Rust

Rust - Console Edition

En af Steams mest populære titler har nu endelig taget det fulde spring til konsol.

Abonner på vores nyhedsbrev her! - Få info om julekalenderen

Tre år efter den første udgivelse i Early Access er Rust nu officielt ude til konsoller. Spillet var med til at raffinere open-world-survival genren og tiltrækker den dag i dag stadig titusindvis af spillere på Steam. Men er oplevelsen også god på konsol?

Du starter spillet uden tøj og liggende ved en flodbred. Da du kommer til dig selv, må du straks ud og samle materialer for at overleve i Rusts brutale verden. Døden er aldrig ret langt væk, da du både skal holde styr på tørst, sult og helbred samt beskytte dig selv mod andre farer såsom radioaktivitet og ekstrem kulde. Andre spillere udgør også en stor trussel, når du udforsker den åbne verden, så det handler om at være bevæbnet til tænderne, da du ellers risikerer at få plyndret dine hårdt optjente materialer.

Der er ingen historie eller missionsmål i Rust, så det handler kun om at overleve. Ved at bruge basale materialer som træ, sten og skind, kan du konstruere dit eget shelter, der beskytter dig mod de mange farer, og du kan ligeledes konstruere rudimentære våben. At samle materialer og opgradere udstyr bliver hurtigt vanedannende, da man hele tiden skal være på mærkerne for ikke pludselig at miste sin beholdning, når man er ude at jage.

Den høje sværhedsgrad er bade en styrke og en svaghed. Der er ingen træningsmissioner til at lære dig spillets mekanikker, og det var meget frustrerende at miste hele mit inventory, hver gang jeg blev myrdet af en nøgen modspiller med en sten. Jeg kan godt se dette aspekt appellere til visse spillere, da du bestemt ikke bliver holdt i hånden, og du virkelig får en fornemmelse af at kæmpe mod elementerne. Men det fungerede ikke rigtigt for mig, og jeg måtte ty til YouTube-videoer blot for at lære de mest basale mekanikker, ligesom det konstante tab af fremskridt var med til at dræbe oplevelsen.

Rust

Hvis du allerede har spillet Rust på PC, er du nok nysgerrig efter, hvordan konsolversionen adskiller sig. Overraskende nok er der faktisk ikke den store forskel, hvilket både er positivt og negativt. På den positive side er spillet en konvertering, der er meget tro mod originalen, og der er ikke blevet ændret på spillets grundmekanikker for at nå et nyt publikum. Men det betyder samtidigt også, at der ikke er noget som helst ved denne version, der kan appellere til spillere, der allerede har brugt mange timer på PC-versionen.

Der er mulighed for Cross-play mellem PS4 og Xbox One, men ikke med spillere på PC. Man kan også søge udelukkende efter spillere inden for ens egen platform, hvis man foretrækker dette. Det er nok meget fornuftigt, at det ikke er muligt at spille mod PC, da fordelene her er for store. Genvejstaster på keyboardet, gør en stor forskel i nødens stund, og musen er langt mere præcis end analogpindende på controlleren.

Jeg vil dog krybe til korset og indrømme, at jeg ikke i sin tid spillede Rust på PC, men bedømt på konsoloplevelsen alene fungerer spillet udmærket med en Xbox One controller. Du åbner nemt dit inventory ved at trykke op på D-padden, og ligesom i de fleste andre action-spil, trykker du A (X) for at samle materialer og RT (R2) for at svinge eller affyre dit våben. Spillets UI er pæn og simpel at navigere, selv i crafting-menuen, hvor der er mange kategorier at holde styr på.

RustRust

Da Rust oprindeligt debuterede på Steam's Early Access helt tilbage i 2013, lever den visuelle side forståeligt nok ikke helt op til moderne standarder. Jeg vidste godt, at udvikleren ikke ville give spillet en fuldkommen grafisk overhaling til konsol, men jeg er alligevel lidt skuffet over, hvor råt og kantet det hele ser ud sammenlignet med andre nye konsollanceringer. Ser du gameplay, kunne du nemt komme til at tro, at spillet kører på en Xbox 360, da karaktermodeller, miljøer og teksturer i den grad mangler finpolering. Havde udviklerne valgt at udgive spillet på konsol et par år tidligere (måske i 2018, hvor det først lancerede her i Early Access) ville dets visuelle mangler have været mindre iøjnefaldende.

Rust Console Edition er en meget direkte konvertering af PC-spillet, der bringer alle spillets aspekter (gode som dårlige) over på konsol. Har du mod på spillets brutale udfordring, er det derfor et udmærket sted at begynde din kamp for overlevelse. Men har du allerede været igennem møllen på PC, er der ingen særlig grund til at kaste sig over konsolversionen, medmindre du virkeligt gerne vil spille mod andre overlevere på PS4 og Xbox One.

RustRust
6 / 10
+