At Dead Of Night

At Dead Of Night

En enkelt udvikler blander live-action med puslespilsbaseret gameplay. Men virker det?

Jeg elskede det spil der hedder Contradiction. Spillet er udviklet af en lille engelsk udvikler, og går ud på at man skal efterforske nogle mord på landet i England. Her skal man så udspørge diverse mistænkte karakterer, og se om der er nogle modsætninger i de ting de siger, for på den måde at løse mordgåden. Det er et fint lille eventyrspil, som virkelig har holdt mig underholdt i mange timer. Udvikleren, Baggy Cat Limited, er nu tilbage med et nyt spil, som igen er baseret på FMV (Full Motion Video)-teknologien, hvor spillet i princippet er en masse videoklip, som så er sat sammen på en måde så, hvert eneste valg man vælger, vil føre til et nyt videoklip, så historien kan fortælles. Dette er dog ikke et mordgådespil, men udviklerne har denne gang forsøgt at lave et spil, som hører til i horror-genren. Spillet hedder At Dead Of Night, og kan spilles på PC, og kan fås på Steam.

At Dead of Night starter med at man ser den unge kvinde Maya komme gående på en vej et eller andet sted i det mørkeste England. Hun ringer til sine venner, som det var meningen at hun skulle mødes med, men de er ikke det aftalte sted. Så derfor er hun nødt til at finde et sted, hvor hun kan overnatte i sikkerhed for vind og vejr, og sjovt nok finder hun frem til et lille hotel, hvor hun kan tilbringe natten. Lige inden hun mister forbindelsen til sin veninde Hannah, får hun en advarsel, som hun ikke helt kan høre på grund af en dårlig forbindelse. Hotellet hedder Sea View Hotel, og da Maya kommer ind i foyeren, bliver hun overrasket af en meget underlig mand med vildt hår, som hedder Jimmy. Hans spørger hende om hun har lyst til at opleve hans komedieshow denne aften, hvilket Maya takker nej til.

At Dead Of Night

Efter, får Maya får nøglen til hendes hotelværelse, og så ser man en scene med Jimmy, hvor der ikke er nogen tvivl om, at der er et eller andet helt galt med denne mand. Han begynder at snakke til en usynlig person, der hedder Hugo, om at han ikke må gøre flere mennesker fortræd. Han finder så en kølle frem, og begynder at snige sig rundt på det næsten mennesketomme hotel, og her begynder historien og spillet. Efter et stykke tid har man så adgang til at bevæge sig rundt i de mange snørklede gange, som hotellet er indrettet med. Man får hurtigt at vide at man skal finde et kompas og et sort spejl, så man kan undgå den morderiske Jimmy, mens han prøver på at forfølge en med mord i sinde. Kompasset gør, at man kan finde spøgelser af hans tidligere ofre, men man får også et praj omkring hvor Jimmy befinder sig på hotellet i forhold til en selv. Derudover finder man også en meget, meget gammel maskine som man kan aktivere, og igennem den snakke med de spøgelser som hører til på hotellet. Disse spøgelser har så alle en lille historie at fortælle om hvordan Jimmy fangede dem og slog dem ihjel. Udover det finder man en masse nøgler i de diverse hotelværelser, som man kan låse op for låste døre, og låse døre så Jimmy ikke kan fange en. Der er ikke så meget historie i spillet. Jeg havde for eksempel håbet at spillet ville det være lidt i stil med deres tidligere spil, Contradiction, hvor man havde nogle rigtig fede samtaler med nogle rigtige spændende karakter. Dette synes jeg ikke at At Dead Of Night har. Historien er mere baseret på de mange spøgelser man snakker med, og det meste af tiden render man egentlig bare rundt på hotellet for at undgå Jimmy.

At Dead Of Night

Selve spillets præmis er som nævnt at man skal navigere rundt på det lille hotel, for at undgå den psykopatiske Jimmy. Dette betyder, at man hele tiden skal være opmærksom på om man kan høre hans stemme, eller om man kan se hans skygge, og fornemme hans tilstedeværelse i de mange mørke rum som hotellet har en del af. Det gør at spillet indeholder mange forskrækkelser, hvor Jimmy lige pludselig hopper frem i hovedet på en med sin kølle, og slår en i hovedet. Det er en smule ensformigt, mens spillet er en succes idet det gerne vil, nemlig at skræmme og skabe en utryg stemning. Derfor står der også i hovedmenuen, at det anbefales at man spiller spillet i et mørkt rum, som er helt stille, eller har nogle gode høretelefoner så man ikke bliver forstyrret. Man må sige at spillet er virkelig intenst og skræmmende, hvis man altså har mulighed for at sidde i fred og ro i mørket og lytte efter Jimmy, når han sniger sig op bag ved en, og skræmmer livet af en. Det fungerer glimrende, men på en eller anden måde virker det som om historie og gameplay ikke helt hænger sammen. Dette er mest fordi det meste er den historien man får er disse små afbræk, hvor man snakker med hotellets spøgelser. Resten af tiden render man bare rundt som en hovedløs høne for at undgå at blive fanget. Eller det vil sige, det var sådan jeg endte med at føle mig, da jeg havde smidt en del timer i spillet.

Teknisk set fungerer spillet fantastisk. Overgangen mellem grafikken i spillet og de rigtige personer man ser, er fantastisk flydende. Jeg har spillet mange Full Motion Video-spil, men jeg har aldrig set så perfekte overgange imellem videoerne og den grafik som spillet har. Det kører som en drøm, og det skal udviklerne have ros for, fordi jeg håber at kommende spil i genren vil benytte sig af en lignende teknologi, da det er helt fantastisk. Derudover er hotellet rigtig flot og detaljeret genskabt, hvis det er da vel at mærke er et rigtigt hotel det er baseret på, og hvis det ikke er, er det bare godt designet af udvikleren. Det er nemlig umådelig flot kreeret, med små detaljer alle steder, og en tommetyk stemning, som bare skal opleves.

At Dead Of Night

Lyden er også ganske fornem. Der er ikke så meget musik at snakke om udover i menuen, men når man først er i gang med at lege gemmeleg med den forstyrrede Jimmy, Så bidrager lyden til at man virkelig lever sig ind i spillet. Man kan høre vindens hylen udenfor hotellets tykke murer, og hører de paniske åndedrag fra Maya, mens hun lytter efter Jimmy, som har det med at annoncere når han er på den samme etage som en selv. Det fungerer glimrende og bidrager til den fantastiske stemning som spillet har.

Ville jeg så anbefale At Dead Of Night til nogen? Ja, og nej. Spillet er et klassisk gemmelegsspil, og havde man forventet noget mere historiebaseret, så bliver man skuffet. Forventede man et godt gys til gengæld? Så er det en fantastisk oplevelse, for det er virkelig skræmmende hvis man som sagt har mulighed for at sidde et mørkt rum og med nogle gode høretelefoner på.

At Dead Of Night
7 / 10
+