Dansk
anmeldelser
NBA 2K21

NBA 2K21

To sæsoner kolliderer næsten i virkeligheden, men udvikleren har skyklapperne på og lader NBA 2K stå stampe med en ny konsolgeneration i horisonten.

Abonner på vores nyhedsbrev her!

* Påkrævet felt

Du ser

Preview 10s
Next 10s
Annoncer

Alt for ofte har vi set sportsspil sidde så solidt på tronen, at de langsomt falder af på den. Især når en konsolgeneration lakker mod enden, og ressourcerne skal fordeles mellem to versioner. Det seneste offer for denne syge er NBA 2K21, der klarer sig igennem, takket være det kvalitets-gameplay Visual Concepts har bygget op gennem de seneste mange år, men lider under manglende forbedringer samt brug og misbrug af et i stigende grad blatant monetariserings-system. Med NBA 2K21 er det på tide at sige "nok er nok". I hvert fald i forhold til dette, det sidste udspil, inden springet til PS5 og Xbox Series X.

Det nyeste spil i serien høster stadig frugterne af den gode arv fra 2K16 og 2K17, der nåede sit ypperste tekniske niveau i 2K18. Men allerede dengang indså udviklere og udgivere, at noget så underholdende som Neighborhood, hvor du bruger tiden uden for banen, også præsenterede en glimrende mulighed for at dykke dybt i forbrugerens tegnebog. Siden da har der været færre forbedringer og flere muligheder for at bruge penge, indtil sidste års inkludering af et kasino satte det hele på spidsen.

Du ser

Preview 10s
Next 10s
Annoncer

Når du starter NBA 2K21 (på PS4, Xbox One, Switch eller PC), får du hurtigt fornemmelsen af, at alt er som før. Spillet er næsten grafisk identisk med sin forgænger med undtagelse af nogle ændrede kropsmodeller og kollisionerne der virker bedre animerede. Hvad, der var teknisk brilliant for fire år siden, er langt fra ringe i dag, men det er heller ikke iøjnefaldende længere. Og vi er ikke blevet advaret om, at NBA 2K21 vil være en næsten tro kopi af sin forgænger, hvad vi satte pris på, at eFootball 2021 var åbne omkring.

Der er ikke sket de store Gameplay-ændringer, men der er dog et vigtigt touch, der gemmer på interessant potentiale: Pro Stick. Visual Concept har ændret på aktionerne tilknyttet højre analog-stik, så det giver mere mening og er et bedre værktøj at anvende. Når spilleren nu indleder sin hop-og-skyd bevægelse, skal du også sigte efter kurven, og ikke kunne time, hvornår du slipper bolden.

Skudteknikken i NBA 2K21 er derfor et tveægget sværd. Det gør det mere udfordrende at score, både for de af jer, der starter spillet uden at kigge på tutorials (og tror alt er som i NBA 2K20, hvilket vi godt kan forstå), men også for nybegyndere. Nogle vil sikkert være imod det nye skud, men jeg kan lide det, så lad mig forklare lidt nærmere. Det sværeste er de lange skud, da yderligere præcision er påkrævet, men du kan altid blot trykke firkant/X, hvilket er hvad jeg gør ved trepointslinjen, og så, når jeg er tættere på kurven, kan jeg forsøgte at sænke skuddet med anologstikken.

NBA 2K21

Dette format kan meget vel lægge fundamentet for en komplet renovering af skudsystemet i fremtiden, og jeg fandt, at det lettede noget af smerten over det kæmpe rod, som Neighborhood stadig er. Denne mode er, ligesom i de forrige udgaver, ren pay-to-win. Men da det stik-baserede skud er sværere at gennemføre, balancerer det kampene en smule. Når dit naturligt opbyggede hold med 75 i gennemsnit før mødte et købehold boostet til 95, ville du blive brugt som gulvklud, lige meget hvad. Nu vil du som oftest stadig tabe, men dine evner er nu langt mere i spil og kan ende med at gøre forskellen.

