Cookie

Gamereactor-siden bruger cookies for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du vælger at fortsætte antager vi at du godkender, og er tilfreds med vores cookies-politik.

Dansk
Gamereactor Danmark
artikler
Disney Infinity

I dybden med Disney Infinity

Disney Infinity er - som navnet antyder - lidt af en størrelse. For at få et bedre indtryk af dets omfang, satte vi os ned med John Blackburn, CEO for udvikleren Avalanche Software.

I går bragte vi vores første kig på Disney Infinity - har du ikke allerede læst det, og aner du ikke hvad udtryk som Toy Box og Play Set er for en størrelse, så læs previewet inden du læser videre her. God fornøjelse!

Disney Infinity

Lad os starte med slutningen og arbejde os tilbage derfra. Bane-editoren - kan vi lave baner og dele dem med vennerne?

Vi lader dig ikke sende dem direkte til dine venner. Vi lader dig kun sende den til Disney i første omgang. Måden vores netværksspil fungerer på er, at vi kun lader dig invitere folk fra din venneliste, men når du så inviterer dem er det drop-in/drop-out - hvilket var en af de andre ting vi gerne ville gøre, at sikre at det var nemt at spille med nogen. Vi ville ikke have at du skulle starte en helt ny session når en af dine venner kom online, og du gerne ville spille med dem.

Så som du kan se, kan du sende en invitation, invitere en ven ind - så downloader vi spiltilstanden til dem, de hopper ind, og I spiller sammen. Du kan have fire folk der skaber og spiller på samme tid. Så hvis du skaber noget kan du dele det med andre, sålænge du spiller med dem på det tidspunkt. Så hvis du har nogle andre figurer end jeg har, så leger vi essentielt med din figursamling, med din legetøjskasse. Så jeg kommer til at se nogle seje ting jeg måske ikke ville have set i min egen oplevelse, og omvendt hvis jeg inviterer dig.

Med den store mængde indhold, vil der så være kategorier at vælge fra?
Jeg antager, at hvis det virkelig får vind i ryggen, hvis der virkelig kommer gang i communityet, så laver vi sikkert en opdatering med værktøjer til bedre at kategorisere ting. Lige nu benytter vi bare et simpelt, strømlinet interface, så du har dine Disney download-filer og dine egne.

Disney Infinity

Så man sender sin kreation med navn og kort beskrivelse til Disney?

Det er tanken. Det er ikke engang en hel sætning, for det er ret besværligt at skrive tekst ind [griner], så det er det, vi har gjort.

Er der en grænse for hvor meget indhold, man kan tilføje til verdenen?
Det er der. Så snart man nærmer sig, sætter vi en bjælke op på skærmen - "du har tilføjet for mange ting", så man kan godt løbe tør for hukommelse. Der er en anden begrænsning hvis man tilføjer for mange interaktive objekter, man kan ikke lave lige så mange fysik-blokke ind som almindelige blokke. Hvis man tilføjer for mange fjender, vil det også sløve spillet.

Så lige nu er vi ved at gennemgå spillet og lægge de begrænsninger ind og implementere de ting lige nu. Vi har to teorier. Det går selvfølgelig ikke at spillet crasher, det vil ingen have gavn af. Men tanken bag det for os er, at hvis du virkelig vil sløve spillet ned, så giver vi dig lov til det, men vi giver dig en advarsel om det. For måske er det okay for nogle folk at køre med 20 billeder i sekundet. Det er ideen bag det for os.

Med Toy Box, hvor mange miljøer er der så?

Vi har fire grundlæggende miljøer, der følger med der. Men selve miljøet... Eventyr loader ud i deres egne verdener. Hver verden har allerede den korrekte form til sit gameplay, og så har vi også en masse skabeloner. Der er for eksempel en, hvor du starter i en verden med to øer. Så hvis du og jeg vil begynde at bygge slotte og skyde ting frem og tilbage mod hinanden med katapulter, så er det den bedste bane at gøre det på. Vi lader dig ikke gå gennem vand, så at komme frem og tilbage handler om at flyve.

Det er faktisk noget, vi kan vise med de her andre mønter. Vi har mounts du kan putte derind, forskellige biler...

Disney Infinity

Så to folk kan bygge i den same editor?

Det kan de. Vi arbejder meget med brugergrænsefladen til det lige nu, for der er så mange ting i menuen i øjeblikket at den er svær at gennemskue.

Hvad er forskellen på items og props?

