Cookie

Gamereactor-siden bruger cookies for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du vælger at fortsætte antager vi at du godkender, og er tilfreds med vores cookies-politik.

Dansk
Gamereactor
artikler
New World

Her er vores førstehåndsindtryk af New World

Kim har kastet sig frådende over de første par timer af New World, og er klar med nogle førstehåndsindtryk.

Abonner på vores nyhedsbrev her! - Få info om julekalenderen

* Påkrævet felt
HQ
HQ

Hvorimod andre har ventet i timevis, også mere end 10 timer faktisk, så fik jeg ved en blanding af held og tilfældighed adgang til Amazons tilsyneladende giganthit, og udnyttede det straks til at tage et nærmere kig. Det skal siges, at jeg har i sinde at dykke yderligere ned i spillet henover det næste stykke tid, så der her er virkelig de første indtryk, jeg her deler med jer.

Jeg har med fuldt overlæg holdt mig væk indtil nu, dels grundet spoilers, og dels da jeg fandt ud af at der ville være "fantasy"-elementer i spillet, hvor jeg nok bare havde håbet på en "så skal vi erobre Sydamerika"-simulator.

Jeg er endnu ikke nået til den sjove del, hvor man er en del af en faktion, ejer landområder og befæstnnger eller andet vi er blevet stillet i udsigt. Som jeg lige forstår det er der nogle begrænsninger medmindre at man er med i en guild, her kaldet et "company", og disse er igen begrænset til 100 personer. Da det hele påvirker magtbalancen har man nok valgt dette for at en guild ikke skal blive totaltdominerende på en server.

New World
New WorldNew WorldNew WorldNew World

Den måde som forskellige faktioner fungerer på i forhold til disse Companies er ret interessant. Hvert område er kontrolleret af et fort, der igen er kontrolleret af et Company, der igen hører ind under en af hovedfaktionerne i spillet. Det vil sige at magtforholdet hurtigt er ret komplekst, og der reelt foregår en del "politik" i spillet, hvilket er en pæn måde at sige at alle erklærer krig imod hinanden konstant. Dog er der en række krav for at starte en krig, hvilket jeg ikke er helt skarp på endnu. Der er sågar et skattesystem, så det her er tættere på en reel verdenssimulator end man lige regner med, og du er nødt til at kigge forbi for at forarbejde råmaterialer, sælge hvad du har røve... øh, fundet i en busk og så videre.

Det slog mig desuden at der intet krav om et abonnement var. Befriende. Det var noget af det jeg holdt mest af ved Star Wars: The Old Republic. Der var ingen fornemmelse af at "spilde", penge hvis man ikke fik spillet en masse en bestemt uge, og det er rart at se Amazon gå med denne model, i stedet for WoW-modellen.

For det andet fandt jeg hurtigt ud af at den dybde man savner i mange lettere MMORPG-spil er fuldt til stede. Du kan ikke fælde træer uden en økse specifikt til formålet, den bliver lettere beskadiget når du bruger den, og du kan ikke have uanede mængder træ på dig. Det lyder som frustrationer, ja, men det er bare for at sige, at New World kræver at du angriber det med en sult efter viden, og en vilje til at lære et utal af systemer at kende. Det respekterer jeg allerede spillet for nu.

PVP-delen er jeg ikke nået til endnu, men som inkarneret PVP-hader er der heldigvis ingen tvang af nogen art, men skulle jeg komme til at kigge på det, så er det da rart at der er flere muligheder, inklusiv kampe med 100 samtidige spillere. Det bliver som Alterac Valley i WoW om igen. Der er også muligheder for en slags Horde Mode, men vigtigtst endnu, PVP er noget der kan give fordele i PvE, og det kan derfor være fordelagtigt at gøre det.

Jeg er som sagt ikke så langt inde at jeg kan sige noget definitivt om historien, men PvP-delen tænker jeg i hvert fald i starten ikke giver meget mening. Man er strandet alene på en ø omtåget af mystik, og som man ikke kan komme fra igen, og kun vanskeligt kan komme til. Samarbejde giver derfor mere mening, men som altid er der nogen der ønsker at dominere andre, så måske logikken er der alligevel.

