Dansk
artikler

Vejen mod GTA V - Seriens historie

Tag med på turen gennem Grand Theft Auto-seriens historie her...

Abonner på vores nyhedsbrev her!

* Påkrævet felt

Du ser

Preview 10s
Next 10s
Annoncer

Grand Theft Auto. Vi ved alle sammen hvad det er, hvad det går ud på og hvem der laver dem. Vi ved at serien er kendt for at levere sandkasser af skyhøj kvalitet, og at skaberne er blandt de bedste arkitekter i spilindustrien.

De har altid skubbet til normerne, altid skubbet mediet til sit yderste og har altid prikket til hvad definitionen af en spilverden egentlig betyder. Nu er tiden inde til det næste kapitel af denne legendariske spilserie, og i denne anledning skal vi nu på en rejse ind i kriminalitetens hjerte og udforske seriens rødder, lige fra det første spils banebrydende frihed til GTA Vs flerstrengede fortælling. Vi skal gennem flere forskellige grafiske æraer, tre konsolgenerationer og en konstant finpudsning af seriens simple formular: frihed, biler og våben.

Grand Theft Auto
Udgivelsesdato: Oktober 1997
Platforme: PC, Playstation, Gameboy Color

Vejen mod GTA V - Seriens historie

Vi starter med begyndelsen. Året er 1997. PlayStation 1 og Nintendo 64 ligger i grum krig, og i løbet af året har gamere nydt godt af spil som Tekken 3, Golden Eye 007 og det første spil i Fallout-serien. Det bliver oktober, og endelig kommer det. Det første Grand Theft Auto. Aviserne eksploderede i traditionel vrede over dets sarkastiske og ironiske tilgang til vold, og det daværende studie DMA Design nød godt at den enorme presseopmærksomhed, der opstod omkring spillet. Alle måtte opleve det, en verden hvor du kan gøre alting? En verden hvor du kunne udleve dine vildeste Hollywood-politijagtsdrømme?

Alle drengene i min klasse, inklusiv mig selv, måtte have fingrene i det, og efter at vi med succes installerede det på klassens computer, ville vi næsten ikke hjem fra skole. Med utålmodige forældre ventende cruisede vi rundt i spillets tre verdener, der senere hen skulle blive de tre hovedlområder i serien: Liberty City, en grålig og regnfuld udgave af New York, Vice City, en neonoplyst palmebefængt klon af Miami og til sidst San Andreas der løst var baseret på Los Angeles. Grand Theft Auto præsenterede disse verdener for dig uden nogen egentlig historie- eller karakterudvikling, og valgte i stedet et mere arkadebaseret mekaniksæt, der ganske simpelt handlede om at samle penge.

Vejen mod GTA V - Seriens historie

Kriminelle handlinger som biltyverier, politijagter og skuddueller samt simple missioner for de lokale syndikater gav alle sammen penge, og du havde brug for at samle et vist antal for at skifte by. Det var en storslået form for frihed, der direkte tappede ind i vores småanarkistiske tendenser, og vores forældre måtte se hjælpeløse til, når vi snakkede indbyrdes om mord, stoffer og intense biljagter. Spillet blev en bestseller i England, og scorede højt på sit alsidige soundtrack fordelt ud på spillets syv radiostationer, der senere skulle blive et af seriens største trumfkort sammen med den revolutionerende frihed, der lod spilleren frit gennemføre missioner og opgaver i den rækkefølge han eller hun ønskede. Det var startskuddet, der senere hen skulle gå hen og blive et af spilhistoriens største serier.

Grand Theft Auto: London, 1969
Udgivelsesdato: 31. Marts 1999
Platforme: PC, PlayStation

Vejen mod GTA V - Seriens historie

Efter debutens enorme succes ville DMA Designs teste vandene yderligere. Så kort tid inden Grand Theft Auto II skulle ramme gaderne, udsendte det kontroversielle studie en udvidelsespakke til det originale Grand Theft Auto, der hed Grand Theft Auto: London, 1969. Pakken var bygget i samme grafikmotor som første spil, og havde det samme arkadebaserede progressionssystem. Du navngav din egen karakter (som i øvrigt startede med at hedde Sid Vacant som reference til Sid Vicious), valgte et portræt og så var du i gang. Men som titlen indikerer, var det ikke en opdigtet by du skulle begive dig ud i. Nej det var nemlig London, der havde fået en kærlig omgang af DMA Designs, og nu kunne spillere lave rav i den i Londons gader. Udover at bruge hovedstaden som legeplads, var der også en række kulturelle referencer som blandt andet James Bond temaer, The Crisp Twins, der er en parodi på The Kray Twins, og selvfølgelig en ordentlig omgang engelsk cockney-slang. Byen og disse referencer udgjorde det nye og spændende ved denne missionpakke. Men det var samtidig en af de mest vovede Grand Theft Auto-lokaliteter. Serien ville senere hen blive et satirebillede af amerikansk kultur, og derfor var denne ellers lille og ikke synderligt omtalte missionpakke så skelsættende.

