Scott Pilgrim vs. The World: The Game Complete Edition

Efter seks år i et digitalt limbo vender Scott Pilgrim tilbage, men spillet har mistet en smule af sin slagkraft.

Ubisoft har for længst indset, at gammelt guld ikke mister sin værdi, og nu bringer de endnu en klassiker frem fra gemmerne i form af Scott Pilgrim vs. The World: The Game. Et på mange måder nostalgisk spil med grafik, lyd og gameplay, der giver minder om slut-80'erne og start-90'erne - en periode, som der også er mange finurlige referencer til i spillets univers. Samtidig er selve spillet også omgærdet af en vis nostalgi, da det efter en succesfuld udgivelse til Xbox Live Arcade og PS Store ikke har været tilgængeligt siden 2014 grundet licens-udfordringer. Nu er spillet så tilbage. Men har det samme slagkraft som originalen?

Scott Pilgrim vs. The World: The Game Complete Edition er et beat em' up-spil baseret på den actionfyldte tegneserie Scott Pilgrim fra midt-00'erne, og blev lanceret som et tie-in til spillefilmen Scott Pilgrim vs. The World fra 2010. Men du behøver ikke at være bekendt med kildematerialet for at kunne finde rundt i spillets univers. Historien er nemlig utrolig simpel. Du spiller som Scott Pilgrim og skal besejre din udkårne Ramona Flowers' syv onde ekskærester for at vinde hendes hjerte. Lettere bizart er historien den samme, hvis du i stedet for Scott spiller som en af fire andre karakterer (heriblandt Ramona), men de har dog hver en unik slutsekvens.

Det føles lidt som en misset mulighed ikke at inkludere bare en smule humoristisk dialog eller historiefortælling, når nu har man så omfattende et kildemateriale. Heldigvis bliver spillet næret af sine tegnefilmsrødder på andre områder.

Alle karakterer og baggrunde er fremragende animeret i en retro, low-res stil, der dog stadig er fyldt med fine detaljer. De små sprites emmer af liv, og det er virkeligt imponerende, hvor meget personlighed artisterne har formået at klemme ned i karakterernes enkelte frames. Scotts rejse sender ham igennem en række vidt forskellige lokationer såsom sneklædte stræder, et bizart filmstudie, en hjemsøgt kirkegård og endda en ninja-dojo - alt sammen i Toronto for at det ikke skal være løgn. En stor hyldest skal også leveres til soundtracket, der til tider er skræmmende syntetisk, men på den gode måde, og med sit høje tempo og kraftfulde riffs fanger stemningen fra arcaden, men reelt set også overgår den musikalsk.

Men hvad med gameplayet? Scott Pilgrim vs. the World: The Game er stort set en direkte kopi af det klassiske River City Ransom fra NES-dagene (du kan i øvrigt spille det på Nintendo Switch Online, hvis du skulle være interesseret). Du finder derfor ikke vilde, epilepsi-fremkaldende superangreb, der på sekunder forvandler dine fjender til aske, men snarere en mere rå, direkte nævekamp, som man kender den fra Jomfru Ane Gade natten til fredag. Blokader, slagserier og et enkelt spark i ny og næ er vejen frem, ligesom du vil drage stor nytte af de mange objekter, der ligger og flyder rundt omkring - hvad enten det drejer sig om knuste flasker, skraldespande, hockeystave eller sågar en besejret fjendes bevidstløse krop.

Scott Pilgrim vs. The World: The Game Complete EditionScott Pilgrim vs. The World: The Game Complete Edition

Dine aktropatiske evner udvikler sig en smule gennem spillet, så du til sidst kan lave glidende tacklinger og flyvespark, der ville gøre selv Bruce Lee en anelse misundelig. Men du når aldrig et punkt, hvor du bare står i sikkerhed og spammer ildkugler. Du tvinges konstant helt op i fjæset på dine fjender, og det gør spillet til en vanskelig affære, da Scott Pilgrim åbenbart har gjort sig voldsomt upopulær. Selv i første niveau vælter det med fjender, der frem for at vise dig den berømte canadiske gæstfrihed, ikke er blege for at låse dig fast i lange kombinationer eller angribe dig fra flere sider af. Og får du endeligt kæmpet dig frem til bosserne, så kan du godt forberede dig på en sand kavalkade af ublokerbare superangreb og andet godt fra samme pose.

