Gamereactor / Svenska / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands / 中國 / Indonesia / Polski
Gamereactor Close White
Log ind medlem






Glemt kodeordet?
Jeg er ikke medlem, men det vil jeg gerne være

Eller log ind med en Facebook-konto
Gamereactor Danmark
anmeldelser
Order & Chaos Online

Order & Chaos Online

World of Warcraft klemmes med Order & Chaos Online ned på iPhone, iPad og ganske snart Android. Læs med her når Lee fortæller om oplevelsen.

  • Tekst: Lee West

Facebook
TwitterReddit

Okay, skal vi ikke bare få det af vejen med det samme: hver gang der kommer et nyt MMO på gaden, skal det sammenlignes med Blizzards gigantiske World of Warcraft-succes. Man kan diskutere herfra og til dommedag om hvorvidt Blizzard tog allerede velkendte mekanikker og perfektionerede dem eller fortyndede dem. Om de kopierede rask væk, eller om de bare var heldige. Men fakta er: World of Warcraft er i dag for MMO-spil hvad Burger King er for burgeren.

Alt skal måles og sammenlignes med World of Warcraft. Order & Chaos Online er ikke anderledes.

Order & Chaos Online

Dog ikke fordi denne skribent aldrig har hørt om Lord of The Rings Online, Guild Wars, Everquest, Anarchy Online, Rift, Eve eller nogle af de mange mange andre MMO-spil, men fordi Order & Chaos Online (OCO) er Gamelofts blatante kopi af Blizzards sællert.

Så lad os starte med at kigge på, hvad WoW gør som OCO ikke gør (endnu). WoW har instances, OCO klarer sig uden. Inden du allerede nu skriger op, og erklærer OCO for taberen, så lad os lige huske på at eksempelvis dungeons ikke som hovedregel var instances før WoW, det er ikke nødvendigt. Man kan sagtens have gruppedynamikker uden. WoW har Battlegrounds, OCO har ingen (men lover at arenaer kommer snart). Igen husk på at WoW heller ikke havde nogen Battlegrounds ved lanceringen eller for den sags skyld noget nævneværdigt end-game.

Order & Chaos Online

WoW inddeler loot i common, uncommon, rare, epic og legendary. OCO gør nøjagtig det samme og bruger endda samme farvekoder. WoW har ti klasser fordelt på 12 racer, mens OCO kun har 4 klasser fordelt på 4 racer. Kigger man på denne sammenligning, er det svært at se hvorfor pokker Order & Chaos Online kan nå op på en karakter som den du ser her til højre. Og det lyder måske som om jeg indtil videre har undskyldt manglerne hos Order & Chaos Online. Forklaringen er enkel.

Order & Chaos Online kan køre på din telefon.

Gameloft har sat sig for at gøre det de gør bedst: tage et kendt navn og klone det til alverdens mobile enheder. I første omgang er det iPad, iPhone og iPod Touch, men ganske snart kommer turen til Android-apparaterne.

Indgangsprisen er 42 kroner inklusiv tre måneders fuld adgang. Derefter kan du fortsætte med at spille (uden visse funktioner som eksempelvis trade/auction house), eller du kan betale 6 kroner pr. måned eller 18 kroner for et halvt år for den fulde oplevelse. Et hav af IAPS (in app purchases) kan flå dig yderligere. Du kan købe buffs, instant-genoplivning, guld, kæledyr til pynt og lidt hurtigere indtjening af XP. Intet der rykker balancen, men nok der kan tømme pengepungen. Der er dog absolut ingen købetvang.

Order & Chaos Online

Det giver jo sig selv, at der er begrænsninger, når man tager så kompliceret en genre som MMO-rollespillet og maser det ned på en telefon, men faktisk er det imponerende hvor godt Gamelofts kinesiske udviklerafdeling har klaret dette. Et virtuelt drejehjul i højre side af din skærm byder på seks knapper, der kan konfigureres som det passer dig, mens en mindre dock i højre side kan åbnes og giver adgang til yderligere 10 knapper. Med seksten knapper til rådighed er der således gode muligheder for at udnytte sin figur. Styringen er som vi kender det fra førstepersonsskydere på formatet: et flydende joystick i venstre side, og mulighed for at dreje sig eller kameraet ved at stryge på højre halvdel.

Klasserne er alle et godt miks af velkendte klasser. Rangeren er en kombination af Rogue/Hunter (ja, den virker håbløs overlegen), Monk er en krydsning af Paladins og Præster, Warrior er din sædvanlige enten hårdtslående eller hårdføre kriger, mens magikeren kombinerer frost/fire-mages.

Alle servere er som udgangspunkt PVE (Player Vs. Enviroment), mens visse områder byder på (tvungen) PVP (Player Vs. Player). Uden tilgængeligt endgame behøver man næppe gætte på hvor hyggelige de områder bliver for nye spillere om nogle uger.

