Hvor 2023 var en rutsjebanetur af gevaldige højde- og lavpunkter, så har 2024 været en anelse mere jævnt. Vi finder simpelthen ikke helt igennem rædderlige spil som Kong: Skull Island eller The Lord of the Rings: Gollum i år, og selv en notorisk ringe udgiver som Gamemill Entertainment har faktisk formået primært at udgive forholdsvis tilforladelige spil - verden er af lave!
Når det er sagt, så indeholder listen over årets værste spil som altid en god blanding af objektivt set ringe spil - med elendig grafik, dårlig styring og masser af bugs - og spil, der teknisk set godt kan underholde, men alligevel skuffer så fælt, at de må betragtes som gedigne fiaskoer.
Du spiller som en gråstænkt, men fysisk yderst kapabel mand, der skal forsøge at finde sin datter i en faldefærdig by destrueret af kæmpeaber og monstre. Som et setup er det ikke helt dårligt, men desværre er grafikken så flad, styringen så stiv og kampene så uinspirerede, at den største trussel ender med at blive ens egen kedsomhed. Kong fortjener bedre.
Visuelt er det sådan set uhyggeligt nok med kødfyldte monstre og rigeligt mørke, der kun lyses op af begrænsede lyskilder. Men alt under spillets overflade er næsten fornærmende ringe. Det gælder den tynde historie, der antyder og lover en masse, for blot at levere en skuffende og intetsigende slutning, og det gælder ikke mindst gameplayet, der lider under ringe design og ekstrem dum AI. Deadbolt Interactive har tydeligvis ikke haft nogle reelle ambitioner med Pneumata, og det skinner desværre igennem på alle parametre.
Skull & Bones har absolut ingen meningsfyldte aktiviteter på lands, og hvad der sker til søs, er på ingen måde nok til at retfærdiggøre spillets høje pris. Ja, faktisk er oplevelsen på mange punkter værre end i Black Flag, da man eksempelvis ikke kan boarde andre skibe og kæmpe mand til mand.
Ubisofts 2024 har været lidt af et mareridt, og en stor del af skylden kan tilskrives Skull & Bones.
Man kan tælle på en hånd, hvor meget Ario gør godt, og den hånd behøver ikke engang at have alle fingrene intakte. Banedesignet er forkrampet, de mest simple interaktioner kræver millimeterpræcision, og vores hovedperson har lige præcist nul momentum, hvilket gør spillet alt for stift.
Grafisk er Ario bestemt heller ingen perle, og det mest positive ved oplevelsen er vel sagtens, at den er overstået efter en lille times tid.
På nogle punkter er der tale om en identitetskrise. Spillet forsøger både at være en multiplayer- og singleplayer-oplevelse, og spillets to ben ender konstant med at spænde ben for hinanden. Andre gange er der tale om slet og ret ringe design. Eksempelvis er fjendernes udseende og adfærd uden den mindste variation, og også spillets missioner er ekstremt ensformige. Suicide Squad kan uden tvivl underholde, men sammenlignet med Batman: Arkham Knight er der tale om et styrtdyk i kvalitet.
Vi sætter pris på, at spillets rent faktisk har en single-player-kampagne med mellemsekvenser og - et par - sjove replikker, og et rogue-lite kortsystem, der giver nye evner, skaber lidt tiltrængt variation. Men det ændrer ikke på, at South Park: Snow Day er en sjappet og ensformig omgang, der slet, slet ikke formår at få nok ud af sin licens.
Desværre kan hverken Sagrada Familia og alverdens Gaudi-arkitektur redde, hvad der er en teknisk hakkende og forholdsvis flad simulator. Nu brillerer turister sjældent med deres intelligens, men her er deres AI alligevel for dum, og hverken de eller de øvrige trafikanter udviser synderlige tegn på intelligens. Resultat bliver en utilfredsstillende køreoplevelse, der ikke opvejes af de øvrige management-aspekter.
Endelig mangler spillet (på trods af titlen) simpelthen liv. Der er ingen samtaler med passagererne eller sjove oplevelser i taxaen, der ellers kunne bryde den megen monotoni. Det hele er klinisk, kønsløst og helt igennem kedeligt.
Spillets manglende succes må dog i sidste ende tilskrives udviklerne, der ifølge flere medier havde en usund virksomhedskultur, hvor der ikke var plads til kritik og skepsis. Resultatet blev et spil, der, trods en lang udviklingstid og et nærmest ubegrænset budget, var blottet for både charme og kvalitet, som var det blevet fokusgruppetæsket til en uformelig, grå masse.
Forhåbentlig bliver Concord en lærestreg for branchens pengemænd, så de fremover satser mere på kvalitet og offline-indhold, men vi har vores tvivl.