, så kan I næsten lige så godt lade være.

6 / 10
+
Kan være sjovt med et par venner, Mastermind-rollen er underholdende ondskab, flere karakterer og evner at vælge imellem, det er inkluderet i hovedspillet.