Phantom: Covert Ops

Phantom: Covert Ops

Verdens første kajak-eksklusive stealth-titel er sejlet i havn. Har Phantom: Covert Ops mere at byde på end et unikt præmis?

For alle os der har set utallige spionfilm og lagt flere hundrede timer i Metal Gear Solid, Syphon Filter og Splinter Cell, er der noget nærmest skræmmende velkendt over plotsynopsen til Phantom: Covert Ops: Som specialtrænet agent skal du infiltrere et mystisk, delvist oversvømmet militæranlæg i Rusland, hvor ukendte (læs: russiske) skurke måske (læs: helt sikkert) brygger på en plan, der kan have katastrofale følger for verdenssamfundet. Twistet? Infiltrationen foregår udelukkende fra en kajak. På papiret er det måske ikke den letteste præmis at købe, men beslutningen om at holde missionen vandbåren giver faktisk god mening på flere punkter. Først og fremmest løser det et for VR klassisk indlevelses- og styringsmæssigt problem i form af misforholdet mellem at kunne orientere sig frit ved hjælp af egen krop, men kun bevæge sig fremad gennem en controller. I Phantom: Covert Ops foregår al bevægelse gennem reel padlen med de to touch controllere, hvilket fjerner den afkoblede følelse. Som tilfældet er med mange nye styringssystemer kræver det tilvænning, men der gik ikke lang tid, før det føltes naturligt. Kajakken kan til tider være lidt uregerlig, når pladsen er trang - især når tid er en afgørende faktor - men som helhed er det et originalt og velfungerende styresystem, og så er detaljer som muligheden for skubbe sig væk fra faste overflader med padlen et stort plus for indlevelsen. En anden fordel ved kajakken er den visuelt overskuelige måde, dine våben og gadgets er præsenteret på. Det hele er placeret i kajakken og på din krop og konstant synligt. Sidst men ikke mindst sørger beslutningen for at holde scopet for spillet på et overkommeligt niveau - en fordel for en udvikler som nDreams, der trods Oculus' involvering arbejder med et begrænset budget. Et mere begrænset men veludført spil, har alle dage været at foretrække frem for et spil, der ikke kender sine begrænsninger.

Phantom: Covert Ops

Styringen er absolut Phantom: Covert Ops' største force. På mange andre områder har spillet det noget sværere. Nøgleordet er variation eller snarere mangel på samme. Rejsen gennem den oversvømmede militærbase er mørk, og omgivelserne udgøres af ensartede brungrå bygninger. Det har en konsekvent stil og er ikke uden stemning, men når du for 25. gang sejler gennem en rund tunnel og i den anden ende mødes med synet af et stort cirkelformet område med dit mål i midten (typisk en satellit eller sam site, der skal uskadeliggøres) og vagter posteret på forskellige gangbroer langs kanten, er det altså svært at komme helt op at støde over opfindsomheden. På den måde gentager Phantom: Covert Ops sig selv både visuelt og i forhold til banedesignet, men endnu mere kritisk formår nDreams heller ikke at udvikle gameplayet i væsentlig grad. Den første times tid er spændende. Du skal lære at navigere kajakken, scope området ud med din kikkert og vælge din metode til at komme igennem området på. Benytter du korte åbninger i vagternes patruljer til at bevæge dig fra gemmested til gemmested, eller bruger du distraktioner såsom alarmer til at skabe en afledning? Det er ikke et dårligt loop, problemet er bare, at det forbliver på et relativt basalt niveau. Du tvinges aldrig til at revurdere dine metoder, og selvom tilføjelsen af nye elementer som snipere og miner er velkommen, er det ikke helt nok til at bryde monotonien. Måske er det fordi nDreams godt ved, at en kajak trods alt ikke er helt ligetil at navigere og derfor holder udfordringerne på et ret simpelt niveau. Det er overskueligt, fungerer fint og frustrerer ikke, men det er heller ikke synderligt sindsoprivende. På samme måde er fjendernes mulighed for at opdage dig også af en simpel natur. Systemet er binært. Enten er du synlig eller også er du gemt. Ingen gråzoner. Er du gemt, for eksempel fordi du befinder dig i nogle høje siv, kan fjenderne ikke se dig. Heller ikke en patruljerende båd, der retter en lyskegle mod dig fra 3 meters afstand. Det bryder ærlig talt indlevelsen en smule.

Phantom: Covert Ops

Skulle man få lyst til at lade snigeri være snigeri og i stedet åbne ild, kommer man nok hurtigt på andre tanker. Phantom: Covert Ops er tydeligvis designet som et stealth-spil, hvorfor en gung-ho tilgang er svær at omsætte til succes. Desuden sørger de svage lydeffekter og den fesne feedback for, at det ikke er videre tilfredsstillende. En undtagelse er dog sniperriflen, som man på herlig vis skal benytte med det ene øje lukket. Se det er indlevelse!

Spillets kampagne er ikke den længste, men formår grundet manglen på variation faktisk at føles en smule for lang, men har man mod på mere, byder spillet også på noget udmærket ekstraindhold. Free play, hvor man kan spille kampagnens baner med oplåst gear, var ikke lige noget, der fængede. Det gjorde flere af de 15 challenges til gengæld. De korte udfordringer varer kun et par minutter pr. stk. og tester dine færdigheder inden for for eksempel skarpskydning og kajakræs, og flere af dem er helt klart værd at bruge lidt tid på.

Phantom: Covert Ops

På falderebet vil jeg gerne knytte en hurtig kommentar til valg af platform. Phantom: Covert Ops er ude til både Rift og Quest og er cross buy og cross save, så det er nemt at skifte mellem de to versioner. Rift-versionen er afgjort pænere i traditionel forstand, men jeg kan faktisk godt lide Quest-udgavens mudrede og tågede stil, som får det til at ligne de spil fra årtusindeskiftet, det åbenlyst beundrer. Begge udgaver kører fint, og da det er en siddende oplevelse er kablet på Rift ikke noget problem. Med andre ord: Du går ikke galt i byen med nogen af platformene.

Samlet set giver ovenstående måske indtrykket af en oplevelse under middel, men meget af min kritik kommer af en frustration over, at Phantom: Covert Ops faktisk har fat i noget rigtig godt og nemt kunne være blevet en essentiel stealth oplevelse. Styringen har jeg allerede rost, og selvom historien tager sig selv lidt for højtideligt, kilder den de rigtige spionsteder med sine atomubåde, megalomane, halv-udødelige superrussere og fordækt dobbeltspil. Derudover er der noget virkelig friskt ved den fjollede præmis om en infiltration fra vandet, men fordi Phantom: Covert Ops forbliver på overfladen, indfrier det aldrig sit udmærkede potentiale.

Phantom: Covert Ops

6 / 10
+