Captain Tsubasa: Rise of New Champions

Captain Tsubasa: Rise of New Champions

Det er ikke noget reelt alternativt til FIFA og PES, men Captain Tsubasa er en sjov spilfortolkning af den poulære animé.

FIFA og PES har siddet tungt på den digitale grønsvær de seneste mange, mange år, så det er godt at have noget andet at prøve af, og det er præcist, hvad Captain Tsubasa: Rise of New Champions tilbyder - noget helt andet. Skåret ind til benet, er det et fodboldspil, men som du nok forventer, er det langt fra nogen simulator. Rise of New Champions har et arkade-lignende gameplay, fyldt med de special moves, vi er blevet vant til at se i den populær animé, men det er heller ikke et rigtigt arkade-fodboldspil.

Hvis du har spillet PES eller FIFA, skal du sandsynligvis bruge lidt tid på at vænne dig til Captain Tsubasa: Rise of New Champions, selvom der er overraskende ligheder, når det kommer til styringen. Du laver korte aflevering med kryds/A, lange bolde og indlæg med cirkel/B, stikninger med trekant/Y, skud med firkant/X, sprinter på R1/RB og dribler med R2/RT. Som du kan se, meget det samme som i FIFA og Pes, og ja, du kan ændre konfigurationen.

Kameraet er langt hen af vejen det samme med et sidelæns lettere hævet perspektiv, og der er endda et mini-map med spillernes positioner, hvilket bringer Rise of New Champions endnu tættere på de to simulatorer. Du kan endda skifte taktik for at styrke midtbanen, vælge et mere offensivt eller defensivt udgangspunkt, eller spille på kontra for eksempel. Så langt er det ligesom en fodbold-simulator, men så heller ikke længere.

Captain Tsubasa: Rise of New Champions
Captain Tsubasa: Rise of New ChampionsCaptain Tsubasa: Rise of New ChampionsCaptain Tsubasa: Rise of New Champions

Hver spiller i Rise of New Champions har sine færdigheder fordelt mellem dribling, fart, afslutning og andre lignende egenskaber, men hvad vigtigere er, så har de også specielle evner. Nogle spillere kan lave ultra-kraftige skud, mens andre kan blokere ethvert angreb, og selv målmænd har adgang til "super defenses", der forhindrer alle skud i at ryge i kassen.

Faktisk fungerer Rise of New Champions langt hen af vejen som et spil sten/saks/papir, forstået på den måde, at visse tricks neutraliserer hinanden. For eksempel, hvis angriberen og forsvareren trykker på den samme drible-knap (R1/RB eller R2/RT), vil forsvareren erobre bolden. Hvis det de i stedet trykker på forskellige knapper, vil angriberen glide forbi.

Alle spillernes aktioner forbruger en "spirit"-bar, som er nødvendig for at udføre specielle tricks. Denne bar fyldes automatisk op under kampen, og er helt nødvendig for at sikre sejren. I Rise of New Champions er der ikke meget fidus i at spille en angriber fri foran mål, da målmanden med al sandsynlighed vil redde skuddet, selv tæt under mål. I stedet bør man bombardere modstanderens mål med skud fra alle vinkler, da enhver redning forbruger en smule af keeperens spirit-bar. Hvis baren løber tør, har det næste skud gode muligheder for at stryge i mål, især hvis det er et special-skud.

For at udføre disse specielle skud, skal du holde skudknappen nede et par sekunder, men det er lettere sagt end gjort, da du vil være åben over for tacklinger, i det du lægger an til skud. Derfor er det vigtigt, at skabe situationer, hvor din spiller har tid nok til at forberede skuddet, enten gennem præcise pasninger eller med driblinger.

Når det er sagt, så garanterer specielle skud på ingen måde scoringer, da der også er måder at stoppe dem på. Nogle forsvarsspillere er i stand til at blokere skud på specielle måder, så længe de har mindst halvdelen af deres spirit bar. For at dette kan lade sig gøre, skal de være nogenlunde foran den angribende spiller, i det han lægger an til skud. Målmænd har en smule bedre chance for at redde disse skud, hvis de har en solid spirit bar, og hvis de aktiverer deres "super defense" vil de med sikkerhed stoppe skuddet. Det kræver dog, at de har en fuld V-Zone bar.

