PageTopStem på dit favoritspil
Screeshot Number Star
Læs anmeldelsen >>

The Last of Us

Naughty Dog kom på banen igen. Denne gang med en fortælling, der straks blev dømt til at være endnu et zombie-spil. Men The Last of Us var først og fremmest en rejse ind i menneskets mørke sider og en fortælling om håb og desperation. Så var det en lektie til alle spiludviklere i hvordan man laver et gribende filmisk eventyr. Dernæst et rigtigt godt og underholdende spil. Vi fik en vandring, der både i stemning og emner var tv-serien Jericho og filmen The Road værdig. Så enkelt var det. The Last of Us var den film i spilform som David Cage altid gerne har villet servere. Nu var det bare Naughty Dog, der kom først med udfrielsen af det ønske. The Last of Us havde samtidig en variation og et tempo til tider, som Naughty Dog efterhånden mestrer til noget nær perfektion. En fornuftig blanding af mindre puzzles, kampe, fortælling, varierede omgivelser og platformerier med færre påklistrede skyderier end Uncharted.

Det var ikke banebrydende gameplay, men det var finpudset og solidt. The Last of Us sprang over mange af de meningsløse interaktioner. Til tider var det også så smart designet, at man slap for at deltage i ellers trivielle typiskheder i den slags spil. Og når den lod en deltage, gjorde den en pænt opmærksom på, at Naughty Dog godt ved at man har prøvet det før. Troy Baker, der spillede Joel, leverede for anden gang i 2013 en af årets bedste stemmeskuespilspræstationer.

Fortællemæssigt var The Last of Us efter vores mening en milepæl i spilhistorien. Vi har aldrig før oplevet et spil, der så konsekvent har ramt os lige i føletøjet, og har skildret sine figurer, deres tanker, følelser og reaktioner på det, der sker om omkring dem, så overbevisende.

Vigtigst af alt. Vi oplevede storslåede spiløjeblikke, som var tilpas underspillede til at de greb fat og sneg sig under huden. Vi gøs oprigtigt flere gange og følte skrækken. Vi ville overleve. Vi nød de simple puzzles, og vi elskede persongalleriet. Vi blev grebet, som vi sjældent gør. Ikke bare for at se slutningen, men for at deltage og for at overleve.

Der er kort sagt så mange positive ting at sige om The Last of Us, men historien var det, der i sidste ende sikrede spillet en plads foran Grand Theft Auto V.

Stem på dit favoritspil