logo hd live | West of Dead Beta

Good Job!

Good Job!

Skab kontorkaos med en ven i Nintendos nye spil, der giver dig solid underholdning i disse ellers ensomme tider.

Tilmeld dig vores nyhedsbrev her!

* Skal udfyldes

Selvom god, solid lokal co-op i en årrække tog bagsædet til fordel for online-oplevelser, så må man sige at denne måde at spille på har gjort alvorlig comeback de seneste fem års tid. Samtidig med det så har grafikmotorer med et særligt fysisk præg, såsom Unity, gjort sit indtog i spilbranchen, der har gjort det lettere at lave mere... ja, fysiske spil, hvor det at skulle styre sin karakter, eller sågar smadre noget, spillet en særlig rolle.

Kombinerer du disse to tendenser i ét spil, jamen så har du Good Job!, der blev afsløret og udgivet for ikke så lang tid siden til Nintendo Switch, og som tilsyneladende også vil ankomme andetsteds inden længe. Spillet er ganske enkelt - du er chefens inkompetente søn, og du har fået til opgave at løse farmands kontorbygnings diverse småproblemer, såsom at sætte en printer til, få installeret projektoren til firmapræsentationen, eller at få alle medarbejderne ind i mødelokalet. Problemet er, at chefdaddy har undervurderet selve skalaen på din inkompetence, og derfor har du, og en ven, i sinde at forårsage så meget kaos på vej imod jeres simple mål som overhovedet muligt.

Good Job!
Good Job!

Ergo - benyt fysik i en række distinkte baner, der alle er samlet på én etage af firmabygningen, til at skabe så meget kaos før du udfører banens meget simple mål, og det sker fra et isometrisk perspektiv, hvor I to skal arbejde sammen om at... ja, lad os sige benytte en strømledning som elastik, og sende en kontorprinter med lysets hastighed igennem en væg. Nej, det lyder ikke helt kedeligt, vel?

Og det er det som sådan heller ikke. Good Job! oser af humor, og det er svært at stoppe med at grine, i det man som denne inkompetente søn rager og regerer, smadrer skriveborde, vægge, kaffemaskiner og arbejdspladser, alt imens medarbejderne er tvunget til at ignorere dig på grund af din status. Præmissen fejler skam ikke noget, og heller ej gør selve fysikken, der agerer fundament for hele underholdningsværdien. Hver eneste etage introducerer nye måder at løse din opgave på, og der er da også en række mekanikker til stede, der gør at du kan gøre dit arbejde... dårligt? Vi mener godt, naturligvis. Du benytter de førnævnte elastikkabler til at starte med, som kombineres med køretøjer som gaffeltrucks, og løbende er du tvunget til at tænke dig lidt om, da det ikke altid er oplagt i det åbne banedesign hvilken vej igennem kontorlandskabet der resulterer i mest mulig kaos.

Det er ganske afslappende, og hylende sjovt, særligt spillet sjældent straffer dig for at gøre lige hvad det passer dig, udover at du naturligvis har en lille timer på, men din samlede score afgøres primært af for hvor mange kroners skade du har påført virksomheden, så du opfordres til at eksperimentere, til at udforske og til at... ja, smadre.

Good Job!
Good Job!

Banerne indeholder desuden ekstra skatte at smadre for at tilføje lidt ekstra til din score, og også nye kosmetiske tilføjelser til din karakter. Jeps, ingen mikrotransaktioner, bare glæden af faktisk at finde nye kostumer selv - sikke et nyt og spændende koncept. Det er dog sjovt at finde vikingehjelme, kjoler, englevinger og guldkæder på sin vej, men disse er ofte gemt væk i forskellige afkroge af den respektive etage, så derfor kræver det lidt kreativ tænkning at finde dem.
Good Job! påstår ikke at være mere end det er, et kaotisk, underholdende og relativt simpelt sæt fysikbaserede baner, der godt nok kræver at man tænker sig en smule om, men som først og fremmest handler om at hygge sig, at grine højlydt med sin co-op buddy og generelt bare se disse uskyldige kontorarbejdere blive terroriseret. Det hjælpes desuden på vej af en storslået grafisk stil, der tilsyneladende efteraber de klassiske WC- og fodgængerovergangsfigurer, samt et rigtig klichépræget kontormusikssoundtrack. Begge disse ting forstærker bare følelsen af at du, uden at nogen stopper dig, er ved at knuse virksomheden fra bunden af og op. Tilfredstillende må man sige det er.

Så det er egentlig Good Job!. Det er skægt, og fint at kigge på. Fikst uden at være prangende, kan man sige, og sidder du indendøre og keder dig i påsken, og ønsker en kooperativ oplevelse at dele med en i husstanden der måske ikke spiller så ofte, så kan det anbefales.

8 / 10
+
Masser af kaos, perfekt spil til en ensom tid, fin grafik og musik.