Ting du holder i hånden er items. Ting du har på ryggen eller fødderne, de er props. Det giver ikke altid helt mening, for det kommer an på hvilken knap, de overskriver [griner]. I gamedesigner-sprog handler det om, "overskriver den din aftrækker eller Y-knap?". Så vi har prøvet at gøre alting sådan at... vi begiver os dybt ned i Disneys bagkatalog her, vi har flamingo-crocketkøllen fra Alice i Eventyrland, stegepanden fra To på Flugt. Dem giver vi dig nye melee-angreb med, generiske melee-angreb... fordi de ting overskriver den anden knap.

Så de items du samler op i et Play Set, dem fører du over i din Toy Box. Men diskene er til evner, der kun er til den ene figur, mens de er på brættet? Som med power discs og køretøjer?

Ja, det er ikke en unlock.

Play Set'ene, følger de alle sandkassedesignet?

Det har vi generelt holdt os til med Infinity 1, og det er måske noget jeg burde uddybe. En af de ting vi gerne ville, da vi begyndte at tale om at lancere det her som en platform - det her er mindst en femårsplan for os - alle de filmting, vi gerne vil have. Der kommer et sæt mere. Forestil dig at Monsters-figurerne ikke var med i starterpakken. Så ville du kunne købe en pakke, der indeholdte et Play Set med Sulley og Mike og et miljø til monstrene som du kunne gå ind i.

Når vi begynder at udsende film, vil du kunne købe de Play Set-pakker og få dem med. Så efterhånden som vi fortsætter de kommende år, med Infinity 2 og videre frem, så vil alle disse figurer være bagudkompatible med hinanden, de vil altid fungere med din Toy Box. Så efterhånden som du får en større og større samling - det er selvfølgelig der, navnet kommer fra - planlægger vi at din Toy Box bliver større. Og for mig som forælder, min ældste søn leger ikke så meget med Disney-ting mere, men det ville have været fantastisk at have noget som dette her dengang han elskede Nemo og Cars, og så har jeg min yngre søn der elsker Brave, og alle disse ting er stadig relevante, fordi du får flere og flere ting i din Toy Box. Så det var en af de ting ville gøre med denne her platform - sikre at vi knyttede det hele sammen, som et sted hvor alt Disney-indhold kunne passe ind.

Disney Infinity

Hvor passer fisk ind i alt det her?
Vi har en køreplan for noget af gameplayet - svømning er den stor del af det. Det passede ikke med omfanget for dette første spil. Men du kan forestille dig, at hvis der kommer en Nemo-film i fremtiden, så kommer der nok til at være svømning.

Så denne her kube lukker op for tre forskellige verdener, der knytter sig til de tre figurer? Vil der udkomme andre kuber?

Nej, denne her er unik i kraft af at det er starterpakken. Hvis nu Toy Story 5 udkom, og du gerne ville have en figur til den, så ville der være én figur der lod dig tage til Toy Story.

Så du lægger denne kube på brættet, og du får mulighed for at vælge enhver af de tre verdener?

Den lader dig vælge en hvilken som helst af de tre, dog med det lille men, at du ikke kan tage Sulley med ind i Jack Sparrows verden, eller omvendt. Vi er faktisk ret snedige omkring det, vi ser hvilken avatar, du har vendt nedad.

Disney Infinity

Play Set - består de af adskillige mini-missioner, eller er der en central historie?

Vi forsøger at arbejde sammen med filmholdene, med de oprindelige skabere, for enten at tilføje til fiktionen eller i hvert fald lave noget, der føles tro mod den. Så med Pirates-tingene er du stadig oppe mod Davey Jones - han er blevet besejret i filmene, så det er en slags alternativ historie. Det samme gælder Incredibles, så vi vender stadig tilbage til den der ide med, "hvis jeg var en knægt der legede med Incredibles, kunne det her være historien, jeg fandt på". Der er en smule fortælling i dem alle, såsom at man kæmper for at besejre skurken, eller hvordan det nu foregår. I Monsters er det meget anderledes. Der er ikke nogen skurk, for der er ingen skurk i Monsters-universet. Så det er en buddy-film der foregår på campus, der er en rivaliserende skole, og I prøver så at drive mere gæk med dem end de gør med jer. Så der er en masse universitetsballade frem og tilbage, der handler om at blive bedre til at skræmme.

Så der interagerer du med figurerne, lige som du gør i Toy Story 3, og du vælger de missionslinjer, du kan lide. Generelt prøver vi at dele missionslinjerne op i tre kategorier. Du har historie og udforskning, og der vil generelt være en slags kamp - det er mere action-platformer-gameplay, så selv i Monsters er der lidt mere af den, og så er der andre missioner der giver dig mere customization eller bygge-gameplay. I Pirates er det for eksempel dit skib. I Incredibles er det din superhelteø.

