Vampire: The Masquerade - Shadows of New York

Draw Distance leverer endnu en visual novel sat i World of Darkness-universet. Desværre en lidt blodfattig en af slagsen.

At anmelde visual novels er nogle gange et lidt utaknemmeligt job. For alle de kroge, vi typisk har at hænge vores anmeldelse op på i form af gameplay, grafik og performance, er begrænset til sin mest minimale form - stillbilleder og endeløse tryk på X-knappen. Derfor står og falder en visual novel ofte, ligesom en rigtig roman, med handlingen, karaktererne og ikke mindst dens stil. Vampire: The Masquerade - Shadows of New York falder ikke igennem på nogle af punkterne, men ender dog med alligevel med at blive offer for sine egne ambitioner.

Spillet bliver af udviklerne beskrevet som en stand-alone udvidelse til deres forrige spil Vampire: The Masquerade - Coteries of New York. Her blev man introduceret til World of Darkness-universet, der danner baggrund for en række tabletop-rollespil, samt de populære PC-spil i Vampire The Masqurade-serien, men selvom man ikke har tidligere erfaringen med universet, vil man alligevel godt kunne følge med i historien, da spillets verden på mange punkter minder om vores egen. Måske endda lidt for meget på nogle punkter.

Vi følger Julia. En desillusioneret journalist, hvis drømmejob som skribent for en prestigefuld avis, har vist sig i stedet at være en brat opvågning til mediebranchens hårde realiteter. Der er en underliggende tone af mediekritik, men det er ikke noget, der dominerer i fortællingen, der hurtigt runder et hjørne mod det mere overnaturlige, da Julia bliver bidt af en vampyr og selv forvandles til en af nattens skabninger. Hendes omstilling til en ny tilværelse som nærmest udødelig blodsuger bliver dog hjulpet hurtigt på vej af hendes usunde døgnrytme og tvivlsomme tøjstil, og inden længe befinder hun sig midt i den intrikate verden af vampyr-politik.

Efter en lidt sløv start tager plottet rigtigt fart, da lederen af Anarch-faktionen i New York findes myrdet. Af uransagelige årsager får den rivaliserende Camarilla-fraktion til opgave at undersøge mordet, og valget falder på Julia allernederst i hierarkiet. Det ligner en fælde, men hvem ved? Du skal nu forsøge at opklare mordet ved at afhøre vidner, undersøge spor, og engang imellem gøre brug af dine overnaturlige kræfter. Det lyder som om, der kunne bygges nogle solide gameplay-mekaniker op omkring opgaverne, men i så fald bliver du nødt til at vente til Vampire: The Masquerade - Bloodlines 2. Shadows of New York er endnu mere end dets forgænger en ren visual novel.

Polske Draw Distance har forsøgt at klemme nogle gameplay-mekaniker ind i spillet, men de er yderst begrænsede. I det forrige spil var det nødvendigt jævnligt at slukke sin tørst efter blod. Det er det ikke længere i Shadows of New York, men du får stadigvæk et par muligheder for at sætte tænderne i mere eller mindre frivillige byttedyr, uden at det dog har den mindste betydning for plottet. Det samme kan siges om de valg, du bliver præsenteret for i løbet af historien. Du kommer helt sikkert ikke til at ligge søvnløs over, hvorvidt du nu sagde det rigtige. I langt de fleste tilfælde er der tale om falske valgmuligheder uden nævneværdig indflydelse på historien. Interaktiv fiktion er det ikke.

I alt er der en håndfuld valg, der har betydning, da de er med til at forme Julia's personlighed. Vil hun bevare sit sorte verdenssyn, eller vil hun lade lyset ind? Gælder alle metoder, eller hersker der begrænsninger, selv for en nærmest udødelig vampyr? Disse valg er reelt interessante, da de belyser den mere personlige side af universet, og fordi de determiner, hvilken af de to forskellige slutninger, du får. Og lad os bare sige, at historien kan slutte to vidt forskellige steder. Men hvor begge slutninger sætter et fint punktum for Julias fortælling, så er vejen dertil knap så tilfredsstillende.

