Cookie

Gamereactor-siden bruger cookies for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du vælger at fortsætte antager vi at du godkender, og er tilfreds med vores cookies-politik.

Dansk
Gamereactor
artikler

De værste spil i 2021

Trods fortsatte udfordringer med Covid-19 har det forgange år i spilbranchen langt fra været nogen katastrofe. Men sløset spildesign og alt for tidlige udgivelser findes der desværre endnu ingen kur imod.

Abonner på vores nyhedsbrev her!

* Påkrævet felt
HQ

2020 var måske det mest begivenhedsrige år i spilbranchen siden det berygtede sammenbrud på det amerikanske konsolmarked tilbage i 1983. Covid-19 førte til udskydelser af en række store spil, og alle fysiske præsentationer og konferencer blev enten aflyst eller rykket digitalt. Omvendt eksploderede populariteten af sociale spil som Animal Crossing: New Horizons og Among Us i en sådan grad, at de endda blev en del af den amerikanske valgkamp, og så udkom der - trods alle udfordringerne - flere længe ventede titler såsom The Last of Us: Part II og Cyberpunk 2077.

Sammenlignet med den rutsjebanetur virker 2021 ærlig talt en smule tamt. Højdepunkterne har været færre, men på den anden side har der heller ikke været helt så mange lavpunkter (om end skandaler og ufærdige spil har fået en del spalteplads her mod årets slutning). Og det gjorde det faktisk lidt svært at sammensætte denne liste over årets værste spil. Men efter lidt tid dukkede de alligevel op i hukommelsen som døde fisk, der flyder oven på vandoverfladen: frustrationer, skuffelserne og de ufrivillige grin.

De her inkluderede spil er teknisk set ikke årets allerværste. Vi har eksempelvis ikke skrabet bunden af Steam eller Nintendo eShop for de mest kyniske asset flips. For at inkluderes på listen, skal der have eksisteret et minimum af forventninger og vist budget bag spillene, samtidigt med at spillet reelt set skal være dårligt. Skuffende, men trods alt relativt kompetente titler som Battlefield 2042, er derfor heller ikke medtaget.

Med det sagt, så lad os komme i gang!

Dette er en annonce:
De værste spil i 2021

Balan Wonderworld
Forventningerne var store til Balan Wonderworld. Med Square Enix som udgiver og Sonic-skaberen Yuji Naka ved det kreative ror var der lagt op til et nostalgisk gensyn med fortidens intense og farverige platformspil tilsat moderne opdateringer. Men frem for et slaraffenland, der kombinerede det bedste fra Sonic, Mario, Crash Bandicoot og de andre glade maskotter, endte vi op med et vaskeægte rædselskabinet af elendigt game design.

Det uinspirerede level design fra det originale Crash Bandicoot, uendelige gentagelser fra Donkey 64, upræcis styring som i Sonic the Hedgehog (2006) og det frustrerende kamera fra stort set samtlige 3D-platformere før introduktionen af højre analogpind - Balan Wonderworld spiller som et Frankensteins monster bestående af genrens værste elementer, som spildesignere ellers havde brugt de sidste 20 år på at begrave.

I det mindste er spillets lydside ganske udmærket, men det var ikke nok til at redde Yuji Naka, der efterfølgende ikke fik forlænget sin kontrakt med Square Enix. Forhåbentlig får han endnu en chance, for dette vil være det skammeligst mulige punktum for en ellers glorværdig karriere.

Dette er en annonce:
De værste spil i 2021

Baldo: The Guardian Owls
På overfladen ligner Baldo: The Guardian Owls en fortryllende Studio Ghibli-film bragt til live som action-RPG i stil med The Legend of Zelda. Men graver man blot et spadestik dybere, ja, så vælter det frem med insekter, skeletter og sikkert også en zombie eller to, for Baldo er slet og ret horribelt ringe.

Et sløjt kampsystem og ujævne dungeons, der mere frustrerer end udfordrer, lægger allerede en gevaldig dæmper på oplevelsen. Men tilsat spandevis af tekniske fejl, som udvikleren stadig ikke har fået rettet, så ender Baldo: The Guardian Owls, på trods af et lokkende ydre, med at være et af de spil, man gør bedst i at undgå.

De værste spil i 2021
Dette er en annonce:

Grand Theft Auto: The Trilogy - Definitive Edition
At kalde Grand Theft Auto III og dets to efterfølgere Vice City og San Andreas for revolutionerende er næsten en underdrivelse. Rockstars mesterværker ændrede radikalt parametrene for, hvad man kunne forvente af spilbranchen i forhold til filmisk produktion, grænseoverskridende indhold og ikke mindst levende virtuelle verdener. To årtier senere kan spillenes indflydelse stadig mærkes i næsten alle krogene af branchen, men ville man opleve originalerne, krævede det enten stor teknisk snilde, eller at man fandt sin gamle PlayStation 2 eller Xbox frem fra loftet.

Forventningerne skød derfor hurtigt til vejrs, da Rockstar dette efterår annoncerede nye remasters til PC og nuværende konsoller, og seriens mange fans nærmest boblede over af gensynsglæde. Desværre viste det sig hurtigt, at den såkaldte Definitive Edition ikke var meget andet end de skuffende versioner til Android og iOS smidt i bad, barberet og klemt i et billigt jakkesæt.