Efterhånden som du interagerer med de figurer, begynder du at åbne missioner op inden for den linje. Så hvis du er interesseret i en bestemt ting, så giver vi dig mere af den ting at lege med. Det er den metode vi har brugt i alle de Play Set, vi har lavet. Så vi udgiver flere Play Sets senere på året. Der kommer til at være et par Play Set-pakker du kan købe ved lanceringen og løbende henover året.

Disney Infinity

Hvornår udkommer det?

Det er juni i Nordamerika, og i visse andre territorier er det i løbet af sommeren.

Hvilke formater?
Xbox 360, PS3, Wii, Wii U, 3DS, iOS, PC.

Jeg skriver bare "alle" [griner]. Hvordan fungerer 3DS og iOS-udgaverne?

På 3DS er det et meget forskelligt spil. Det er en slags supplerende udgave. Det er en slags Pokemon møder WarioWare med et stænk af Mario Party. Du laver hold af legetøj og får dem til at lege, og det kreative element er, at du bestemmer hvilke aktiviteter, der skal være med i de lege. Og så er der det strategiske element i at statsene betyder meget mere for din figur på 3DS.

Hvad er jeres tilgang til stemmearbejdet?

Vi prøver altid at bruge de oprindelige stemmer. Det er en stor kvalitetsfaktor i at sikre at figurerne er tro. Det gør vi i alle territorierne.

Disney Infinity

Gælder det også musikken?

Det er lidt af hvert. Nogle gange er det svært for os at sikre rettighederne, så vi prøver at gå efter så meget kendt musik som vi kan, og så går vi gennem det igen og får en anden komponist til at omskrive det til det interaktive rum. Du vil kunne genkende temaerne, men det bliver mere og mindre intenst efterhånden som du spiller - vi prøver at undgå at have et stort loopende nummer, som man bliver træt af med tiden. Vi komponerer det til 14 forskellige typer pacing og følelser.

Vi ser den samme stil med alle figurerne - var der megen snak frem og tilbage med skaberne for at nå til enighed?

Det var en fantastisk process. Vi lærte en masse gennem den. Det tog omkring seks måneder at få det hele gennemarbejdet. Jeg vil sige at det tog to måneder før vi fandt et design, vi mente var passende, og derfra arbejde vi så sammen med alle de kreative interesser, med designfolkene hos Pixar, nogle af holdene fra live action-studierne, TV. Det har været sådan en surreal rejse, for vi har arbejdet sammen med nogle af de største folk i Hollywood. Det har været vildt fedt at arbejde sammen med dem. Disney går meget op i ejerne og skaberne, og at de her ting er tro mod originalerne. Det har taget meget arbejde.

Disney Infinity

Var de menneskelige figurer sværere?

Det var en unik udfordring. Vi arbejdede sammen med Jerry Bruckheimers hold. Johnny Depp har selv godkendt sin figur. Hans hold gav os feedback. Det er næsten skørt. En lille sidehistorie: en af ringene på hans fingre var den forkerte farve. Det er den slags detaljeniveau, vi er ude i. Det tog en krig, men det var fedt. Men til de menneskelige figurer var vi nødt til at finde en stil, der lignede dem tilpas meget, men stadig havde det stiliserede legetøjslook. Jeg synes det lykkedes.

Hvor mange serier kan vi regne med? Hvilke er klar til lanceringen?

Det siger vi ikke endnu. Det vi siger er, at der er over 30 figurer, men vi siger ikke hvilke serier, de kommer fra.

Og de enkelte figurer købes hver for sig? Følger der mønter med dem?

Nej, det gør der ikke. Det vi gør er at vi laver en companion pack lige fra start, en trepakke. Hvis du tror du har Sulley, Jack Sparrow og Mr. Incredible, så har vi en companion pack der følger med dem, så du kan gå ud og købe disse tre figurer.

Disney Infinity

Noget om pris?

Vi er tæt på at lægge os fast på en pris i Nordamerika, men vi arbejder på det i alle de forskellige territorier lige nu. Vi er tæt på, men ikke helt i mål endnu. Med hver af pakkerne følger der lidt specifikt gameplay med til figurerne. De har hver især et eventyr til Toy Box. Hvis du køber dem alle, alle 30 figurer, så har du 30 eventyr.

Tilbage til franchise-spørgsmålene: Marvel?

[Hæver øjenbrynene og griner] Som spiludvikler ville jeg elske det [griner]. Vi kan ikke sige noget om det lige nu, men - ville det ikke være fedt? [griner]

Med hensyn til konkurrenterne, hvordan ser I på de andre titler, der bevæger sig inden for det samme spilrum?

