LIVE
logo hd live | Back 4 Blood E3 Showcase
See in hd icon
Dansk
Gamereactor
artikler
Diablo III

Historien om Diablo

Diablo III udkommer i nat, og for mange er ventetiden nærmest ikke til at bære. For at gøre den lidt mere udholdelig, fortæller vi her historien om Diablo, helt fra den spæde begyndelse.

Abonner på vores nyhedsbrev her!

* Påkrævet felt

Det hele startede for over 16 år siden. En lille udvikler gik og pønsede på et slags rollespil inspireret af det allerede dengang oldgamle Rogue. Ligesom Rogue skulle man begive sig længere og længere ned i en dyb dungeon, kæmpe mod monstre med sværd og magi, og til sidst stå over for en grusom dæmon.

I stil med Rogue skulle Diablo spilles fra et fugleperspektiv, men modsat forbilledet skulle det have rigtig grafik - Rogue bestod nemlig udelukkende af bogstaver, tal og andre tegn, som #%&.

Udvikleren hed Condor, og de manglede en udgiver. Den fandt de hos Blizzard, som de kendte fra år tilbage, og som red på en bølge af succes med deres to Warcraft-strategispil.

Diablo III
Diablo I tog verden med storm.

Blizzard var så imponerede af det de så, at de ganske enkelt opkøbte Condor og omdøbte studiet til Blizzard North. I fællesskab ændrede de ved konceptet, så fugleperspektivet blev droppet til fordel for et isometrisk perspektiv, men den vigtigste ændring var, at Diablo gik fra at være turbaseret til at foregå i realtid.

Det er få spil, der kan bryste sig af egenhændigt at skabe en helt ny genre, men det kan Diablo. Spil som Titan Quest, Torchlight og DeathSpank udspringer direkte fra det koncept, Diablo var det første til at vise frem dengang i 1996.

Diablo III

I forhold til Blizzards tidligere spil var Diablo en noget mere dyster affære. Spillet foregik i den lille landsby Tristram, hvis kirke tilsyneladende var blevet ramt af en form for forbandelse, og dæmoner havde brudt ind i kælderen og skabt en direkte rute hele vejen ned til Helvede, hvor ondskaben selv i form af Diablo stod klar og ventede. Samtidigt drejede historien sig også om tragedier og ellers gode folk, der blev korrumperet af ondskab, og selv efter man havde dræbt Diablo, var man egentlig ikke helt sikker på, at det var en sejr.

Inden man kom så langt, skulle man dog kæmpe sig gennem hver enkelt etage på vejen ned, og her var fyldt med blod, pentagrammer, lemlæstede lig og gyselige skabninger. Hvem husker ikke deres første møde med The Butcher, en ubehagelig type der fyldte sit kammer med døde kroppe som var de slagtesvin - og som sandsynligvis tog livet af spilleren, den første gang man mødte ham.

Diablo III

Diablo gjorde alt rigtigt. Lydsiden var eminent, og alle, der spillede det dengang, vil nok få et nostalgisk blik i øjnene, hver gang de hører Tristram-temaet. Men spillet begik også et par tekniske genistreger, idet at alle banerne var genereret tilfældigt, og det samme gjaldt udstyret, monstrene smed, når de eksploderede i en regn af blod, guldmønter, sværd og rustningstykker. Selvom spillet var relativt kort for sin tid, betød det at ikke to spil var ens, og derfor havde det i princippet uendelig genspilningsværdi.

Der gik hele fire år, før den uundgåelige toer udkom, men det var bestemt ventetiden værd. Diablo II var på alle måder et større spil end sin forgænger. Hvor man i første spil havde været begrænset til byen Tristram og de mange etager af kælder og helvede under kirken, skulle man i toeren begive sig ud i det fri og slagte monstre på jordens overflader. Gennem fire akter rejste man verdenen Sanctuary rundt, og hvert af dem havde sit eget grafiske tema og miljøer, selvfølgelig med masser af dungeons og grotter at udforske - tilfældigt genereret, selvfølgelig.

Diablo III
Store dele af Diablo II foregik oppe på jordens overflade.

De dystre og tragiske toner i historien fortsatte. Snart stod det klart, at den helt, der havde besejret Diablo i første spil, langsomt var blevet korrumperet af de onde kræfter, og nu var blevet til en ny værtskrop for Diablo. Man fik også et gensym med Tristram, byen man ellers havde reddet - men nu stod byen i flammer, næsten alle indbyggerne var døde, og man kunne endda finde en af disses træben og på makaber vis bruge det som kølle.

