Cookie

Gamereactor-siden bruger cookies for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du vælger at fortsætte antager vi at du godkender, og er tilfreds med vores cookies-politik.

Dansk
Gamereactor
artikler

Aldrig/Altid Anime Ep. 3: Cowboy Bebop

Magnus lukker for serien med et brag - Cowboy Bebop, en af de måske mest indflydelsesrig anime-serier nogensinde.

Abonner på vores nyhedsbrev her! - Få info om julekalenderen

* Påkrævet felt
HQ

Det synes ganske rammende at lave dette tredje, og foreløbig sidste, kapitel i den her serie, bare få dage inden Netflix står til at lancere deres live-action udgave af netop denne ikoniske anime-serie. Cowboy Bebop er noget helt, helt andet end Naruto, end One Punch Man, som vi tidligere har snakket om, for den står tilbage ikke bare som et eksempel på genrens potentielle magi, men som en søjle i filmhistorien på tværs af genrer og subgenrer.

Ligesom Akira er Cowboy Bebop blevet en etableret del af populærkulturen, og er blevet brugt som primær inspiration til et hav af projekter årene. Ikke bare det, men den refereres stadig af kendte filminstruktører, forfattere og tegnere. Ikke dårligt, hva'?

Jeg havde selv æren af faktisk at opleve Cowboy Bebop på en ret særlig måde. For to år siden tog min kæreste Klara og jeg på en rejse igennem Japan. Vi startede i Tokyo, og rejste vestover til Kyoto, Osaka, Nara, Kobe og Hiroshima, for så at vende snuden øst til Nagano, og til sidst i Tokyo igen - en rejse på 45 dage.

Aldrig/Altid Anime Ep. 3: Cowboy Bebop

Naturligvis blev stort set hele rejsen brugt på benene, hvor vi gik næsten 20 kilometer om dagen, fyldte vores maver med lokale delikatesser, så vidunderlige templer og alt derimellem, en drømmerejse med andre ord - i 38 grader med en luftfugtighed på 99%.

Hver eneste gang vi halvsnalrede, mætte og trætte kom tilbage på hotellet, og Klara faldt om på sengen, så så jeg Shinichirō Watanabes Cowboy Bebop, og på relativt få dage havde jeg fortæret samtlige 26 episoder - og så så jeg dem faktisk igen. Det var en oplevelse jeg sent vil glemme, og i et stille øjeblik tager jeg fortsat mig selv i at nynne den karakteristiske vignettemelodi "Tank".

Én af de primære grunde til at jeg let kan anbefale Cowboy Bebop er først og fremmest det der med antallet af episoder. At skulle i gang, og potentielt tilendebringe, Naruto er et projekt man i hvert fald skal sætte et kalenderår af til, og ligeledes består de fleste populære anime-serier af mange, mange sæsoner. Cowboy Bebop lukker og slukker på 26 episoder, og selvom Watanabe og kompagni mange gange blev bedt om at fortsætte sammen med resten af holdet hos Sunrise, så skete det aldrig.

Samtidig med det er det i brede træk en antologi, hvor der er lidt serieprogression mellem afsnittene, men hvor de hver især byder på en separat, distinkt fortælling. Det betyder at der løbende introduceres nye karakterer, ny viden, nye lokationer, og der er, om ikke andet følelsen af at vi bevæger os i én specifik kronologisk retning, men du kan i princippet godt tage ét afsnit ud af de 26, og nyde det på dets egne præmisser.

Aldrig/Altid Anime Ep. 3: Cowboy Bebop

Og næsten ligegyldigt hvilket afsnit du tager ud, så får du en genrefest af dimensioner serveret. Det hele er Tarantino-agtige kælkede linjer og forsætlig kunstig dialog, bragende jazzmusik og smarte sammensætninger. Det hele oser af cool, og er ikke bleg for at telegrafere sine inspirationskilder med et smil på læben. Lidt noir her, lidt western her, ja sågar lidt gys også i ét enkelt afsnit. Genremæssigt leger Watanebe og kompagne konstant med forventningerne, og skaber i den forbindelse fart over feltet.

Det hele står og falder med den centrale karakter, Spike Spiegel, som er en af de mest komplekse centralkarakterer jeg er stødt på i en anime. Der er ingen overspillethed, som ellers synes at være kutymen, der er underliggende spor af en fortid, med sarkastiske distancering ovenpå, og så til sidst et hjerte af guld. Spike er en apatisk, kynisk lejesoldat, en hjertevarm kompagnon og ven, en selvisk narrøv og en semi-depressiv romantiker på samme tid. Det er lagene man delvist lærer at elske, og det der gør mig så bekymret for Netflix' live-action fortolkning. Er John Cho virkelig Spike? Jeg tvivler på det.

Der er alverdens grunde til at se Cowboy Bebop. Solide karakterer, der kun momentvis falder i faste anime-afgrunde, vidunderlige omgivelser, et spændende og dybt univers der ikke overforklares men hentydes til løbende, storslået musik og konsekvent leg med genremæssige forventninger.

Af Naruto, One-Punch Man og den her, så er det Cowboy Bebop du bør starte med, det er det virkelig.

Vi ses til min anmeldelse af live-action fortolkningen mandag.

See you, Space Cowboy...



Indlæser mere indhold