Minecraft Dungeons

Minecraft Dungeons

Hvordan lyder ideen om et episk fantasy-eventyr i svenske Mojangs firkantede blokverden sammen med et par gode venner? Vi har gennemspillet spinoffet Minecraft Dungeons.

Hvad gør du, når jorden er lava, og horder af fjender angriber dig, mens en enorm boss samtidig bombarderer de små platforme, du rent faktisk kan stå på? Svaret er: Lad en magiker kreere helende zoner, mens de stærkeste krigere løber rundt og tiltrækker fjendernes opmærksomhed, samtidig med at to andre spillere står langt væk derfra og sender en regn af pile ned over bossen.

Hvis du elsker spil som Baldur's Gate: Dark Alliance, Victor Vran og selvfølgelig Diablo, vil du hurtigt føle dig hjemme i Minecraft Dungeons. Lad dig ikke narre af den kvadratiske overflade, fordi det er kun overfladen, og nedenunder gemmer sig et fuldkommen selvstændigt spil, der lader dig gå på eventyr med venner for at samle loot og besejre fjender sammen. Der er et narrativ, der binder tingene sammen, og som fortæller historien om den misforståede Arch Illager, der falder over et mægtigt objekt, som han nu benytter til onde gerninger.

Minecraft Dungeons

Historien fungerer dog ikke som mere end et løst stykke tape, der holder pakken samlet og giver spillet mening, og det er kun få gange i spillet, hvor det du gør, faktisk har en tydelig indvirkning på historien. I stedet handler det ene og alene om at have det sjovt, og det kommer I også til, især hvis I er flere om det. Minecraft Dungeons tilbyder co-op både lokalt på en delt skærm samt online, hvor det er nemt at komme i gang. Til alle jer, der jagter Achievements, så er det måske værd at vide, at spillet ligeledes understøtter individuelle profiler lokalt.

I vælger hver en karakter, som er den samme med undtagelse af udseendet. Karaktererne er designet som typiske fantasy-stereotyper og konstrueret af Minecraft-blokke, hvor alle der har lyst, også kan spille som Minecraft-hovedpersonen Steve. Verdenen, som du udforsker, består ligeledes af de samme rå blokke, hvilket giver spillet en særpræget stil, hvor det primitive design fra Minecraft møder høj opløsning og flotte effekter. Det ligner simpelthen ikke noget, jeg nogensinde før har set i genren.

Minecraft Dungeons

Det er både godt og skidt, hvoraf førstnævnte heldigvis dominerer, men samtidig gør det spillet mindre tydeligt. Jeg synes, de ofte veldesignede verdener kan mangle detaljer, og det resulterer i, at tingene sommetider smelter sammen med baggrunden, eftersom alt er bygget op af de samme byggeklodser. Mere kontrast ville have været ønskværdigt disse steder. Derudover forårsagede det autogenererede banedesign, at tingene ikke altid føltes helt gennemtænkt, hvor eksempelvis nogle områder ledte til ingenting, i stedet for den loot jeg havde håbet på at se.

For det meste er det dog stadig en smukt designet verden, hvor hvert et område har sit eget tema. Det kan for eksempel være lava, grotter, sumpe eller store græskarmarker. Og som du nok har gættet, er de proppet med fjender, som i mange tilfælde vil være velkendte for dem, der kender Minecraft. Én af de første ting, jeg lagde mærke til, var, at Mojang har arbejdet hårdt på at strømline oplevelsen, og hvis der er én bestemt del af spillet, jeg virkelig kan lide, så er det netop denne del.

Minecraft Dungeons

Det er ganske enkelt en nydelse, at stort set alt er blevet trimmet og optimeret, så enhver kan starte og tage på eventyr efter blot at have spillet det i et par minutter. Tag for eksempel en ting som eliksirer, der giver dig liv. I stedet for at skulle samle på dem (ofte i forskellige varianter) og købe det maksimale antal, hver gang du besøger en landsby, har du her et ubegrænset antal eliksirer knyttet til en knap. De har imidlertid en lang Cooldown-periode, så hvis du drikker én, selvom du kun har taget en lille smule skade, og derefter møder en hel bataljon af fjender - så kan du altså ikke hele dig selv i en rum tid. Hvis du dør, skal dine venner genoplive dig hurtigt. Ellers er det sjove forbi.

Ikke en eneste gang under min tid med Minecraft Dungeons har jeg savnet at bruge tiden i kedelige menuer med eliksirer og lignende, og resten går lige så glat. For eksempel kan du løbe hurtigt, hvis det er nødvendigt, men endnu en gang med en Cooldown tilknyttet. Våbnene og udstyret, du tilegner dig, kan med det samme byttes til penge ved hjælp af en enkelt knap, mens du får den XP tilbage, som du måtte have puttet på grejet. På den måde er jeg aldrig bange for at afprøve nye ting, for hvis jeg ikke bryder mig om dem, er det intet problem. Desuden er ventetiden minimeret, når dine venner bruger tiden i menuer i lokal co-op.

Minecraft Dungeons

Eftersom alle karaktererne har de samme features, er det udstyret, der adskiller dem fra hinanden, og det er en god idé at prøve at koordinere dette. Du får brug for en heler, du får brug for et par behændige langdistancekæmpere, og det giver god mening at have et par ekstra tricks i ærmet ved at tilknytte fikse artefakter. Heldigvis er der en central Hub mellem hver bane, hvor du har mulighed for at ordne alt ved dit udstyr og optimere alt og afprøve forskellige sjove kombinationer. Jeg havde selv en armbrøst, der skyder pile hele vejen rundt, hvor jeg så kunne tilføje ild til pilene for optimal ødelæggelse.

Inden hver bane bliver du og dit hold anbefalet at spille på en level-sværhedsgrad, der matcher jeres. Generelt vil jeg dog mene, at det er ret let. At hive sværhedsgraden op gør både spillet sjovere og belønner dig med bedre loot. Og når du har gennemspillet hele eventyret, er der flere overordnede sværhedsgrader at vælge imellem. Minecraft Dungeons føles som et spil, jeg vil gennemspille mindst to gange og sikkert flere gange, hvis jeg finder et par venner, som har lyst til at være med og tage udfordringen op med de højeste sværhedsgrader.

Minecraft Dungeons

Umiddelbart synes jeg, både det bedste og det værste ved Minecraft Dungeons kommer fra den samme feature: nemlig det superoptimerede spilsystem. Selvom jeg håber, at spiludviklere i denne genre lærer en hel del fra dette, så havde jeg paradoksalt nok håbet på lidt mere dybde. Måske er jeg bare gammel og konservativ, men det føles, som om min personlige tilknytning til min karakter går tabt, når jeg går fra at være en semi-udødelig heler, der holder mandskabet i live, til 30 sekunder senere at være en mægtig kriger med en klassisk Minecraft-pickaxe, fordi jeg har tilegnet mig ny loot. I sidste ende ville det have gavnet spillet at have forskellige classes og unikke evner.

Men det er stadig en virkelig skøn overraskelse, hvor jeg håber, du ikke lader dig narre af ordet "Minecraft" i titlen. Det her er et eventyr, der står på egne ben, og hvis du har ledt efter et eventyr at spille sammen med dine venner, så kan jeg kun anbefale Minecraft Dungeons. Ja, jeg tror ikke, alle og enhver vil mene, det er et mesterværk, men på den anden side finder jeg det svært at tro, at alle heller ikke vil have det sjovt med spillet.

Minecraft Dungeons
7 / 10
+