Gamereactor Danmark. Se de seneste trailere og friske interviews fra de største spil-messer i verden. Gamereactor-siden bruger cookies for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du vælger at fortsætte antager vi at du godkender, og er tilfreds med vores cookies-politik.

Dansk
Gamereactor
artikler
New Tomb Raider

Ude i Horisonten: Tomb Raider 4

Crystal Dynamics har netop løftet sløret for et nyt Tomb Raider, men hvad kan vi forvente?

Abonner på vores nyhedsbrev her!

* Påkrævet felt
HQ

Ved du endnu ikke hvad denne artikelserie handler om, så kommer der her en lille opsummering. Vi befinder os i en tid med nye konsoller, og med masser af spil der teknisk set er afslørede, men som vi endnu ved intet om. Derfor besluttede vi os for at lave en artikelserie. En serie af spekulative tankestrømme, hvor vi kigger nærmere på én af de titler vi ved kommer ude i fremtiden, takket være en vag teaser, et ensomt logo eller bare en mundtligt overleveret bekræftelse fra en børstet CEO til et investormøde. Pointen her er at vi skitserer hvad vi ønsker os fra disse kommende spil, og hvordan de kan supplere de andre hjørner at det line-up vi kender fra Sony og Microsoft, Nintendo og diverse tredjeparter. De valgte at afsløre spillene på det tidspunkt de gjorde, så derfor kan de godt få en lille pædagogisk opremsning af potentielle faldgruber med på vejen. Det er da det mindste.

Del 12: Det nye Tomb Raider

Jeg troede faktisk ikke at vi ville få mere Tomb Raider fra Crystal Dynamics. Det synes ret åbenlyst for en del år siden, at via Shadow of the Tomb Raider blev licensen rykket over til Eidos Montreal (der dog burde bruge deres krudt på mere Deus Ex, tak), og at Crystal Dynamics i stedet skulle indtage en langt mere central position blandt Square Enix' vestlige studier.

Men så udkom Marvel's Avengers, og så ændrede alt sig. Det viste nemlig at de hverken havde lavet et synderligt tilfredsstillende spil, og at de ikke reelt set evnede at vedligeholde et live service-projekt. De har fået et rap over nallerne, men måske er det netop det wake-up call der gjorde at studiet nu har fået lov til at gøre det de gør bedst.

Så et nyt Tomb Raider er på vej, det skal bygges i Unreal Engine 5, og det kommer til at "skubbe til grænserne for grafisk realisme". Det er alt sammen fint, men kommentarsporet under selve nyheden afslørede også, at vi alle tilsyneladende har vidt forskellige forventninger til hvad et moderne Tomb Raider egentlig skal kunne. Så jeg vil give mit besyv med herunder. Du er sikkert uenig, det virker sågar sandsynligt, men om ikke andet kan vi vist alle blive enige om, at Crystal Dynamics faktisk har talentet, ekspertisen og erfaringen til at kunne give os et tredje spil i serien. Lad os dog lige slå fast, at vi faktisk ingen indikation har om hvad spillet handler om, om det er den samme "Lara" som før, eller om det overhovedet bliver i samme stil som de to andre Crystal Dynamics har designet - her har vi kun stærke formodninger.

Dette er en annonce:
New Tomb Raider
Shadow of the Tomb Raider er bedre end du husker.

Et cinematisk præg gør ikke noget

Crystal Dynamics formåede den moderne Tomb Raider-spilserie rundt om en slags Uncharted-agtig filmisk kerne. Det betyder medrivende mellemscener, storladen historiefortælling og masser af set pieces. Hvorimod nogle måske ret direkte ser på dette som værende et problem, så er det kun hvis det er på bekostning af dybde. Tomb Raider må godt være et ekko af Nathan Drakes eventyr, så længe der er balance imellem netop udforskning og narrativitet. Giv os da de detaljerede mellemscener der, giv os et mere personligt og nært fokus på Lara og konflikten foran hende. Det er faktisk ikke hverken historien, karaktererne eller sågar de spektakulære set pieces, der var problemet i de tidligere tre spil.