Enten presset af tid eller manglende ressourcer (hvilket ikke burde være tilfældet tyve år efter originalernes lancering og med en af verdens største spiludviklere i ryggen) valgte de ansvarlige for konverteringen, Grove Street Games, at benytte sig af en række systemer til automatisk opskalering i skiftet til Unreal Engine 4. Det resulterede i nogle flotte lyseffekter og refleksioner, som blev brugt til at stykke en ganske imponerende trailer sammen og lokke med et par flotte screenshots. Men da spillet udkom, så vi bagsiden af medaljen: hæslige karaktermodeller, komiske stavefejl på skilte og bygninger, regnvejr bundet til kameraet, utallige glitches og en ringe ydelse (særligt på Nintendo Switch).

Rockstar har lovet bod og bedring. Men at man i denne "definitive udgave" ikke har valgt at inkludere ny musik til at erstatte de numre, der i tidens løb er gået tabt, som det eksempelvis var tilfældet med genudgivelser af GTA IV, sender et tydeligt signal om, hvor meget kærlighed denne pakke reelt set har fået.

De værste spil i 2021

Dungeon & Dragons: Dark Alliance
Man kan aldrig stille alle tilfreds. Men der er nok betydeligt færre, der brokker sig over endnu en udsættelse, end dem, der rasende kaster sig over tastaturet i frustration over at have betalt fuld pris for et tydeligvis ufærdigt produkt. Udvikleren Tuque Games har måtte lære denne lektie på den hårde måde.

Action-rollespillet Dungeons & Dragons: Dark Alliance skulle oprindeligt være udkommet i sidste år, men ramte først markedet i sommers. Det redder dog ikke spillet fra at optræde på den liste, for trods den ekstra udviklingstid var spillet tydeligvis stadig ufærdigt ved lanceringen. Og her snakker vi ikke små irritationer som lidt hakkende frames eller skøre animationer, men karakterer, der sidder fast i hjørner eller usynlige mure, bosser der ikke vil spawne og mange andre tekniske synder. Dette er ekstra kritisk, da spillet i modsætning til næsten alle øvrige spil i genren, først gemmer din loot, når du rent faktisk har gennemført et niveau - hvilket i øvrigt nærmest er umuligt, hvis du spiller alene, for spillet er skrækkeligt balanceret.

Som en åndelig opfølger til det populære Baldur's Gate: Dark Alliance kunne spillet måske være blevet reddet af en god gang lokal co-op, hvor man sammen med sine venner kunne grine af spillets tekniske mangler. Funktionen var ikke tilgængelig ved lanceringen, men udvikleren lovede, at de ville introducere lokal multiplayer i spillets første store opdatering. Om de har glemt løftet eller blot har haft for travlt med at udbedre spillets tekniske problemer, vides ikke, men endnu har vi ikke set skyggen af den lovede funktion. Meget skuffende.

De værste spil i 2021

eFootball 2022
Pro Evolution Soccer-serien har, som navnet indikerer, altid handlet om inkrementelle forbedringer og små justeringer i seriens unikke DNA, karakteriseret ved omhyggelig spilopbygning. I løbet af den forrige konsolgeneration var EA's mere arcadeprægede FIFA-serie dog løbet med den meste hæder inden for den populære fodspilspilgenre.

Noget skulle ske, og Konami satsede det hele ved at skifte premium-modellen ud med free-to-play og samtidig sende Fox-spilmotoren (og dermed også det sidste levn fra Metal Gear Solid) på pension til fordel for Unreal Engine 4. Desværre blev resultatet, at udvikleren endte med at hive græstæppet væk under deres egen serie, og tilbage blev kun en mudret omgang klumpspil. Spillerne løb for det meste rundt som forvirrende høns, animationerne var håbløst langsomme, og kollisionerne lignede mere end form for eksperimentel dans.

Samtidigt lader den lovede indholdsoptimering vente på sig, hvilket vil sige, at der endnu blot er ni hold tilgængelige, venskabskampe (online og lokalt) er den eneste spildel, og en række restriktioner på for eksempelvis kampenes længde spænder ben for en i forvejen snublende oplevelse. Hvorfor Konami følte spillet burde udkomme i denne tilstand er mere end svært at gennemskue.

De værste spil i 2021

Taxi Chaos
Måske du har prøvet det før? En af den slags uheldige taxature, hvor chaufføren kører de mest labyrintiske genveje for at slå taxameterets highscore, og hvor sæderne har mystiske pletter, mens der hænger en mistænkelige dunst af kraftigt rengøringsmiddel i hele bilen.

Dette er dog intet at regne for den helvedestur, som er Taxi Chaos. Spillet fra den hollandske udvikler Team6 Game Studios var ment som en åndelig efterfølger til Segas klassiker Crazy Taxi, og til tider leverede det også hæsblæsende action, når man hoppede over trafikpropper eller balancerede på kanten af en bygning for at bringe sin passager hurtigst muligt frem.

Men på trods af en lignende visuel præsentation og tilsvarende gameplay, så skulle man køre særdeles langt for at finde blot en smule af originalens charme og karakter. Uskarpe og karakterløse teksturer samt en mangel på egentlige missioner gav følelsen af et billigt mobilspil, og Crazy Taxi føltes i sidste ende som en sjælløs kopi, der hverken formåede at fange originalens charme eller bygge videre på formlen.

De værste spil i 2021

Det var så vores kandidater. Hvad var i dine øjne den værste spiloplevelse i 2021?



Indlæser mere indhold