Hvis det er Skylanders, du tænker på, så begyndte vi faktisk på det her før vi overhovedet havde hørt om hvad de lavede. Ellers havde vi aldrig kunnet lave et spil så stort og aggressivt, med hensyn til figurer og så videre, som dette her. Det var interessant for os at de var først ude med figur-tingen, og det gav os en masse selvtillid, da vi så hvordan markedet tog imod det. For vi gik og funderede over om det ville gå. Vores udgangspunkt var Lasseters "lav mig en serie fede legetøjsfigurer til samlere"-ting. Personligt føler jeg, at der ikke er mange ligheder udover at vi begge laver figurer. Vores handler meget mere om Play Set'ene og de der oplevelser, der er tro mod forlægget. På den kreative side af gameplayet, fra et konkurrence-mæssigt synspunkt, vil jeg næsten tro at det er samme måde som Halo-folkene bekymrer sig om Gears of War. De er begge skydespil, men det er det. Det er samme sted, vi er. Det er ret interessant at begge disse ting kom frem inden for det relativt samme vindue på den måde.

Ærlig talt sammenligner jeg os mere med content creation-spil end Skylanders. For mig er det, som figurerne virkelig tilbyder, når vi ser på hvad værdien, hvad tilbuddet til forældrene er, så er det en måde at føre det content videre til en fed unlock-ting. Men noget af det vi også gør, forretningshistorien i dette her, er at vi prøver at skabe en platform, hvor vi kan nå alle Disney-forbrugerne uanset hvor de er. Og ved at eje dem her, låser de op for det indhold på alle de forskellige enheder, som du vil spille det på.

Så det er nærmest en måde at give dig licensrettigheder på. Og mange af vores titler bliver givet som gaver, så det var en anden ting. Det her giver dem den mulighed. Og der er en masse prisniveauer inden for de muligheder. Når først du har investeret i Infinity-platformen, så koster et Play Set mindre end et almindeligt spil, og figurerne betyder at jeg ikke behøver bruge 50-60 dollars på én titel for at få min yndlingsfigur. Og så kan jeg så lege med dem, så fra et forældresynspunkt er der en startpris, men så bliver det også meget billigere derefter, når jeg først er investeret i det.

Det er grunden til at vi gik denne her vej. Er det her en måde som forældre gerne vil interagere med spil, mere end hvad de har gjort før? Er det her en okay ting? Mange af vores samtaler handlede om hvorvidt det her var fornuftigt. Så det var her, vi landede.

Disney Infinity

Kan I slappe mere af, nu hvor denne her struktur er på plads, når I skal i gang med nye film-adaptationer.

At sige vi var afslappede lige nu ville være forkert. Det her er det største spil, vi endnu har lavet, men også sådan en stor faktor at det er helt tosset. Så det giver os en del stress lige nu. Det faktum at det er online er ret væsentligt i forhold til kvalitetssikring. Hvad angår det med filmholdene... Avalanche har lavet fem filmspil for Disney. Og i løbet af den tid har vi opbygget mere og mere tillid. Og den tillid har givet os adgang til alle, og det er fordi vi virkelig går op I at sikre, at de her ting er tro mod originalerne. Vi beskytter franchisen for dens ejer. Og efterhånden som rygtet har spredt sig blandt filmholdene og folkene hos tv-studierne, så har det gjort det lettere, de har været mere villige til at lade os gøre det, der er bedst for spillet, modsat bare at følge filmene blindt.

For eksempel har vi lige nu Monsters University, der har været i produktion hos Pixar i lang tid. Men lige fra starten var de med på at vi lod spillet udspille sig på filmens campus og gøre hvad der var bedst for spillet. Vi gik ikke engang ind til dem med en pitch om at fortælle filmens historie. Så det, og det er nøglen i forhold til dit spørgsmål, har gjort det lettere. Og fordi vi nu har nogle regler på vores side, hvor alt skal fungere med Toy Box, de har så at sige givet os lov til at stille nogle regler op for dem også. Så ja, Sulley skal kunne bære de her ting i sine hænder og tage dem på ryggen og fødderne, og det er fint med Pixar. Det har været en sundere frem-og-tilbage-proces.

Har I lavet begrænsningen om kun at spille sammen med venner af hensyn til sikkerheden?

Det er et spørgsmål om sikkerhed. Fra vores perspektiv har vi ikke lyst til at lave en slags matchmaking, hvor vi ikke ved hvem vi matcher mellem. Vi vil have det sådan, at dine forældre ved hvem der er på din venneliste. Så du kun spiller med dine venner. Altså sikkerhed for dine børn.

Disney InfinityDisney InfinityDisney Infinity
Disney Infinity
Disney Infinity
Disney Infinity
Disney Infinity
Disney Infinity
Disney Infinity
Disney Infinity
Disney Infinity