Hvert hold har en V-Zone bar, der fyldes op i takt med, at man udfører handlinger under kampen. Når baren er fuld, kan du aktivere V-Zonen, hvilket giver dine spillere mere fart, fylder sprint-baren hurtigere, og giver unikke fordele alt afhængig af din holdkaptajn. Og som tidligere nævnt, giver det også muligheden for, at målmanden kan lave en mirakelredning, omend det tømmer V-Zone baren fuldstændigt.

Af alle disse årsager er det umuligt at spille Rise of New Champions som et konventionelt fodboldspil, selvom kontrolskemaet indledningsvist indikerer, at det er muligt. Det er ærlig talt en underlig blanding mellem gameplay, der ved første øjekast minder om et traditionelt fodboldspil, og special moves, der ikke ville være på udebane i fighting-spil. Spøjst er det, at spillet, selv med alle disse elementer, er langt tættere på en rigtig fodboldkamp, end serien nogensinde har været.

Men det virker og er sjovt, ligesom seriens stil respekteres. Vi kan lide det faktum, at spillet ikke kun fokuserer på special moves, og der er måder hvorpå man kan neutralisere disse elementer. Og derudover er der avancerede teknikker at mestre, som lange bolde, specielle kombinationer og dueller, hvor du skal trykke hurtigt på knapperne for at skærme eller vinde bolden.

Captain Tsubasa: Rise of New Champions
Captain Tsubasa: Rise of New ChampionsCaptain Tsubasa: Rise of New Champions

Som du måske har regnet ud, så handler Captain Tsubasa: Rise of New Champions ikke kun om gameplay. Du kan også spille gennem to historie-kampagner. Den ene, som du måske kender fra serien, følger Tsubasa. Den anden er hel ny, hvor du spiller som din egen hjemmekreerede spiller. I kampagnerne vil du klikke dig igennem scener med masser af dialog og der er endda scriptet momenter i kampene (nogle har skjulte konditioner, der forsøger at genskaber momenter fra serien. I New Hero-kampagnen vil du dog have flere muligheder for at påvirke historien, end i Tsubasa-kampagnen, der er mere lineær. Undervejs i historien vil du også låse op for korte videoer med showets karakterer, der giver ekstra kontekst til Tsubasa og de andre karakterers fortid.

Udover kampagnerne indeholder Captain Tsubasa: Rise of New Champions også lokale og online versus-kampe, samt træning, hvilket lærer dig alle gameplayets spidsfindigheder og lader dig spille frie træningskampe. Der er dog endnu en faktor, hvilket er kortpakker. I disse pakker finder du trænings- og venskabskort, hvilket lader dig styrke en spillers egenskaber, eller deres forbindelse med en anden spiller. Hvis du får dubletter, vil du få en forbedret version af kortet. For at købe kort skal du bruge "PP", hvilket er spillets valuta. Vi er ikke sikre på, om disse PP kan købes for rigtige penge eller ej, siden der ikke er nogen information herom i spillet, men vi vil holde øje post-launch.

Editing mode fortjener også at blive nævnt. Her kan du vælge kampbold, skifte trøjer og special moves og endda vælge nye jubelscener.

Captain Tsubasa: Rise of New Champions fungerer ikke som et rent fodboldspil, ikke engang i arkadeforstand, men det fungerer som et fodboldspil baseret på Tsubasa-serien. Hvis du blot er fodboldfan uden nogen interesse i serien, tror vi ikke spillet er helt der, hvor du bør kaste penge efter det, men er du en Tsubasa-fan og gerne vil genopleve historien i spilformat - og endda opleve en ny kampagne - så bliver det meget nemmere at give vor anbefaling.

7 / 10
+
To historier, en af dem original, gameplayet genskaber elementer fra animé uden at være for scriptet.