Cookie

Gamereactor-siden bruger cookies for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du vælger at fortsætte antager vi at du godkender, og er tilfreds med vores cookies-politik.

Dansk
Gamereactor Danmark
artikler
Xcom: Enemy Unknown

Interview: Xcom til iPad

Til sommer vil du kunne forsvare jorden mod invasion fra rummet på din iPad. I den anledning tog vi en snak med chefdesigneren på Xcom: Enemy Unknown.

Efter at have gået sin sejrsgang på PC og konsol, er det forrygende strategispil Xcom: Enemy Unknown nu også på vej til iPad og iPhone. Vi tog fat i spillets lead designer, Jake Solomon, for at høre hvad der er nyt, hvad der er ændret, og hvorfor spillet overhovedet kommer til mobile platforme.

Xcom tager snart springet fra PC og konsoller til iOS. Hvad fik jer til at satse på det format?

Xcom passer helt naturligt til den der "spil hvor som helst"-stil, der fungerer på iOS. Spillets turbaserede tilgang til kamp fungerer rigtig godt, så man har tid til at vurdere udfaldet af hver mulig handling. De taktiske missioner er som små selvstændige enheder, og går tempomæssigt godt i spænd med det strategiske lag tilbage i hovedkvarteret. Jeg er rigtig glad for at 2K besluttede at bringe spillet over på iOS.

Touch virker som en ideel styreform til denne slags spil. Har I måttet ændre på nogle af spillets grundlæggende elementer for bedre at tilpasse det til touch?

Nej, alt det grundlæggende er helt det samme. Det er kun grænsefladen, der har ændret sig en smule, med udgangspunkt i PC-udgaven. Alle handlingerne, al planlægningen alle de smertefulde nu-mister-du-din-bedste-soldat-øjeblikke er her stadig!

Xcom: Enemy UnknownXcom: Enemy Unknown

Er der nogen form for multiplayer i denne udgave, for eksempel asynkron, lokal eller online?

Vores fokus har været på at sikre, at singleplayer-spillet var klar til sommer. Senere vil vi kigge på at lave forbedringer eller tilføje mere indhold.

Vi går ud fra at I har måttet klippe en masse ting fra, da det oprindelige spil fyldte 10+ GB. Hvordan har I formået at pakke det ned i den relativt lille størrelse, iOS-spil har? Hvad måtte I gøre for at få det til at ske?

Det fantastiske er, at alt gameplayet er med, og vi har kun været nødt til at skære nogle få baner fra for at få spillet til at virke på mobil. Det skyldes til dels Unreal-motorens styrker, dels det geniale arbejde udført af de folk, der har lavet konverteringen.

Hvad har været jeres bedste/værste oplevelse i arbejdet med at forsøge at konvertere spillet til touch?

Der har været nogle tekniske udfordringer ved at få spillet til at køre på hardwaren, og grænsefladen skulle redesignes. Det er rigtig fedt at se, hvad der essentielt er det samme spil som PC-udgaven, køre på denne nye platform.

Xcom: Enemy Unknown

Har I planer om at udsende opdateringer eller DLC i form af nye baner osv?

Jeg var lidt inde på det før - først og fremmest vil vi sikre, at det grundlæggende Xcom-spil er solidt, når vi udgiver. Jeg ved at der er planer om at understøtte spillet efter lanceringen, men præcis hvad det indebærer må du hellere spørge 2K om.

Hvad med pris, og hvorfor har I valgt den pris, I har?

Xcom: Enemy Unknown vil helt klart blive prissat højere en gængse apps, og det er en afspejling af hvor meget gameplay, man får. Det her er essentielt det samme spil, der udkom på PC og konsoller sidste år, og det er rigtig fedt at være det første spil, eller et af de første spil i denne generation, der rykker over på iOS.

Jeg tror vores fans vil kunne fortælle dig, at Xcom er et af den slags spil, hvor man bliver ved med at spille tur efter tur og spil efter spil, så der er helt sikkert god værdi for pengene.

Xcom: Enemy Unknown

Der er endnu ikke en officiel udgivelsesdato for projektet udover "sommer".