Grand Theft Auto II
Udgivelsesdato: 30. September 1999
Platforme: PC, Playstation, Dreamcast, Gameboy Color

Vejen mod GTA V - Seriens historie

To år efter debuten, i 1999, kommer biltyverier og vilde skyderier igen på alles læber med Grand Theft Auto 2. Spillet bruger igen det nu klassiske fugleperspektiv, men har denne gang skiftet de tre byer ud med den mystiske Anywhere, USA i en nær fremtid. Satiren er stadig til stede, men nu begynder alvoren og den sociale kritik at kigge frem fra gemmerne. Skarpt neonlys belyser de ellers mørke gader, og byen er opdelt i bandekvarterer, der styres med hård hånd. Du er igen en navnløs protagonist. En lowlife, der forsøger at stige i graderne i det kriminelle hierarki. Ved hjælp af et endnu større arsenal af våben bød Grand Theft Auto 2 på intense biljagter, hektiske skyderier og en endnu større frihed.

Det var dog ikke det store kvantespring for serien, hverken grafisk eller mekanisk, for Grand Theft Auto 2 var meget som sin forgænger. På trods af dets måske lidt for genkendelige natur, kastede mine venner og jeg os over det som glubske ulve, og brugte mange weekender på at udforske denne mærkelige dystopiske nærfremtidsverden. Trods det mere mørke udtryk, introducerede Grand Theft Auto 2 en række sideaktiviteter som at være taxichauffør, gå på dræbertogt med et bestemt våben eller finde skjulte politiskilte. Verdenen var blevet fyldt med meget mere end de traditionelle telefonmissioner fra seriens debut, og på trods af fugleperspektivet virkede Anywhere, USA langt mere levende og beboet, og dette skulle sidenhen blive et af seriens stærkeste kort. Spillet havde beholdt den noget stejle sværhedsgrad fra debuten, og trods af indførelsen af en healthbar, kunne et par betjente let knuse dig hvis du var uopmærksom. Ligeledes var den simple ting at gemme sit spil uhyre komplekst. Det krævede at du, med 50.000 dollars på lommen, gik ind i byens kirke og bekendte dine synder. Hvis du ingen penge havde, kunne du ikke gemme. Sådan var det.

Grand Theft Auto III
Udgivelsesdato: 21. Oktober 2001
Platforme: PC, Mac, PlayStation 2, Xbox, iOS, Android, PlayStation 3 (via PSN)

Vejen mod GTA V - Seriens historie

Og så kom kvantespringet. Det alle nævner, når de taler om Grand Theft Auto-serien. Springet til en fuldt realiseret 3D-verden. Da Rockstar udsendte en række skærmbilleder til spilpressen, så det fuldstændig fantastisk ud. Jeg kunne ikke forstå at det kunne lade sig gøre. Det var umuligt at skabe en simulation af en verden der var så troværdig, men det kunne de. Den 22. Oktober 2001 blev altså en skelsættende dato for sandkassespil, hvor DMA Designs beviste at interaktiv underholdning kunne skabe levende og aktive verdener, hvor spilleren får frie tøjler til at opleve indholdet. Det var arkitektur snarere end programmering, og præcis denne egenskab har adskilt Rockstar fra konkurrenterne lige siden. Spilleren antog rollen som Claude, (hovedpersonen havde et navn, men blev aldrig tiltalt direkte), som på klassisk GTA-maner skulle stige i graderne i Liberty City, som Rockstar bragte tilbage fra debuten.

Vejen mod GTA V - Seriens historie

Liberty City var dog større, mere interaktiv, og nu blev grundformlen for serien, som vi kender den i dag, grundlagt. Mellemsekvenser inden og efter hver mission, kampsystem, stemning. Alle disse komponenter udgjorde tilsammen et af spilindustriens største bedrifter. På trods af Claudes manglende stemme, blev vi også introduceret for en lang række interessante karakterer i et forsøg på, for første gang i seriens historie, at skabe en spændende og involverende fortælling: 8Ball, Salvatore Leone og Catalina. Ja, Grand Theft Auto III var i sandhed et kvantespring for serien, og skabte fundamentet eller skabelonen for den GTA-oplevelse vi kender så godt i dag. Den introducerede spændende nye mekanikker, men mest af alt beviste DMA Designs, at arkitektonisk ekspertise kunne bruges til at skabe interessante spilverdener. Liberty City definerede "sandkassen".

Grand Theft Auto: Vice City
Udgivelsesdato: 27. Oktober 2002
Platforme: PC, Mac, PlayStation 2, Xbox, iOS, Android, PlayStation 3 (via PSN)

Vejen mod GTA V - Seriens historie

Jeg havde ingen penge. Men jeg måtte have det. Desperat stak jeg min far en røverhistorie. "I Vice City kan man lave alt far, alt lige fra at være golfspiller til kok" sagde jeg. Men jeg vidste godt hvad det var. En voldelig 80'er-pastiche i selvskab med Tommy Vercetti og Lance Vance. En dopet, fordrukken tur igennem Miamis gader, hvor både skjorte, biler og bygninger var badet i lyserød. Vice City tog alt hvad der imponerede os ved Grand Theft Auto III, og skruede ekstra op for udtrykket og den sociale satire, og sammen med en nu talende hovedperson var historien nu for alvor i højsædet.

