Humankind

Humankind

Ampltiudes Civilization-homage tager ingen fanger, men belønner dem der hører godt efter.

Tag ikke fejl; jeg elsker at spille spil som virkelig udfordrer mig. Her mener jeg spil hvor jeg skal tænke strategisk, og jeg skal forudse modstanderens næste træk. Det er som at spille skak, bare med mange, mange flere brikker, og med meget mere udvidet gameplay. Det er en basal tiltrækningskraft de her oplevelser har, men nøj hvor kan det være tilfredsstillende, når man så knækker koden. Her er en af de mest populære og legendariske spil Civilization-serien, som man har kunne spillet i flere årtier, og som i skrivende stund er på sit sjette kapitel. Der har ikke været mange spil der har kunnet hamle op med denne mastodont, men nu vil Amplitude Studios gøre et forsøg med deres 4X-spil, Humankind, som er udgivet af SEGA. Det er blevet udsat et hav af gange, tilsyneladende fordi Amplitude ikke var helt tilfredse nok. Så er det her så finpudset som man kunne håbe? Lad os se hvordan deres forsøg er gået, og om kronen for 4X-spil stadig sidder sikker på hovedet af Civilization-serien.

Hvis "4X" lyder fremmed her til at starte med, så kan vi jo passende slå fast at Humankind er et turbaseret spil, hvor man har et vist antal bevægelser man kan fortage sig i hver runde. Når man så ikke kan foretage flere, så slutter runden. Det betyder at man sagtens kan tage sig al den tid man vil og handle med omtanke, men hvor man samtidig skal vægte hver eneste beslutning omhyggeligt. Det er netop det jeg talte om før. Eftertænksomhed bliver en dyd. Men der er en forskel på at tage sig god tid, og direkte at kede sig, den balance er noget Humankind ikke gør så godt. I de første timer er der, som eksempelvis i Crusader Kings-spillene, alt for meget tekst der skal læses, og det kan sagtens føles som en evighed, inden man får frie tøjler, og kan lege selv. Det kan godt skræmme nye spillere, der prøver genren første gang.

Når du først kommer i gang, så er Humankind et enormt spil, og en enkelt kampagne kan tage timer, hvis ikke dage, afhængig af hvor grundig man er. Når man starter spillet, skal man udforme sin leder, og der er overraskende mange muligheder for at lave lige præcis den avatar man har lyst til. Det kan måske virke en smule overflødigt, men alt efter hvilken tidsperiode man er i, kommer ens avatar til at have det tøj på som passer til æraen, hvilket er en fed detalje.

Humankind
HumankindHumankindHumankindHumankind

Når man så har lavet sin leder, får man serveret en kort mellemsekvens, hvor det forklares at man starter som en af de første stammer i verdenshistorien. I denne fase skal man bare opdage hemmeligheder omkring en, og finder man interessante områder får man mad og indflydelse, som ens følgere har brug for. Der går dog ikke længe inden man finder et sted, hvor ens første by skal placeres, og det er her spillet virkelig begynder. Man konstruerer så sin første by, og min blev Memphis, efter jeg valgte den ægyptiske civilisation skulle være min primære inspoirationskilde. Der var dog en masse andre civilisationer jeg kunne have valgt at tilskrive mig, og hver af dem har deres egen ideologi, og mål. Det er virkelig fedt, for det giver nærmest uendelige muligheder, når man vil genspille Humankind. Din inspiration er bare en slags skabelon du kan følge, men det ændrer også udfaldet af dine bevægelser, så selvom du ikke kommer til at se drastiske ændringer fra kampagne til kampagne, så er der nok her til at retfærdiggøre adskillige gennemspilninger. Derudover er der seks æraer, hvor man kan vælge nye civilisationer baseret på den periode man er i. Når man kommer op til tiden efter Kristi fødsel kan man eksempelvis vælge vikingerne, men man tager også ting med fra ens tidligere civilisation, så hvis den foregående havde et godt krigsmaskineri, så tager man noget af den teknologi med sig. Det er super fedt at man på den måde har bundet de forskellige tidsperioder sammen, og det tillader yderligere tilpasning.