Har du problemer med at komme forbi en boss, er der heldigvis råd for det. Hvad med en selvhjælpsbog? Eller en inspirerende CD, der bringer dig i den rette stemning? Jeg taler selvfølgelig her om in-game items, du kan købe i de mange butikker, du støder på i spillet. Disse kan give dig dine liv tilbage, men de bedste (og dyreste) booster dine stats. Og der er ingen vej uden om. Du bliver nødt til at opgradere løbende gennem spillet. Jeg ved ærligt talt ikke helt, hvad jeg skal synes om systemet. På den ene side burde spillet selv dosere sin sværhedsgrad. På den anden side, lader systemet mindre rutinerede spillere grinde for opgraderinger ved at genspille de tidligere niveauer - og det kan blive en ren og skær nødvendighed, da spillet selv på den laveste sværhedsgrad, Average Joe, giver en sved på panden.

Men hvad jeg helt sikkert ikke synes om, er at man ikke kan se, hvilke stats de enkelte genstande forbedrer. På den anden side blev følelsen af nostalgi så total, da jeg måtte kravle på GameFAQs og slå det op. Det skal også nævnes, at hvor styringen generelt er velfungerende, så er der en del irritationsmomenter. Forsøger du at samle en genstand op fra jorden, kommer du ofte til at lave et spark, da de to aktioner deler knap. Og særligt Scotts vertikale bevægelser er utroligt kluntede, da det kan være svært at styre, om du justerer din position eller laver et hop - noget der ofte får katastrofale følger i spillets heldigvis ganske få platform sekvenser. Endeligt kan det være meget svært at time sine blokeringer og lave kontraangreb, simpelthen fordi mange fjender ikke giver visuelle cues inden de angriber. Hvilken frækhed!

Denne genudgivelse er en Complete Edition, hvilket betyder, at de to originale DLC-pakker er inkluderet. Det løfter dog desværre ikke spilletiden meget over de cirka 4 timer, det tager at komme igennem historien. Det ekstra indhold består nemlig af nogle ret tyndbenede ekstra dele såsom en skrabet Battle Royale-mode (introduceret længe før det blev populært) og Dodgeball, der slet, slet ikke er så spændende, som det lyder. Forvent ikke at bruge mere end et par minutter her, med mindre du har besøg af nogle venner og mindst et par six-packs.

Hvad der også stammer fra DLC-indholdet er muligheden for at spille historien igennem som online co-op. Jeg har desværre ikke testet denne del, men hvis lokal co-op er en rimelig indikation, skal det nok blive morsomt. Det giver bare lidt ekstra at tæske sig igennem historien med en kammerat, og særligt boss-kampene bliver mere strategiske affærer, da spillet i den grad justerer sværhedsgraden i forhold til den ekstra spiller.

Scott Pilgrim vs. The World: The Game er et kompetent spil, der vokser på en, som man vænner sig til sværhedsgraden og lærer dets mekanikker. Den grafiske præsentation er helt i top, og de mange referencer til alt fra Super Mario til Knight Rider (for blot at nævne nogle af de mest åbenlyse) er med til at forstærke spillets forfriskende, uhøjtidelige attitude. Men hvad der for et årti siden virkede banebrydende, er ikke længere så unikt i en tid fyldt med retro-inspirerede indie spil eller reboots som Battletoads, River City Girls og Streets of Rage 4. Konkurrencen er simpelthen hårdere, og da Ubisoft ikke har gjort noget for at finpudse oplevelsen (og endda tager en relativ høj pris for spillet), er Scott Pilgrim ikke længere en ren knock out.

6 / 10
+
Retro-inspireret lyd og grafik er ikke ældet én dag. Solidt og udfordrende kampsystem. God genspilningsværdi med flere sværhedsgrader og karakterer.