Cookie

Gamereactor-siden bruger cookies for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du vælger at fortsætte antager vi at du godkender, og er tilfreds med vores cookies-politik.

Dansk
Forsiden
artikler
Disney Infinity

Disney Infinity og fremtiden

Disney vil ikke længere have dårlige licensspil. Faktisk har de store planer for de næste fem år. Byd velkommen til Disney Infinity, der ganske vist dufter af Skylanders, men alligevel er meget mere.

Du ser

Preview 10s
Next 10s
Annonce

Hvordan tackler man problemet med dårlige licensspil?

Det var udfordringen som Disneys spiludvikler Avalanche Software blev stillet. Studiet fra Salt Lake City har tidligere vist, at de kan levere gode licensspil, ikke kun én gang, men faktisk to alene i de sidste få år. Toy Story 3 leverede en sandkasse rig på muligheder, hvor Toy Box-delen var fyldt med herligheder. I Cars 2 fik vi ligeledes en god begynder-racer til de yngste.

Så udvikleren er bedre end de fleste, når det kommer til korte deadlines og licensspil. Derfor virker tre år som en del tid for deres nyeste projekt. Men på den anden side, udvikleren fik ikke bare én Disney-licens. De fik dem alle.

Disney InfinityDisney InfinityDisney InfinityDisney Infinity
Disney InfinityDisney InfinityDisney Infinity

Med andre ord: udvikleren har nu det største udvalg af Disney-figurer set udenfor Kingdom Hearts-serien. Men det er ikke det hele. Avalanche påbegyndte samtidig arbejdet med at lave fysiske figurer. I første omgang blev det bamser i et varieret udvalg af materialer. Indtil de til sidst kom op med en serie af figurer, der kunne passe sammen stående side om side i den lokale legetøjsbutik.

Pixars John Lasseter uddyber.

Lasseter er selv en stor samler, og skaberen gav Avalanche deres grundbyggesten, som i sidste ende skulle blive deres endelige design: en serie af figurer med fællestræk i designet. Samlerobjekter, som kunne stå på samme hylde. Avalanche gik tilbage til tegnebrættet.

Her tre år senere sidder vi med Avalanche Software CEO John Blackburn og en stak figurer, laptops og en Xbox 360 debug unit. Dette er Disneys løsning på problemet med dårlige licensspil.

Dette er Disney Infinity, en titel der indeholder både et spil, legetøj og samlerobjekter, og som samtidig skyder en ambitiøs femårsplan igang for firmaet, da alle fremtidige licensprodukter vil blive udviklet og spillet på Infinity. Som Blackburn forklarer: "Det var en af de ting, vi ville sikre: at alle licenser kunne samles, at alle Disneys figurer kunne passe ind ét univers.

Et elektronisk bræt, kaldet Disney Infinity Base, som leveres med tre figurer i en starter-pack, udkommer her til sommer og forbindes med din konsol eller PC. Figurerne, inklusiv en række power discs og mønter, har indbygget en chip. Placer dem på din base, og de dukker op i spillet. Priserne er stadig under overvejelse, men mon ikke vi vil opleve priser der ligner Skylanders-serien?

Disney InfinityDisney InfinityDisney Infinity

Spillets indhold vil tage form efter hvilke figurer, der står på basen. Monsters Inc., The Incredibles og Pirates of the Caribbean er hvad vi bydes på i dag. Avalanche fortæller os, at de arbejder på at få så mange af de rigtige stemmer med i spillet som muligt.

Vi får et kig på en spilbar demo med Pixars superhelte. Her kæmper de sig gennem en stor åben sandkasse, mens Blackburn skifter figurer på basen, og vi ser dem dukke op på skærmen (lige nu er der stadig en lille forsinkelse, men Avalanche lover, at det endelige produkt vil være helt synkront, når der skiftes figurer). Så åbnes den ene laptop og vi ser en sekvens med Captain Jack Sparrow, der ror afsted i en havneby under angreb. Gameplay vil også være skræddersyet til figuren. Hvor superheltene havde fokus på kamp, vil eksempelvis Sparrow handle mere om opdagelse og fægterier (pistoler bruges her til at åbne skattekister).

Disney Infinity
Disney InfinityDisney Infinity

Hvad der imponerer os mest er mængden af detaljer. Ikke kun på bygninger og eksplosioner, men også modellen af Sparrow. Mens Blackburn fortæller os om hvordan Johnny Depp selv skulle godkende udseendet på figuren, er vores tanker dog på søslagene, som vi ser udspille sig på skærmen. Man kan opgradere sit skib og så stikke til søs. Hvis man bare så denne video, ville man tro, at det var et helt andet spil end The Incredibles med deres simple linjer og primærfarver. Vi finder hurtigt ud af at variation og fleksibilitet er store dele af Infinity.

