Dansk
Gamereactor
anmeldelser
World of Warcraft: Shadowlands

World of Warcraft: Shadowlands

Alder er ingen hindring for WoW, der med den nyeste udvidelse fremstår friskere og mere tilgængelgit end længe.

Abonner på vores nyhedsbrev her!

* Påkrævet felt

Shadowlands er måske en af de mest epokegørende udvidelser i World of Warcrafts historie, da den på mange måder minder om Cataclysm; en udvidelse der ændrede Azeroth og spillet markant. Ligesom i Cataclysm er nogle af de mest relevante funktioner og ændringer slet ikke knyttet til selve udvidelsen, såsom level reduktion, en ny startzone, og en overhaling af hele level-systemet, så man nu kan tilgå det meste indhold, som man har lyst til. Alt dette er også tilgængeligt for dem, der ikke ejer udvidelsen, hvilket betyder, at der aldrig har været et bedre tidspunkt til at kaste sig ud i eller returnere til WoW.

Men hvad med selve Shadowlands-oplevelsen? Vi har allerede givet vores første indtryk, men nu er vi kommet længere ind i spillet, og er endelig klar til at komme med en bedømmelse. Når det er sagt, så er lanceringen kun begyndelsen. En masse indhold vil først blive frigivet i de kommende måneder og år, som vi har set dem med de seneste udvidelser.

Shadowlands følger en meget lige vej, endnu mere end de tidligere udvidelser, da de nye områder (der er fem i alt) skal låses op for i en bestemt rækkefølge gennem kampagnen. Normalt fungerer World of Warcraft som en stor åben verden, men Shadowlands fungerer anderledes ved at have et centralt område - Oribos - med portaler til de andre områder - Bastion, Maldraxxus, Ardenweald, Revendreth og the Maw.

World of Warcraft: Shadowlands

De forskellige områder er store og fyldt med aktiviteter, ligesom de har meget forskellige temaer. Bastion er nærmest paradisisk, Maldraxxus flyder over med undeads og monstre, Ardenweald er overgroet med vegetation, Revendreth giver Transsylvanien-vibes, og endeligt er the Maw mareridtsagtigt grimt (det er her universets sletteste sjæle forsøger at fordrive evigheden).

De fire hovedzoner Bastion, Maldraxxus, Ardenweald og Revendreth har deres egen Orden med karakterer og historier, som man bliver involveret i. Når du når level 60 (det nye, "gamle" maksimum-level), og har gennemført historierne for hver Orden, skal du selv vælge hvilken Orden, du vil slutte dig til, hvilket låser op for unikke missioner, evner, lokationer og belønninger. Der er masser at tage sig til, efter level 60 er nået, som nye opgraderinger at låse op for og større missioner at kaste sig ud i (som at konstruere en abomination i Madraxxus eller organisere en gala i Revendrevth).

Et af Shadowlands større nyskabelser er Torghast: Tower of the Damned, der er inspireret af rogue-like genren. Tårnet består af flere etager med forskellige monstre og fælder, og til slut skal man besejre en stor boss for at avancere til den næste etage. Hvis du bliver besejret, er det tilbage til starten, og tårnet har nu fået en ny struktur.

Der er også mere traditionelt indhold i form af dungeons. Hvert område har en dungeon tilknyttet, der varer mellem 20 og 30 minutter og indeholder nogle ret interessante bosser. Det første raid, Castle Nathria, kommer d. 8 december, så vi har endnu ikke prøvet det af, men raidet vil blive delt ind i fløje, med forskellige fløje og sværhedsgrader planlagt for de kommende uger og måneder.

Så selvom meget indhold er tilgængeligt ved lanceringen, så skal vi også væbne os med tålmodighed for at få mest muligt ud af Shadowlands. Det gælder også for historien, der virkede en anelse mangelfuld. For hvor det er spændende at udføre missioner for de enkelte Ordener, så virkede hovedhistorien, der involverer Sylvanas, The Jailer og andre Warcraft-kendisser, en anelse underudviklede . Der var nogle interessante overraskelser og afsløringer undervejs, men interaktionen med karakterne - især skurkene - var en anelse for begrænset.

Blizzards art department er en af industriens bedste, og de lever op til deres ry med denne udvidelse. Fra de majestætiske sletter i Bastion, til de gotiske paladser i Revendreth - Shadowlands nærmest gløder stil. Selv de mest talentfulde penselstrøg kan dog ikke skjule, at WoW nu er 16 år gammelt, men inden for de tekniske begrænsninger, har Blizzard igen leveret underværker. Lydsiden er som vanligt episk, storslået og varieret.

Med den seneste opdatering, der blev lanceret for et par uger siden, har World of Warcraft endnu engang rekonfigureret sig selv, og er nu endnu mere indbydende for nye spillere. Shadowlands bygger videre på denne filosofi og introducerer en lang række lettilgængeligt og interessant indhold. Vi savner større elementer som ny gameplay-mekaniker, klasser og racer, men med tanke på de markante ændringer i spillets grundpræmisser, er det forståeligt, at Blizzard her har været en anelse konservative. Shadowlands revolutionerer ikke WoW, men der holder spillet frisk og relevant som vi snart går ind i 2021.

World of Warcraft: ShadowlandsWorld of Warcraft: Shadowlands
World of Warcraft: ShadowlandsWorld of Warcraft: ShadowlandsWorld of Warcraft: Shadowlands
08 Gamereactor Danmark
8 / 10
+
Fantastisk art design. Isolerede zoner med fokusere historier. Glimrende, nyt level-system. Ingen tekniske problemer.
-
Ingen nye racer eller klasser. Hovedhidstorien mangler lidt udvikling. Spillets alder skinner nogle gange igennem.
overall score
er vores samlede netværkskarakter. Hvad er din? Netværkskarakteren er et gennemsnit af alle redaktionernes individuelle karakterer

Relaterede tekster



Indlæser mere indhold


Cookie

Gamereactor-siden bruger cookies for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du vælger at fortsætte antager vi at du godkender, og er tilfreds med vores cookies-politik.