Football Manager 2021

Football Manager 2021

I disse tider, hvor man ikke kan støtte favoritholdet fra tribunerne, bringer Football Manager 2021 igen fodboldpassionen tilbage.

Football Manager er et spil, der kan parkere fodboldtosser i kontorstolen i timevis, og i år kunne det næsten ikke lancere på et bedre tidspunkt, hvor vi endnu befinder os i en tid med social distancering og tomme tribuner på alverdens fodboldstadioner.

For spillet leverer præcis, hvad navnet indikerer - en dyb og realistisk fodboldsimulation, hvor du spiller som træner eller manager og har ansvaret for spillere, stab, træning, transfers, taktik og meget andet. Det er altså den perfekte mulighed for at blive den nye Klopp eller Guardiola, eller måske endda Ole Gunnar Solskjærs længe ventede efterfølger. Som du kan se på billederne, valgte jeg den sidste løsning i forhåbningen om at få de Røde Djævle tilbage til tidligere tiders storhed.

Football Manager 2021

Football Manager 2021 har fået en del ændringer og opgraderinger siden sidste års udgave, men det er stadig brugervenligt, også for nye spillere, der for første gang sætter sig til rette i det varme sæde. Selvom brugerfladen stadig er domineret af tekst, så hjælper de forskellige introduktioner rigtigt godt på vej. Når det kommer til taktik, kan du for eksempel finde færdige skabeloner bygget over populære strategier som den gegenpress, tiki-taka og den klassiske parker-bussen, der aldrig går helt af mode.

De taktiske forklaringer suppleres af eksempler på spilleres og boldens bevægelser, så det er nemt at visualisere, hvad de taktiske ændringer vil føre til på grønsværen.De forskellige introduktionsmoduler dækker alt fra simple til avancerede funktioner som placering og løb uden bold. Og du kan selvfølgelig stadig skabe din egen mestertaktik fra bunden af.

Football Manager 2021Football Manager 2021

Der er dog ikke meget nyt under solen for FM-veteraner her, så lad os tale om de nye funktioner, som Sports Interactive selv har sat fokus på i deres markedsføring. Som noget nyt er tonen i dine taler til spillerne udskiftet med Gestures (eller kropsprog), så du nu kan gå Neil Warnock i omklædningsrummet og vifte med arme og ben, mens ederne vælter ud af din mund. Der er derfor også kommet et nyt interface til pressekonferencer, pausesnak og ansigt-til-ansigt interaktion med spillerne. Når det kommer til transfers, kan du nu holde rekrutteringsmøder og forhøre dig hos agenter. Og på kampdagen er der udover en mindre overhaling af grafik og brugerflade introduceret den populære statistik Expected Goals eller xG. Lad os gennemgå dem kronologisk.

Interaktioner med spillere, stab og pressen er et vigtigt element i en moderne managers dagligdag. I de tidligere udgaver havde man muligheden for at vælge en tone, såsom aggressiv, selvsikker eller passioneret, men nu kan du i stedet bruge gestik til at udtrykke dig. Du kan stikke hænderne i lommen for at virke kølig eller afslappet, eller endda gå så langt som at kaste en flasker efter en særlig doven spiller, for lige at vise hvem der bestemmer. Der har været mange pressekonferencer, hvor jeg virkeligt skulle holde mig tilbage for ikke at smide med inventaret eller slå i bordet, bare for at se hvad der ville ske.

I forhold til pressekonferencer, så sætter FM21 fokus på dine relationer med journalisterne. Hvis du er en mediedarling, får du for det meste positive spørgsmål, der giver mulighed for at booste dit holds moral. Er du tværtimod en konfrontatorisk manager, kan du blive udsat for kritiske spørgsmål, der kan risikere at skabe splid i omklædningsrummet.

Ligesom i virkeligheden vil du ikke altid skulle håndtere den glubske sportspresse alene, da du vil blive flankeret af en pressesekretær, en udvalgt spiller, eller den nye signing, hvis der er tale om en spillerpræsentation.

Du finder et lignende interface når det kommer til snakken i omklædningsrummet, hvor spillernes ikoner er placeret efter deres sæde. Det er en fin lille detalje, der giver lidt mere stemning til dine interaktioner med spillerne. Du kan derfor også se, hvordan de enkelte spilleres humør direkte bliver påvirket af dine taler og dit kropssprog.

Transfermarkedet er i mine øjne den sjoveste del af hele spillet, og der er heldigvis også sket forbedringer på den front. Der er to highlights - agent tilnærmelser og rekrutteringsmøder. Forhører du dig ved agenten, kan du få et indblik i, om spilleren er interesserede i et skifte til din klub, inden du strikker et officielt tilbud sammen. Cristiano Ronaldos skifte fra Real Madrid til Juventus kom blandt andet i stand, da Juventus sportsdirektør forhørte sig hos Ronaldos agent. Inspireret af dette forsøgte jeg at lokke Ronaldo bort fra Zebre (ja, ligesom i FIFA spiller Juventus under falsk flag takket være en eksklusiv aftale med Konami) og tilbage i folden hos Manchester United. Desværre blev der ikke tale om nogen genforening i denne omgang.

Rekrutteringsmøder lader dig diskutere kommende transfermål med dine talentspejdere. Her er der tilføjet en ny rolle i staben i form af dataanalytikeren, der forsøger at finde ledige spillere på markedet, baseret på dit holds svage sider statistisk set. Analytikerens reporter er baseret på dine talentspejderes oplysninger. Men er du stadig ikke tilfreds med informationsniveauet, kan du også bede dem om at udarbejde en endnu mere detaljerede rapport om den spiller, du har i kikkerten. Da Covid-19 har ramt fodboldverden hårdt, skal du ikke regne med at summerne for transfers er helt så absurde, som de har været de sidste 4-5 års tid.

Football Manager 2021Football Manager 2021Football Manager 2021

Endeligt er der jo selve kampdagen. Her er den store nyhed Expected Goals eller xG statistikken. Funktionen er kommet i stand som et samarbejde med SciSport, der normalt leverer kampdato til rigtige fodboldklubber.

xG kan være med til at afsløre, hvor effektivt din taktik leder til chancer, og om disse chancer reelt er store nok til at resultere i masser af mål på den lange bane. Det giver dig derfor et brugbart værktøj til at justere din taktik helt ned i mikroniveau. Efter hver kamp vil du kunne se dit holds xG i din stabs kamprapport, og selvom dit hold måske vinder kampen, kan det godt vise sig, at det mere skyldtes held og usædvanligt skarpe angribere, end din taktiske forstand. Så det betaler sig at granske rapporten.

I sidste ende giver Football Manager 2021 kontorstolstrænere langt flere muligheder end før, samtidigt med at spillet er nemt at gå til for nybegyndere. Du kan opleve smerten ved at rykke ned til 3. division eller føle glæden ved at løfte Champions League pokalen. Football Manager 2021 giver stadig den komplette fodboldpakke, og i disse tider, hvor tribunerne er tomme og stadion er lukket land, er det mere velkomment end nogensinde før.

8 / 10
+
Forbedret brugerflade skaber en mere intuitiv oplevelse. Expected Goals giver nye taktisk indsigter. Hurtigere indlæsningstider.