Indtil videre har jeg forstået så meget at landet hedder Aeternum, der er store mængder rå korruption, og det har krystaliseret sig. Jeg kan dog forstå at både disse krystaller kaldet Azoth - lidt for tæt på Azeroth hvis du spørger mig. Resten er mystik for nu, men spændende er det, og jeg kan allerede mærke, at netop fordi det her er første spadestik på et helt nyt univers, så kribler det efter at lære mere. Samme kan bare ikke rigtig siges om WoW, eller Star Wars, mere, vel?

New World
New WorldNew WorldNew WorldNew World

Som lægmand er der til gengæld ikke meget logik i den manglende serverkapacitet, og med noget der ligner +300 servere på verdensplan burde der være kapacitet nok. At nogle kan rapportere om over 10 timers ventetid er direkte absurd. Amazon har arbejdet i døgndrift på at tilføje flere, og der er nu low-capacity servere at vælge, hvor du med lethed kan komme ind. Men altså, hvis du allerede har skabt en karakter du er investeret i på en af de travlere af slagsen - held og lykke.

Selve spillet er ret klassisk i sin opbygning, og med et Skill-system der minder om det fra blandt andet Assassin's Creed, altså et simpliciceret Skill Tree af den gamle slags.

Der er ingen klasser, som i et Fallout-spil sætter man point i forskellige egenskaber, og hver af dem påvirker så hvor god man er med bestemte slags våben. Udover at blokere kan man lave to slags angreb, hoppe til siden eller baglæns, og så er der tre specialangreb. Hotkeys er begrænset til to, og så lukker man op for flere hen ad vejen. Der er to aktive våben af gangen samt i mit tilfælde et skjold til at parrere, jeg tror dog at jeg på sigt vil kombinere min bue med et kraftigere tohåndsværd, og så få noget bedre rustning. Der er ret meget timing i et blokere og dukke sig, og ikke noget der hedder auto-attack, kampdelen minder faktisk mere om Assassin's Creed eller Diablo III.

Character-menuen har de forskellige klassiske muligheder, men antallet af ansigter, hår og hårfarve er måske ikke helt nok til at skabe den ønskede variation.

New World
New WorldNew WorldNew WorldNew World

Jeg glæder mig nu mest til at købe mit eget hus om nogle levels i en af spillets byer, men er lidt bekymret for at boligskatten pludselig kan stige hvis det forkerte Company overtager byen. Der er et hus at købe per 20 levels, og man bestemmer, som jeg forstår det, selv hvor det ligger. Da det er fast-travel points også, så er det sikkert en god ide at sprede dem godt ud. Det giver også muligheden for at forsvare byen imod invasion fra andre spillere, ellers hvis man som jeg ikke gider det, forsvare den imod invaderende monstre. Til gengæld ved jeg ikke helt om jeg kan leve med at der ingen NPC vendors er i det lange løb - dem har jeg altid haft brug for i andre MMO spil.

Animaitonerne ser godt ud i starten, men er dog noget stive i bevægelserne, og selvom at landskabet er flot, så er grafikken ikke på niveau med et AAA-singleplayerspil, men det kan man nok heller ikke forlange. Jeg skal klart have leget mere med de grafiske indstillinger, og set hvad Lumberyard Engine kan levere grafisk, og så må vi se om der byder sig nye transportmilder, for lige nu ser det ud til at alt foregår til fods, og fast travel er ekstremt begrænset.

New World har absolut potentiale, og det bliver spændende at se om det holder ved.

HQ

Relaterede tekster

0
New WorldScore

New World

ANMELDELSE. Skrevet af Anne Zarnecke

Anne har brugt mange, mange dage på Aeternum, og har nu set nok af Amazon Game Studios' gigantiske MMO til at fælle en dom.



Indlæser mere indhold