Så der er ikke de store ændringer i forhold til grafik og gameplay, og det samme kan siges i forhold til game modes, hvor du skal lede længe efter de små justeringer hist eller her, der adskiller spillet fra NBA 2K20. Og justeringerne er ikke altid til det bedre, som illustreret af MyTeam. Denne mode er stadig baseret på kortpakker, auktioner og beløninger. Du kan opbygge dit hold ved at spille, få belønninger (især online) og gennemføre spiller- og holdudfordringer... eller du kan investere rigtige penge for at sætte fut i udviklingen. Og her er grinden nu endnu tungere end tidligere, da Spotlight Challenges er blevet fjernet, hvilket yderligere frister en til at købe XP, hvilket er helt essentielt for den fulde oplevelse.

Karrieredelen er også nærmest uberørt, men i det mindste kommer den med et nyt og veludført plot. Når det er sagt, så giver de forskellige valg en falsk illusion om kontrol, for efter at have gennemført karrieren to gange og fuldt forskellige ruter, var det kun historiens supporting cast, der ændrede sig. Og det alt sammen for at nå en skuffende slutning, da NBA 2K21's draft er forudbestemt. Ja, lige meget hvordan du leverer, så kan du selv bestemme, hvordan du vil blive draftet. Det er fuldstændigt modsat af, hvordan jeg kan forestille mig, det føles at være med i en rigtig draft.

MyLeague og alt andet er business as usual, og hverken sæsoner, playoffs eller andre modes viser tegn på forbedringer, men virker dog, som de skal. MyGM har fået et par justeringer, samt et interessant twist, men der er ikke tale om substantielle ændringer.

NBA 2K21

Neighboorhood er denne gang rykket til stranden. Det giver en ny struktur, et par nye butikker og selvfølgelig en masse skins, outfits og kosmetiske genstand, der kan købes, men så heller intet mere. Ideen er stadig genial, men der er for få ændringer og nye features til, at det fortjener en udgivelse til fuld pris. Og jeg finder stadig fejl og mangler i matchmaking, da du halvdelen af gangene ikke kan få lov til at spille, eller hvis din ranking ikke er høj nok (hvis du ikke har betalt), er du ofte slet ikke velkommen. Igen viser de irriterende pay-to-win elementer sit grimme ansigt.

Og så er der mikrotransaktioner. Mængden af genstande, opgraderinger, kort, frisurerer, tatoveringer og den slags, du kan købe, er simpelthen vanvittig. NBA 2K21 er sjovt, når du er på banen, men den konstante opfordring til at bruge penge ødelægger meget af oplevelsen. På trods af spillerene og kritikkernes klager ovenpå NBA 2K20 er alt ved det gamle og om muligt endnu værre.

Når alt kommer til alt, ser spillet velpoleret ud, og det spiller også godt, på samme måde som 18, 19 og 20 gjorde det før. Men systemerne er efterhånden også godt brugte, og monetariseringen er værre end nogensinde. Og spillet ville stå stærkere, hvis det ikke var for de mikrotransaktioner, der er blevet klemt ind alle steder. NBA 2K21 gør fremskridt på de forkerte fronter, og har ikke udviklet de positive aspekter: kun Pro Stick er en god tilføjelse. Det er i høj grad et spil, der fungerer bedst på banen.

Du ser

Preview 10s
Next 10s
Annoncer
06 Gamereactor Danmark
6 / 10
+
Det nye Pro Stick-skud har den rette føling og et stort potentiale. Bevarer forgængernes solide gameplay og realistiske grafik.
-
Det er endnu sværere at komme nogen vegne i MyTeam uden at bruge rigtige penge. Mikrotransaktioner er her, der og allevegne. Serien har stået stille i flere år.
overall score
er vores samlede netværkskarakter. Hvad er din? Netværkskarakteren er et gennemsnit af alle redaktionernes individuelle karakterer

Relaterede tekster

NBA 2K21Score

NBA 2K21

ANMELDELSE. Skrevet af Álvaro A. Roma

To sæsoner kolliderer næsten i virkeligheden, men udvikleren har skyklapperne på og lader NBA 2K stå stampe med en ny konsolgeneration i horisonten.

NBA 2K21 blev også annonceret i går

NBA 2K21 blev også annonceret i går

NYHED. Skrevet af Emil Hanquist

Ja, det kommer nok ikke som den store overraskelse, at et nyt NBA-spil lander i år. Det modsatte havde vel i bund og grund været mere overraskende. Ikke desto fik altså...



Indlæser mere indhold


Cookie

Gamereactor-siden bruger cookies for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du vælger at fortsætte antager vi at du godkender, og er tilfreds med vores cookies-politik.