Hver civilisation har så et teknologitræ, som man kan udvikle, og spillet foreslår meget hurtigt at man bare skal udforske dem alle, for de kan passe sig selv, mens man laver andre ting. Det betyder at man kan udforske og finde vidundere, som giver berømmelse, eller fame, som er det der gør man vinder spillet i sidste ende. Så mens man udforsker det kæmpe kort, vil der løbende blive tilføjet nye muligheder, som kan udvide ens civilisation teknologisk. Disse nye muligheder skal så placeres på kortet, på den hexagon der passer til det. Oven på hver hexagon er der et lille ikon, der viser, hvad den kan bedst. Det kan være at der vokser afgrøder, eller at det er bedre at placere industri på den. Hvis man har prøvet Civilization 6, så er det ikke nyt.

Hvad der er nyt for genren, er den måde kampe udspilles på i Humankind. I Civilization-serien forgår kampene lidt generisk, med at man ser enhederne angribe hinanden uden at man egentlig kan gøre så meget for at ændre udfaldet. Dette er ikke tilfælde i Humankind. Her kan man nemlig vælge at udføre kampene manuelt, så brikken man angriber på bliver til et lille strategisk område, hvor man skal give ordre til sine enheder, hvilket er en fed lille feature. Man kan dog også lade computeren udføre kampene uden denne taktiske del, så man kan vælge hvad der passer en bedst.

Humankind
HumankindHumankindHumankindHumankind

Der er seks æraer man kan spille sig igennem, fra de første civilisationer man kender fra historien, og helt frem til nutiden, og undervejs er der 60 civilisationer, man kan vælge imellem. Hver æra har så nogle mål som man skal nå, for at komme til den næste. Den der har mest berømmelse ved hver æras slutning, vinder så denne. I hver æra skal man brødføde sin befolkning, finde eller bygge verdensvidundere, udforske det meget detaljerede kort, og i det hele taget blive så rig som mulig. Man er dog ikke alene på kortet, og man render hurtigt ind i andre civilisationer, som har samme mål som en selv. Dem kan man så vælge at være venner med, eller bekrige. Hvis man er venner, kan man udveksle varer, penge, teknologier og informationer. Vælger man den mere krigeriske rute, skal man forsøge at ødelægge den civilisation man er sur på, og overtage deres hovedstad. Der er en million måder, disse valg kan udspille sig på, og det gør at man aldrig får serveret det samme spil to gange, hvilket er ret fedt.

Desuden er det naturligvis muligt at gøre alt det her i multiplayer. Der var begrænset adgang i anmeldelsesperioden, men naturligvis udvides signifikansen af samarbejde, eller strategisk bekrigelse, når man står overfor rigtige mennesker på det digitale landkort. Det er vist sikkert at sige, at der er nok at tage sig til.

Sidst men ikke mindst så skal kortet nævnes. Kortet er enormt stort, og selve typografien og geografien kan komme til at spille en stor rolle. Befinder man sig i en dal, kan man ikke se mange felter frem. Står man på en alpetop, god sang i øvrigt, så kan man se flere felter frem. Dette kan også bruges, når man fører krig, for er der en flod, hvor ens soldater befinder sig, kan disse ikke bevæge sig så meget som på fladt land, hvilket er ret realistisk. Realismen er nok også der hvor Humankind adskiller sig mest fra Civilization-spillene, for Humankind er meget true-to-life - på en måde, og holder sig meget til de historisk korrekte faktaer, hvilket er ret fedt. Det betyder som sådan ikke at der ikke er plads til humor, eller at det her skal forstås som en simulator, men det er ret tydeligt at Amplitude har vægtet hele ideen om faktuel forståelse højt. Det er ét és i ærmet som Amplitude har, men skal man kritisere noget, så er det at trods en del nytænkninger, er rigtig mange ligheder med Civilization-serien, men det er nok svært at undgå, når Civilization er den serie, som har formet 4X.genren mest igennem tiden. Men alt lige fra den ellers ret flotte grafik, til musikken, det får lidt en til at tænke Civ. Til en hvis grad er det nok det Amplitude ønsker, men grænsen mellem "homage" og "kopi" er hårdfin.

Humankind er dog en fantastisk tilføjelse til genren, og er man 4X-fan, så vil jeg opfordre til at man prøver spillet, for der er lagt en masse kærlighed og realisme i det.

Humankind
8 / 10