I stærk kontrast til de separate eventyr og verdener er Infinitys Toy Box. Her samles alt. De figurer du har fundet, og de skatte du har tilføjet til samlingen, dukker op her i fire forskellige sandkasser, hvor du kan blande alt som det passer dig. Vi ser Dash fra Incredibles få et lift af Lightning McQueen, mens Mr. Incredible bruger et våben til at forstørre bilens hjul til monster truck-størrelse for derefter at hoppe på et surfboard med Stitch.

Mens genstande, som man samler op på ens eventyr, kan byttes rundt, er de større genstande som heste, biler og optjent XP-bonus kun tilgængelige, så længe du har den tilknyttede disk sat til.

Der er kort sagt rigtigt meget sjovt at finde, bare ved at fjolle rundt. Men udvikleren vil gerne toppe dette, hvis du keder dig. Du får nemlig værktøjerne til at skabe det du vil.

Det er nok den største overraskelse ved Infinity. Med den korrekte disk på basen får du eksempelvis baggrunde fra Wreck-It-Ralph, Nightmare Before Christmas eller Tron, og så kan du flytte rundt på kasser og andre genstande. Med andre ord, hvad vi først mente var tæt på Activisions Skylanders ligner nu pludselig Sonys Little Big Planet.

Blackburn læner sig tilfreds tilbage og lader en video tale for sig. Vi ser fysikbaserede puzzles og så en montage, der ligner noget vi kender alt for godt: Joust, Gauntlet. Super Mario Bros., Off-Road, Donkey Kong bare i lidt andre udgaver. Da vi ser flere Mario Kart 64-baner med Peachs slot skiftet ud med Disneys, og vi får at vide at full-scale races er muligt, går det op for os hvor stort dette er.

Disney Infinity
Disney Infinity

Avalance forklarer herligt henkastet at to spillere kan bygge på samme tid i editoren. "Vi har en lang række templates," forklarer Blackburn. "Som når du starter på en verden med to øer, kan man bygge ting og eksempelvis kaste dem frem og tilbage med katapulter". Han indrømmer dog, at der stadig skal finpudses på menuerne.

Som forventet af et Disney-produkt, erkender Avalanche at familievenlighed er noget de gerne vil sikre. Selvom I er fire spillere online, kan du kun invitere spillere fra din venneliste. Spil og kortdesign kan heller ikke deles, selvom venner kan inviteres ind i dit spil og se med. I stedet sendes designs direkte til Disney, som så kigger på dem.

Community-konceptet er stadig ikke færdigudviklet, og vil ganske sikkert ændre sig efter feedback fra spillerne. "Indtil videre er det ganske simpelt og strømlinet, men vi opdaterer sikkert med flere kategorier og bedre værktøjer undervejs. Lige nu gælder det om at holde det simpelt".

Grundstenen i Infinity mener Avalanche kan holde i mindst fem år endnu. Og de mener det. Blackburn nævner nemlig allerede planer for Infinity 2, og at alting vil være bagudkompatibelt!

"Planen er at vi i takt med nye filmudgivelser udgiver en række figurer. Med tiden vil du have en stor figursamling, alle vil kunne fungere sammen, og de nyeste vil være kompatible med de første fra din samling og dermed din Toy Box."

Udvikleren holder kortene tæt til kroppen, da snakken falder på fremtidige figur-serier, og da vi spørger om dette betyder at vi kan forvente Marvel-figurer også, bliver vi mødt med et grin og et afvæbnende svar: "det ville være fantastisk".

Da man endnu ikke kan svømme i spillet, er vi nødt til at høre, hvad der så skal ske med stakkels Nemo. Her svarer Blackburn, at det er noget de vil kigge på, såfremt der kommer endnu en film. Lige efter han grinende har sagt "Vi har tænkt os at sætte ham i en mech".

Vi går fra præsentationen ganske imponerede. Spillet er skræddersyet til et yngre publikum, men som man kan sige det om Pixars film: noget som vil interessere både yngre og ældre. Disney Infinity er noget som vil interessere alle, og det er ikke ofte man kan sige det om licensspil.

Disney Infinity

I morgen vil du her på Gamereactor kunne læse meget mere om editoren, fremtiden og konkurrencen for Disney Infinity.

Disney InfinityDisney InfinityDisney Infinity
Disney Infinity

Du ser

Preview 10s
Next 10s
Annonce

Du ser

Preview 10s
Next 10s
Annonce
Disney Infinity
Disney Infinity
Disney Infinity
Disney Infinity
Disney Infinity
Disney Infinity
Disney Infinity
Disney Infinity
Disney Infinity
Disney Infinity

Du ser

Preview 10s
Next 10s
Annonce