Dansk
Gamereactor
anmeldelser
Ghost of Tsushima

Ghost of Tsushima Legends

Sucker Punch har givet os en gratis multiplayer-opdatering til Ghost of Tsushima, og den er ret fed. Velkommen til Legends.

Abonner på vores nyhedsbrev her!

* Påkrævet felt

Du ser

Preview 10s
Next 10s
Annoncer

Du ser

Preview 10s
Next 10s
Annoncer

Ghost of Tsushima er ganske enkelt en af de bedste oplevelser jeg har haft på PS4. Det har været en fantastisk blanding af glimrende sværdkamp, afslappende øjeblikke og suveræn japansk æstetik. Et af spillets få minusser er, at når du er færdig med det, så er der ikke pokkers meget incitament til at fortsætte med spillet, nøjagtigt som med så mange historiebaserede åbne verdener. Det laver Sucker Punch dog om på nu med den ventede gratis opdatering Legends, som ikke kun giver dig en New Game+, men mindsandten også en såkaldt "Legends Mode". Er Legends en ligeså god undskyldning for at vende tilbage til det feudale Japan, som vi alle sammen har håbet på?

Hvis du ikke allerede var i Halloween-steming, så skal Sucker Punch nok sørge for det. Så snart man blot navigerer til Legends-punktet i Ghosts hovedmenu bliver menuen, inklusiv den japanske kornmark i baggrunden, komplet rød og sort. Dette advarer om de djævelske historier, du skal til at gennemspille. Til trods for at Legends er Ghosts co-op del, så har Sucker Punch nemlig ikke glemt hverken den stemning, der gør spillet unikt, eller de historier og sagn fra Tsushima, man nød godt af i hovedspillet.

Ghost of Tsushima
Ghost of Tsushima

Legends går, ikke overraskende, meget længere ind i det mytologiske end hovedspillet nogensinde gjorde. Her fortæller den mystiske Gyozen sin historie om, hvordan ikke kun ét ghost, altså Jin, men derimod flere genopståede eller mytiske "ghosts" kæmpede imod invasionen. Legends er altså en dramatiseret fortælling om den mongolske invasion, forstærket af japanske folkemyter.

I denne nye game mode smider du rollen som Jin Sakai et øjeblik. I stedet er du en såkaldt legend, en slags mytisk eller genoplivet kriger, som kæmper mod oni'er og deres disciple (underligt nok stadig den mongolske hær). Både oni'erne og deres disciple er forstærkede af sære ritualer, hvor Tsushimas indbyggere er blevet ofret. Oni'er er en slags dæmoner fra japansk mytologi, og her udgør de en større og mere uforudsigelig trussel end mange fjender gør i hovedspillet.

Sammen med andre spillere kæmper du mod oni'erne og deres krigere i enten en serie af små historier (op til 2 spillere), eller wave-baserede Survival-kampe (op til 4 spillere). Begge game modes kan man spille på sværhedsgraderne Bronze, Silver eller Gold, afhængig af hvilket level dit gear er. Man låser op for bedre gear, jo mere man spiller. Der er altså en helt naturlig udvikling af, hvad du spiller her.

Oni'erne og deres overnaturlige hær er ikke kun intimiderende fjender grundet deres høje statur og kraftfulde evner. De er også intimiderende, fordi din karakter er noget mere begrænset end Jin var, da du efterlod ham som et fuldt udrustet "ghost" i hovedspillet. Ser du, i Legends skal du vælge en lidt mere specialiseret class af kriger, i form af enten en Samurai, Hunter, Ronin eller Assassin. Da jeg elsker stealth gik jeg med Assassin fra starten. Man vil dog bemærke, at Jins vildere evner, såsom Chain Assassination, ikke er tilgængelige her, ligesom du heller ikke kan sløve tiden, når du sigter med din bue. I stedet skal du opbygge din karakter påny, og vælge både bedre gear, som giver visse perks (fx charms der antænder fjender), men også opgraderinger af hver class' evner.