Shadows of New York er relativt hurtigt at læse igennem og tager nok et sted mellem 4-6 timer alt efter din læsehastighed. Det er der som sådan ikke noget i vejen med - slet ikke spillets lave pris taget i betragtning. Problemet er bare, at man har forsøgt at klemme et alt for ambitiøst plot ned i den lille fortælling. Historien bevæger sig for hurtigt, og som læser halser man hele tiden efter og forsøger at forbinde trådene, mens karakterer drøner frem og tilbage på skærmen.

Det er tydeligt at spillets forfattere har haft rigtigt meget på hjerte, og når historien rammer de rigtige tangenter flettes det unikke univers sammen med interessante samfundstendenser som monolitiske massemediers magt, internettets forandringer med de sociale medier, og kampen mellem forskellige frames i tiden efter de store ideologiers kollaps.

Men igen, behandlingen bliver desværre ofte overfladisk og ambitionsniveauet for højt. Draw Distance har virkeligt gjort meget for at lave en samtidsfortælling om vampyrer - i så høj grad, at man taber noget af sin identitet. Google docs, Tinder, Uber, Tweets, Airbnb, Soundcloud og andre moderne markører fungerer udelukkende som søm, der skal slå fast, at, ja, fortællingen foregår skam skam i vores tid. Lige nu. Selv en berygtet pandemi har de formået at flette ind, uden at det tjener andet formål end at sætte to streger under 2020.

Heldigvis er historien for det meste velskrevet, omend der er lidt for stor forskel på tonen i de enkelte scener. Særligt Julia's indre monologer er underholdende, og hun er generelt en veludviklet karakter, der bærer meget af fortællingen på sine smalle skuldre. Hendes endnu menneskelige samlever Dakota er endnu et lyspunkt i en rollebesætning, der ellers primært består af karakterer, man enten kan kalde flade eller gådefulde alt efter temperament.

Hvor plottet stikker i mange retninger, så er lyd- og billedsiden heldigvis fænomenal. Præsentationen er typisk for visual novels med detaljerede karakterportrætter, her holdt i en passende klassisk stil, af de talende karakter, og en ofte affolket baggrund, der sætter scenen. Men Shadows of New York adskiller sig ved at sætte liv liv i baggrunden med små dynamiske elementer, som folk der passerer forbi i et travlt redaktionslokale, cigaretrøg der stiger til vejrs fra et askebæger og blinkende lamper. Det giver virkeligt noget til stemningen og er tilpas dæmpet til ikke at forstyrre ens læsning.

Lydsiden er også glimrende, omend det er lidt ærgerligt, at man ikke har inkluderet bare en lille smule stemmeskuespil til at sætte ekstra fut under de mest dramatiske scener. Soundtracket spænder vidt, fra det mørke og viktorianske med hylende violiner og ildevarslende bas, som sikkert har kørt på Jack The Rippers mentale iPod, til dronende ambience i bedste Blade Runner-stil. Og hvad bedre er, så drukner man ikke oplevelsen i konstant musaz, som det desværre ofte er tilfældet i genren.

Efter at have levet mange år i skyggerne har World of Darkness-univers fået en gevaldig blodtransfusion. Der er op til flere store spil i horisonten, og Shadows of New York må ligesom Draw Distances forrige visual novel ses som en appetitvækker til det store festmåltid. Det er dog tvivlsomt om vi har behov for to forretter, og jeg kan ikke lade være med at tænke, at de burde have stoppet, mens legen var god. Når det er sagt, så synes jeg stadig spillet fortjener en chance, hvis du er fan af genren, og til den lave pris kan man sagtens få en underholdende aften eller to i selskab med Julia og de andre vampyrer.

6 / 10
+
Flot, levende visuel side. Stemningsfyldt soundtrack, der kender sin besøgelsestid. Velskrevet hovedkarakter med til tider underholdende og rammende indre dialog.