Det er nok snarere ubalance i sværhedsgrad, puslespil og gameplay, der gjorde at mange pegede direkte på selvsamme Uncharted-ekko og sagde; "det er det her der er problemet".
Så, Crystal Dynamics, I må gerne fortælle en dyb, medrivende historie der kræver korte tunneller hvor eksempelvis styring overdrages delvist for at skabe adrenalinpumpende action - det skal bare stemme overens med det som serien også bør handle om, nemlig om udforskning, om friheden til at gå på opdagelse. Og nu hvor vi er ved det...

Dette er en annonce:

TOMBS

Jeg tror at alle kan blive enige om, at de der gravkamre, eller bare Tombs, har været blandt de mest underholdende aspekter af særligt Rise of the Tomb Raider og Shadow of the Tomb Raider, idet de er facetterede puslespil i adskillige lag helt på egen hånd. At droppe kampene til fordel for et mere tænksomt fokus på opdagelse gav begge spil det nødvendige pusterum, og er fortsat absolutte lyspunkter.

Nej, de var ikke alle lige gennemtænkte, men selve konceptet bag dem som enkeltstående, separate historier med dertilhørende mekanikker fungerede glimrende. Så vi skal altså have mere af samme skuffe, og ikke bare mere, det kunne være en idé at læne sig yderligere ind i det her aspekt, og måske gøre hver enkelt Tomb til en slags Dungeon - lav dem længere, dybere, med unikke perspektiver og et historisk og kulturelt fundament.

Alle kunne lide tombs i de foregående spil, så der skal være flere, de skal være større, og de skal gerne have en direkte indvirkning på Lara, og resten af spillet rent systematisk. Tak.

En ikke helt lige så åben verden

At have valgfrit sideindhold kræver, til en vis grad, at verdenen er åben, og hvorimod det originale Tomb Raider nok være en afart "lineær+", så kan man let betragte særligt Rise of the Tomb Raider som nærmest åben, og dermed faldt det også i den voldgrav, som stadig plager spil af den type i dag.

Så snart du nåede et nyt, bredt område så blev du nærmest overvældet af en syndflod af ikoner på det relativt lille kort, som hver især repræsenterede en aktivitet. Der er jagt her, monolitter der lærer dig sprog der, samleobjekter herovre, sidemissioner rundt om det hjørne, tombs lige her - det hele blev hurtigt én stor pærevælling, og netop fordi verdenen ikke var GTA-åben, så var der alt for lidt plads til at presse al det sideindhold ned på.

Shadow of the Tomb Raider rullede lidt af det her tilbage, heldigvis, og gav os friheden til netop at finde tombs hist og her, men samtidig en lidt mere lineære tilgang, der ikke bare hjalp på historiens tempo, men også at du lettere kunne "være" Lara uden at blive distraheret konstant af et UI tooltip hvor der stod noget i stil med; "there's a bow challenge near".

Det er altså en svær balancegang, men en som Crystal Dynamics må og skal finde.

New Tomb Raider
Se lige det her rod...

Den her Lara fungerer - behold hende

Måske er det igennem superheltefilmene, men jeg gider ikke se hvordan Lara "blev til Tomb Raider" igen. Jeg gider ikke flere origin stories, eller en hovedperson der først skal lære hvad hun er i stand til. Det fede ved netop den eksisterende Tomb Raider-serie er at vi allerede har etableret hvor hun kommer fra, hvad hun har med i baggagen, og hvad hun står for. Hun blev til den hun er igennem det første spil og Rise, og konfronterede sit mørke i Shadow, og det bør ligge lige til højrebenet at fortsætte den historie i et nyt spil med samme version af karakteren.
Ikke bare det, Camilla Luddington har gentagne gange bevist at hun virkelig forstår karakteren, og kan levere eminent stemmeskuespil. Så lad os få hende tilbage også.

Så forhåbentlig skal vi ikke starte forfra, men i stedet se en Tomb Raider der er pålidelig, ressourcestærk og prøvet.

Hvad forventer du af det nye Tomb Raider?

Relaterede tekster



Indlæser mere indhold