Gamereactor Danmark. Se de seneste trailere og friske interviews fra de største spil-messer i verden. Gamereactor-siden bruger cookies for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du vælger at fortsætte antager vi at du godkender, og er tilfreds med vores cookies-politik.

Insanely Twisted Shadow Planet

Insanely Twisted Shadow Planet

Hop i din miniufo og tag på opdagelse på en mystisk, fremmed, bizar og mest af alt mørk og dyster planet.

Hver sommer går spiludgiverne nærmest kollektivt på ferie, og det betyder at der er langt mellem de store udgivelser - eller udgivelser i det hele taget. Det har Microsoft heldigvis valgt at se som en mulighed, og med deres Summer of Arcade-kampagne byder de hvert år på en god portion stærke Xbox Live Arcade-titler.

En af de mere opsigtsvækkende titler i år er Insanely Twisted Shadow Planet. Det har været fire år undervejs, og har modtaget en del opmærksomhed, siden det blev vist frem for offentligheden for første gang i det tidlige forår, og med god grund.

Insanely Twisted Shadow Planet

Meget er blevet sagt om grafikken, der uden tvivl er spillets helt store trækplaster. Den er udtænkt og designet af tegneren Michel Gagne, der kan skrive tegnefilm som Landet for Længe Siden og Drengen og Jernkæmpen på sit CV. Stilen her er dog en helt anden - abstrakte former og silhuetter, enkle men stærke farver og gavmild brug af sort. Det er oplagt at sammenligne Insanely Twisted Shadow Planet med Limbo, men jeg synes ikke det er helt retfærdigt. Ja, silhuetter er en stor del af begge spils grafiske udtryk, men ellers går de i vidt forskellige retninger.

Baggrundene veksler effektivt mellem det storslåede og diskrete, tentakler, sporer og svampeagtige vækster dækker de mange tunnellers omrids, svajer blødt og giver efter, hvis man støder ind i dem. Det er en kliche at sige det her, men billeder yder ikke spillet retfærdighed. Det skal ses i bevægelse.

Insanely Twisted Shadow Planet

Men hvor det visuelle udtryk er andeledes og originalt, så betræder Insanely Twisted Shadow Planet velkendt land på gameplay-fronten. Men jeg klager ikke, for skabelonen, det følger, er den der i sin tid blev stukket ud af de gamle Metroid-spil. Platforme og actionhelt er skiftet ud med mystiske tuneller og et lille rumskib, men ellers er det klassisk Metroidvania - af den bedste skuffe.

Det betyder udforskning af fantastiske omgivelser, løbende tilføjelse af nye evner, og mulighed for at gå tilbage til områder, man ellers har afsluttet, og finde nye hemmeligheder ved hjælp af sine nyervhvervede evner.

Man starter med en scanner, der kan give oplysninger om de ting, man finder rundt omkring - om de er farlige og hvilke evner, man kan bruge sammen med dem. Man får hurtigt udvidet med en lille kanon, og snart får man også en gribearm, missiler, en rundsav, laserstråle, strøm og meget, meget mere.

Insanely Twisted Shadow Planet

Traditionen tro finder man også konstant nye ting, at bruge sine eksisterende evner på. I starten bruger man sin gribeklo til at fjerne sten, der ligger i vejen for ens videre færd, mens man senere i en undervandsbane blandt andet bruger den til at undgå at blive suget med strømmen, og senere endnu skal trække en lanterne med sig, for at holde farlige skyggevæsener på afstand.

Andre evner er lige så alsidige, og mange af spillets puzzles er bygget omkring at opdage nye måder at bruge sine værktøjer på. Det er eksemplarisk udført, og alene dette punkt gør, at Insanely Twisted Shadow Planet er et af de stærkeste bud på Metroidvania-genren, vi længe har set.

Jeg nævnte tidligere de gamle Metroid-spil, der tilbage i 8-bit-dagene var far (eller mor) til genren. Og de to er meget sammenlignelige, men ikke kun på grund af gameplayet. Stemning har altid været en stor del af Metroid-oplevelsen, og det samme kan siges om Insanely Twisted Shadow Planet. Man bliver hurtigt grebet af fornemmelsen af at være landet på en mystisk og fremmed verden, isoleret og alene. Der er næste ingen tekst i spillet uden for menuerne, og man bliver heller ikke tvangsfodret med historie. Rundt omkring er der skjult små artifacts, og samler man nok af dem, låser man op for små cutscenes, der fortæller planetens historie, og viser hvordan den er blevet sådant et mørkt, skummelt og farligt sted. Igen uden et eneste ord.

Omgivelserne veksler mellem forskellige temaer, efterhånden som man begiver sig gennem spillet. En del foregår delvist under vand, i en anden er bygget af is og krystaller, mens en tredje er baseret på skrot og tung industri, og en fjerde er ganske mørk og kun sparsomt belyst. De nye ideer og koncepter præsenteres i en lind strøm, og man føler aldrig på noget tidspunkt at Insanely Twisted Shadow Planet går kold eller løber tør for brændsel.

Insanely Twisted Shadow Planet

Fjendetyperne varierer også gennem hele spillet, både i deres angrebsmønstre og måden, man mest effektivt besejrer dem på. Bosskampe optræder også jævnligt, og selvom de alle benytter den klassiske mekanik, hvor man skal give dem skade tre gange, minder kampene aldrig om hinanden. Typisk spiller den seneste evne, man har erhvervet sig, en central rolle, og det er med til at holde oplevelsen frisk.

Insanely Twisted Shadow Planet kan gennemføres på omkring otte timer, og det er uden grundig udforskning af hver eneste afkrog. Og efter den sidste boss er besejret, kan man stadig vende tilbage til tidligere dele af spillet, for at gå på opdagelse. Dertil kommer de såkaldte Lantern Runs, der er en ekstra spiltype udover selve kampagnen. Her skal op til fire spillere fragte hver deres lanterne sikkert gennem en bane, inden et konstant voksende mørke fra venstre side af skærmen opsluger dem alle. Her bliver spillet mest af alt en shooter, uden de store spilmæssige ligheder med kampagnen, udover at man stadig har gribearm og kanon til rådighed. Men det er et fint lille supplement, der både kan spilles over Xbox Live og lokalt.

Insanely Twisted Shadow Planet

Microsofts Summer of Arcade-kampagne har i år budt på et usædvanligt stærkt udvalg af spil, og Insanely Twisted Shadow Planet lever fuldt op til det høje niveau. Det er ikke noget revolutionerende spil, men byder på solid og dygtigt håndværk over næsten hele linjen. Mit eneste rigtige ankepunkt er lyden - ikke at der er noget i vejen med den, den supplerer resten af oplevelsen ganske fint, men er også temmelig forglemmelig, til det punkt hvor jeg skal anstrenge mig for helt at kunne huske den.

Ellers er her tale om et eksemplarisk vellavet bud på Metroidvania-genren med smuk original grafik og skøn stemning. Giv din solskoldede hud en pause fra solen, og brug i stedet en masse timer i skyggen med Insanely Twisted Shadow Planet.

Insanely Twisted Shadow Planet
Insanely Twisted Shadow Planet
Insanely Twisted Shadow Planet