rets spil 2012!

Når jeg kigger tilbage på spilåret 2012, vil jeg huske det som værende et af de bedste år for gaming i lang tid. Samtidig med at jeg vil huske det som et af de år, hvor der blev skreget mest på nyt hardware.

Konsollernes forældede hardware trækker pc-folket ned. Mobilerne kan ikke bruges til rigtige spil. Håndholdte er døde. Blah, blah, blah. Dette var bare noget af den hvide støj, der prægede luftrummet over gaming-verdenen. Nu lyder det måske som om, at jeg er rygende uenig, det er jeg såmænd ikke. Ikke altid.

Jeg kan sagtens se, hvorfor håndholdte kan have svært ved at klare sig i kampen mod en mobil med spil til en ti-krone, men jeg kan også godt forstå hvorfor nogle folk elsker en dedikeret enhed med masser af knapper og joypads. At mobiler ikke byder på seriøse spil er jo noget decideret pjat. 2012 har set en vanvittig eksplosion af kvalitetstitler og konverteringer. De færreste gamere vil nok afskrive Bastion, The Walking Dead eller Baldur's Gate som værende "ikke rigtige spil". Vi har alligevel valgt at skelne mellem håndholdte og mobile spil i år, så de har hver deres kategori.

Og apropos mobiler, hvis de begynder at ligne de "rigtige konsoller" er der nok noget om snakken med, at det er på tide med en opgradering af sidstnævnte. Alligevel fik vi så mange gode oplevelser netop på konsollerne at vi kun kunne juble. Selv snakken om at PC er død (som der ellers har været krudt i i årevis) fik en pause. Dejligt. Kig på listen, og jeg er sikker på at du vil udbryde et "aah, var det i år?". Det gjorde vi flere gange. For der har været mange perler både på PC og konsol.

Konsollernes hardware synger ganske rigtigt på sidste vers, men er det ikke selvmodsigende, når alverdens gamere sukker efter kreative og spændende spil, og alligevel kun har fokus på lir og effekter og velkendte IP'er? I år 2012 har udviklerne endelig kunne fokusere på at være kreative uden at skulle lære nyt hardware at kende. Vi har endda set enmandsfirmaer levere til topkarakter.

År 2012 var nemlig året, hvor alverdens udviklere endelig fik tæmmet denne generations konsoller, og hvor vi så et festfyrværkeri af titler med fokus på et af de vigtigste elementer: gameplay. Historiefortællingen blev heller ikke glemt i mængden af efterfølgere, og serier var faktisk nogle af dem, der leverede de bedste af slagsen.

Lee West | Chefredaktør

Fortsæt til første kategori >>
Hvilket er dit favoritspil i år?
Vær med til at stemme! >>