Blandt de nye tiltag var en såkaldt Hardcore Mode - her havde man kun ét liv, og døde ens figur, var han tabt for evigt. Hardcore blev hurtigt et hit blandt de mest inkarnerede spillere, især takket være den nye rangstigefunktionalitet, spillet havde fået på onlinetjenesten Battle.net. Det fik for alvor konkurrence-genet frem i folk, der kæmpede om at samle flest erfaringspoint ind.

Diablo III

Det samme gjaldt standard-rangstigen, hvor der ikke var nogen permanent død for ens figurer. Her gik der decideret holdsport i konkurrencen, hvor en samling tyske spillere kæmpede nærmest i døgndrift for at få deres figur, GerBarb (forkortelse af German Barbarian), til at blive den første, der nåede level 99 - loftet for ens progression i spillet - mens et rivaliserende russisk hold kæmpede for det samme med deres RussBarb.

Når først man var nået forbi level 90, var der stort set kun ét monster i spillet, der gav en fornuftig mængde XP, og det var Diablo selv. Altså sad de to hold og konstant ryddede vejen ind til Diablo og svækkede ham en smule, så deres barbar-figur kunne slutte sig til spillet og få de sidste hug ind. Det tog næsten en måned, og de to hold lå umådeligt tæt hele vejen - men i sidste ende løb GerBarb med sejren.

Diablo II bliver et massivt hit, og sælger 4 millioner eksemplarer på det første år. Syv år senere er det stadig blandt de 20 bedst sælgende spil i USA. Blizzard bliver da også ved med at supportere og understøtte spillet med opdateringer, hvoraf den seneste er landet i 2010.

Diablo III

Efter Diablo II og dets udvidelse bliver der stille omkring serien, mens Blizzard udadtil fokuserer på Warcraft III og World of Warcraft. Det siger dog sig selv, at man arbejder på en treer - desværre forløber arbejdet ikke efter planen.

Flere af de bærende kræfter hos Blizzard North vælger at forlade udvikleren for i stedet at starte nye studier op, og mere end 30 ansatte siger op. Pres fra Blizzards ejer Vivendi, der ikke er tilfredse med det, de har set fra spillet, betyder i sidste ende at Blizzard vælger helt at lukke deres North-afdeling ned i 2005. Alt eksisterende arbejde på Diablo III bliver skrottet, og man starter forfra med udviklingen hos Blizzards hovedstudie i Irvine.

Diablo IIIDiablo III
Billeder fra Blizzard Norths nedlagte Diablo III

Vi spoler frem til 2008, hvor Diablo III endelig præsenteres for omverdenen under Blizzards Worldwide Invitational-turnering i Paris. Det første glimt af en af spilhistoriens mest ventede efterfølgere tiltrækker selvfølgelig både opmærksomhed og kontrovers, da nogle fans mener at grafikken i det nye spil er for farverig og tegneserieagtig. Reaktionerne på afsløringen er dog hovedsageligt massivt positive.

Diablo III
Med Diablo III skifter serien for første gang til ren 3D-grafik.

Efterhånden som udviklingen skrider frem, og flere oplysninger om spillet offentliggøres, fortsætter kontroverserne. Diablo III vil lige som World of Warcraft kræve konstant forbindelse til nettet, uanset om man spiller sammen med andre eller ej. Blizzard indfører en ny type auktionshus, hvor spillerne kan sælge våben og udstyr til hinanden for rigtige penge. Det gamle system, hvor man selv skulle sætte sine attribut- og skill-point, hver gang man stiger i level, bliver smidt ud til fordel for simplere og mere fleksible systemer.

Det lægger dog ikke dæmpere på forventningerne til spillet, hvilket burde fremgå ganske tydeligt af de mange midnatsåbninger, der er planlagt i forbindelse med udgivelsen i aften. Det er ikke mange PC-eksklusive titler, der kan tiltrække sig den slags opmærksomhed.

Diablo III

Hvad angår de kontroversielle ændringer, lader vi tvivlen komme Blizzard til gode, indtil vi selv får fingrene i det endelige spil. Fra det første Warcraft og frem til nu har Blizzard aldrig lavet et dårligt spil, så det ville overraske, hvis de brød stimen. Vores endelige dom kan du snart se her på siden - indtil da ses vi måske i Sanctuary.

Diablo III
Diablo III
Diablo III
Diablo III
Diablo III
Diablo III
Diablo III
Diablo III
Diablo III
Diablo III
Diablo III

Relaterede tekster

Diablo IIIScore

Diablo III

ANMELDELSE. Skrevet af Rasmus Lund-Hansen

Diablo er landet på konsol, og derfor har Rasmus atter iført sig loot-samlerhatten og taget på blodsprøjtende eventyr i Sanctuary.



Indlæser mere indhold


Cookie

Gamereactor-siden bruger cookies for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du vælger at fortsætte antager vi at du godkender, og er tilfreds med vores cookies-politik.