Ghost of Tsushima
Ghost of Tsushima

For en gratis udvidelse kræver Legends en imponerende mængde samarbejde med andre spillere, og giver en god udfordring. Hvis du er "under-leveled", som spillet kan advare dig om, hvis du giver dig i kast med missioner der er over dit gears niveau, så får du faktisk også en god udfordring og måske lidt sved på panden. Modsat grundspillet kan du ikke bruge din Resove til at heale med. I stedet skal du bruge trommer, som findes på mappet, og som dit team vil løbe tør for. Ellers kan du bruge en af dine pladser til stealth våben til en "healing gourd", som kan heale dig et vist niveau, og som har en cooldown. Jeg er selv ret glad for dette item, da jeg ofte finder mig selv tæt på døden i Legends. Spillets dæmoniske fjender er overraskende nok ikke til at spøge med, og især ikke, hvis du ikke er forberedt.

Man bliver i Legends konstant belønnet og skal hele tiden udvikle på sin karakter. Indtil videre har det været en spændende progression, jeg har oplevet i spillet, som kan minde om en light "looter" i Ghost of Tsushimas univers. Selvom kampene er ensformige kan de være ganske udfordrende, og ønsker man variation kan man spare in-game valuta op til at investere i en ny class. Da jeg gav mig i kast med en ny class første gang (jeg prøvede Ronin) var det tydeligt, at det var uden for min comfort zone, og at jeg lige skulle justere. Legends kan derfor potentielt give mange timers ekstra underholdning, især hvis man er lidt forelsket i Ghost of Tsushimas kampsystem og univers.

Ghost of Tsushima
Ghost of Tsushima

Det er selvsagt, at Ghosts suveræne visuelle stil og stemning er overleveret her. Gyozens fortællerstemme giver en glimrende følelse af narrativ og singleplayer-stemning, selvom gameplayet og konceptet er online co-op. Karaktererne og deres evner, herunder deres "ultimate" evner, føles gennemtænkte, fra Ronins masse-genoplivning til Assassin's Shadow Strike, som kan teleportere dig på tværs af banen med dødelige angreb. Legends aflukkede miljøer er langt fra hovedspillets åbne verden, men de små co-op baner på cirka et kvarters længde er en sjov udvidelse af grundspillet, og den dæmoniske stemning er også et friskt take på universet.

Indtil videre har jeg haft det ganske sjovt med Legends. Lige nu har det dog kun to game modes, så det er uvist, hvornår det bliver monotont. Det er dog fantastisk at have en ny grund til at hoppe ind i Ghost of Tsushimas univers. Vi får at se hvor længe denne game mode kan underholde, men som en gratis opdatering, så er der virkelig ikke meget at brokke sig over. Derudover kommer der en såkaldt "Raid" mode, med langt flere udfordringer for de spillere, der allerede har en high-level karakter.

Du ser

Preview 10s
Next 10s
Annoncer
08 Gamereactor Danmark
8 / 10
+
Hovedspillets fantastiske æstetik, nu med dæmoner, god mix af co-op og storytelling, god progression, solid udfordring, spændende nye fjender, fede evner og karakterbygning.
-
Uvist hvor længe det kan underholde, ikke så mange game modes.
overall score
er vores samlede netværkskarakter. Hvad er din? Netværkskarakteren er et gennemsnit af alle redaktionernes individuelle karakterer

Relaterede tekster

Ghost of TsushimaScore

Ghost of Tsushima

ANMELDELSE. Skrevet af Ketil Skotte

Sucker Punch skifter superhelte ud med samuraier og leverer et spil fyldt med skønhed, drama og lidt ensformige hovedmissioner.

Ghost of Tsushima rammer 60 FPS på PS5

Ghost of Tsushima rammer 60 FPS på PS5

NYHED. Skrevet af Carl Nielsen

Det feudale Japan ser allerede brandgodt ud i Ghost of Tsushima på PS4, men det kommer til at blive en endnu større fryd for øjnene, når du booter det op på PS5. Sucker...



Indlæser mere indhold


Cookie

Gamereactor-siden bruger cookies for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du vælger at fortsætte antager vi at du godkender, og er tilfreds med vores cookies-politik.