Order & Chaos Online

Første gang man starter OCO op, er det som at blive kastet tilbage til tiden omkring Vanilla WoW (det vil sige dengang WoW endnu ikke var udvidet med blå blækspruttemænd, spinkle blodelvere eller mugne Death Knights). Den største forskel er dog, at efter ganske få quests går man side om side med den modsatte faktion. Faktisk viser det sig snart, at OCO helt har droppet denne skillelinje. Alle kan gå i grupper sammen, og selv guilds kan bestå at en herlig blanding af orker, udøde, mennesker og elvere. Quests er at finde i overflod, og de inkluderer alt fra de sædvanlige "slå 10 ihjel" over "pas på mig" til mere finurlige og velskrevne minifortællinger.

Gameloft har med andre ord opnået, hvad adskillige MMO-udviklere kun har kunnet drømme om. De har klonet World of Warcraft, så både quests, loot, områderne og figurerne føles som at være gæst i Blizzards Azeroth. Dog med knap så mange kunstige time-sinks. Eksempelvis kan du bruge teleporters imellem større byer, fremfor langsommelige fartøjer og flyvende væsener.

Og det er en god ide, for verden er stor, rigtig stor. Således har jeg endnu ikke set det hele efter mere end 70 timers spil. Min højeste figur er lige nu omkring level 40 ud af 60 mulige niveauer, og oplevelsen har været rigtig rigtig god. Jeg er kun stødt på en level, hvor det var nødvendigt at ty til grinding for at stige til næste niveau, og der har været den helt rigtige blanding af opgavetyper undervejs.

Order & Chaos Online

Naturligvis er en så enorm lancering ikke uden sine fejl. Magikeren virker umiddelbart for skrøbelig og kombination af ranged og stealth er grotesk stærk i PVP-sammenhæng. Samtidig mangler der som nævnt noget at give sig til når topniveauet er nået. Gamelofts evne til at tweake balancen vil for mange dog være den udslagsgivende faktor for om fornøjelsen holder.

OCO kan overraskende nok kun køres over en Wi-fi-forbindelse. Men spiller du eksempelvis på iPad, kan du sagtens bruge en Android-telefon eller iPhone som mobilt hot-spot og omgå begrænsningen på den måde. Det er netop på iPad (både 1 & 2) at oplevelsen ryger i top. Her passer skærmen perfekt til oplevelsen, og jeg mangler endnu at opleve dyk i frameraten, eller på anden måde tegn på grus i maskineriet. Den mindre skærm som eksempelvis iPhone byder på trækker en anelse ned i helhedsindtrykket.

Om Gameloft kan levere på de lovede opdateringer og udvidelser, er endnu for tidligt at vurdere, men udgiveren virker opsat på at gøre dette til en enorm succes. Grundstammen er på plads, og fremtiden ser lys ud.

Sidder du nu og overvejer købet, og prøver at vurdere hvorvidt netop din favoritdetalje er med i OCO, så kig på listen over inkluderede features her: PVE, grupper, gruppequests, daglige quests, quest-lines, guilds, auction house, mail, vendors, chat, masser af skjulte quests, god humor, fine fortællinger, teleporters, loot, crafting/professions, hybrid-klasser, gode animationer, respecs, PVP-områder og masser af variation i omgivelserne med ørken, skov, sump, jungle, sne og ruiner på menuen.

Naturligvis er disse enkelte dele ikke nok til at slå World of Warcraft af pinden, men af et håndholdt MMO er det heller ikke hvad man bør forvente. Gameloft har dog rykket grænsen for hvad man kan lave på en mobil platform, og savner du et transportabelt MMO-fix, så finder du det ikke bedre end Order & Chaos Online.

Order & Chaos Online
Order & Chaos Online
Order & Chaos Online
Order & Chaos Online
Order & Chaos Online
Order & Chaos Online
Order & Chaos Online
Order & Chaos Online
Order & Chaos Online
Order & Chaos Online
Order & Chaos Online
Order & Chaos Online
Order & Chaos Online
Order & Chaos Online
Order & Chaos Online
Order & Chaos Online
Order & Chaos Online
Order & Chaos Online
Order & Chaos Online
Order & Chaos Online
Order & Chaos Online
Order & Chaos Online
Order & Chaos Online
Order & Chaos Online
Order & Chaos Online
Order & Chaos Online
Order & Chaos Online
Order & Chaos Online
09 Gamereactor Danmark
9 / 10
+
Fantastisk MMO-klon. Masser at lave. God variation. Enormt område. Lækkert interface. Billigt abonnement. Solid udførsel. PVP. PVE.
-
Kun 3G-support ved tethering. Kedelig generisk orkestermusik. Endnu intet end-game.
overall score
er vores samlede netværkskarakter. Hvad er din? Netværkskarakteren er et gennemsnit af alle redaktionernes individuelle karakterer