Gamereactor Danmark. Se de seneste trailere og friske interviews fra de største spil-messer i verden. Gamereactor-siden bruger cookies for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du vælger at fortsætte antager vi at du godkender, og er tilfreds med vores cookies-politik.

Dansk
Gamereactor
artikler

Gamereactors Game of the Year 2021: Bedste Indie

Nu fejrer vi de lidt mindre oplevelser, dem der ikke har samme niveau af ressourcer som AAA-produktionerne, men stadig har imponeret.

Abonner på vores nyhedsbrev her!

* Påkrævet felt
HQ

Så er Game of the Year i gang, og vi har en række spændende kategorier at få afgjort mellem nu og nytårsdag, og du vil hver dag kunne læse om en ny vinder, samt de tre opløbere der var lige ved at tage sejren. Er du i tvivl om hvordan vi har fundet frem til årets vindere, så kan du læse mere om proceduren samt filosofien bag afstemningen lige her.

Indespil er tit den genre, vi ynder at gå til for den lidt mere særprægede spiloplevelse. Budgetterne og produktionsholdet er mindre, men det giver større råderum for indiviualister, idiosynkrater og hel generel kreativ frihed. I en tid, hvor det kan være svært at få fat i de nye konsoller, har indespil den fordel, at de tit ikke kræver kraftfuld hardware, og da de til og med ofte er kortere spil, giver de rig mulighed for, at selv den travleste gamer kan få spillet nogle gode spil. Der er altså næsten ingen undskyldning for ikke at dykke ned i 2021's bedste indiespil, som spænder vidt fra eventyr, gys og sågar et tidssløjfemysterie.

Vi vil desuden lige slå fast, at vi teknisk set godt ved at spil i denne kategori faktisk har haft udgiver på, og derfor ikke som sådan er "independant". Men vi har bibeholdt kategorien for at fejre de studier, der fortsætter med at slå sig til tåls med færre ressourcer, men alligevel formår at lave storslåede oplevelser.

Vinder:

Kena: Bridge of Spirits
Når vi tænker indiespil, tænker vi ofte på de mindre titler, med små budgetter, som til gengæld dykker dybt ned i en enkel ide og dyrker sin særegenhed. Men det er ikke en regel. Nogle titler kan man ligefrem ved første øjekast tro er en fuld ud AAA-titel. Det er tilfældet med Kena: Bridge of Spirits. Ember Lab, som står bag dette spil, vandt først opmærksomhed som animationsstudie, og den erfaring skinner tydeligt i gennem i Kena. Det er en gudeligt flot designet verden befolket med figurer og væsener, der er som taget ud af alle de skønne animationsfilm vi elsker. Hver en karakter man møder, vinder øjeblikkeligt ens hjerte, da de er så chamerende designet. Krydret med forrygende musik, smelter det hele sammen til et univers man har lyst til at boltre sig i mange timer. Kena: Bridge of Spirits stræber op ad, på alle punkter. Det tager tydligt inspiration fra de største titler i genren som Legend of Zelda, specielt spillene fra Nintendo 64-tiden (Ember Lab erklærede da også sin kærlighed til Majora's Mask med kortfilmen Terrible Fate), men udviklerne formår at udnytte formlen solidt, om end ikke nyskabende. Kena skal hjælpe vildfarende sjæle med at finde fred. Hver sjæl har en gribende fortælling som både driver spillet og historien frem, og et solidt kampsystem, der griber om sig, som spillet skrider frem, gør Kena: Bridge of Spirits til et fremragende spil - ja, faktisk et så godt spil, at det tager prisen som 2021's allerbedste indiespil.

Dette er en annonce:
Gamereactors Game of the Year 2021: Bedste Indie

Runner-up:

Little Nightmares II
Det første Little Nightmares var et godt spil, men manglede en smule originalitet. Stemningen og karaktererne var der, men det lænede sig også lidt lovligt meget op ad andre titler, specielt Playdeads Inside, og selvom der var uhygge til stede, hang den ikke ved den hele nat. Det er ikke tilfældet i 2'eren. Her er alle de gode takter fra det første gentaget, men løftet til et nyt niveau. Little Nightmares 2 er som et horrorshow, der finder sted foran glemte kulisser fra en børneforstilling. Spillets karakterer udstråler en uskyldighed og sårbarhed i deres design, som står stærkt i kontrasten til de rædsler, de møder, og universet er gennemsyret af en urolighed, som sætter sig dybt i en som spiller. Monsterdesignet er som taget ud af et mareridt, og det er ikke de små, vi mener. Gameplayet blander gåder med stealth-elementer, og tit skal man løse svære gåder og puslespil med døden åndende i nakken. Undervejs får man skabt et stærkt bånd til de to børn, som er spillets omdrejningspunkt. De hjælper hinanden igennem så mange rædsler, trods den sårbarhed de udstråler, at man føler stærkt for dem, og Little Nightmares 2 vil jage én i lang tid efter, man har lagt det fra sig. Derfor var det tæt på at tage titlen som årets indiespil.

Gamereactors Game of the Year 2021: Bedste Indie
Dette er en annonce:

Runner-up:

12 Minutes
12 Minutes er sjovt nok et 12 minutter langt spil. Eller, det vil sige, det udspiller sig i løbet af en begivenhed henover 12 minutter, men selve spillet kan tage flere timer at komme igennem. De 12 minutter kører nemlig i ring. Hver gang du når til spillets ende, på den ene eller anden måde, så starter det forfra. Det er der jo ikke noget nyt i, men hver gang spillet starter forfra, så kan hovedpersonen huske de foregående 12 minutter, og det bliver han ved med, igen og igen, indtil han får løst det mysterie, som ligger til grunden for hele spillet. Fortællinger om tiden der gentager sig, er som skabt til spil, men 12 Minutes holder formlen frisk ved at skabe en intim verden med dybde, en medrivende fortælling og gode præstation fra tre topskuespillere: Daisy Ridley, James Mcavoy og Willem Dafoe. 12 Minutes er så godt et spil at det var ved at tage første pladsen som bedste indie, og derfor skal man bestemt ikke lade det gå en næsen forbi.

Gamereactors Game of the Year 2021: Bedste Indie


Indlæser mere indhold