Vejen mod GTA V - Seriens historie

Tommy Vercetti skulle, ligesom de fleste Grand Theft Auto-karakterer, ryste den kriminelle underverden, og det gjorde han ved hjælp af skuespiller Ray Liottas storslåede stemmeskuespil, der gav historien en helt ny dimension. Sammen med hans partner-in-crime Lance Vance, bragte de Vice City på knæ, og med et af de mest uforglemmelige 80'er-soundtracks nogensinde formåede Rockstar North, som de nu blev kaldt, at tage friheden, våbnene, bilerne og karaktererne og skrue forstærkeren op på 11. Trods disse storslåede forbedringer af formularen var min far ikke solgt på ideen, og vi indgik en aftale for at jeg kunne få lov til at spille. Modvilligt sagde jeg ja, og da Tommy Vercetti ankommer til Vice City for første gang og Michael Jacksons "Beat It" brager ud igennem højtalerne, var jeg ikke et sekund i tvivl - her sad jeg med et mesterværk. Den heftigt Scarface-inspirerede historie satte sig på min rygrad.

Grand Theft Auto: San Andreas
Udgivelsesdato: 26. Oktober 2004
Platforme: PC, Mac, PlayStation 2, Xbox, iOS, Android, PlayStation 3 (via PSN), Xbox 360 (via XBL)

Vejen mod GTA V - Seriens historie

Det blev hele tiden større. Mere indhold, flere mekanikker og mere vold. I det hidtil største og mest ambitiøse Grand Theft Auto af dem alle, blev vi nu for alvor introduceret for San Andreas. En Californien-klon, hvor vi ikke bare fik den store by Los Santos, der er heftigt inspireret af Los Angeles, men også det omkringliggende land med dets mange små landsbyer, marker og bakker. Ligeledes var der skruet op for mængden af indhold. Grand Theft Auto-fans blev introduceret til en masse rollespilsmekanikker, der gav spillet et ekstra skud realisme. Carl Johnson, spillets hovedperson, kunne nu blive tyk af for meget fast food, træne forskellige slags kampsport og udvide sin lungekapacitet ved at dykke.

Vejen mod GTA V - Seriens historie

Rockstar Games havde altså igen taget en efterhånden bundsolid formular, og gået efter "more is.... more"-princippet. Mere troværdighed, mere indhold, strammere mekanikker og en større verden. Det eneste, der ikke synes synderligt at ændre sig, var seriens fortællingsmæssige omdrejningspunkt. Denne gang tog spilleren rollen som Carl Johnson. Et tidligere bandemedlem, der har tilbragt nogle år udenbys, og nu er tilbage for at stige i graderene hos sin Grove Street bande og samtidig beskytte sin familie mod den rivaliserende bande The Ballers. Forudsigeligt, men stadig en enorm effektiv måde at blive introduceret for spillets varierende mekanikker, og gradvist lære det store karaktergalleri at kende. Med sit fokus på San Andreas' bandemiljø havde Rockstar designet et system, der inddelte kortet i forskellige bandeområder. Her kunne man frit invadere andre banders territorier, og derefter beskytte det mod fremmede angreb. Det var et modigt tiltag, der næsten gav spillet uendelig genspilningsværdi, og når man pardanner det med en strammere styring, en gigantisk detaljeret verden og mulighed for kooperativt spil, stod vi her med det klart største og mest ambitiøse Grand Theft Auto. Jeg holdt mest af tilføjelsen af en bredere miljømæssig diversitet. De små landsbyer, de store granskove og de smukke bjerge satte byens lys og larm i stærk relief, og tilbød en lang række forskellige missioner. San Andreas er netop udkommet til mobiler, og anmeldelsen af dette finder du på vores anmeldelsessider.

Grand Theft Auto IV
Udgivelsesdato: 29. April 2008
Platforme: PlayStation 3, Xbox 360, PC

Vejen mod GTA V - Seriens historie

Og tilbage til Liberty City gik turen. Nu på PS3, Xbox 360 og til sidst PC. Stregerne var trukket op, og fans ventede spændt på en ny revolution af sandkassegenren som vi kender den. Rockstar lovede, og med Grand Theft Auto IV leverede de lige præcis hvad vi alle gik og håbede på: en revolution. Nico Bellic, en tidligere soldat, bliver nød til at søge nye græsgange i Liberty City ved hjælp af hans fætter Roman. Han forsøger både at løbe fra sine egne dæmoner, som han fik i krigen, men opsøger dem samtidig ,da han leder efter de ansvarlige for et baghold, der dræbte mange af hans venner i løbet af krigen. Nico bliver hvirvlet ind i Liberty Citys underverden, der stinker af korruption, kriminalitet og løgne, og så har vi balladen igen. Rockstar havde igen givet grafikken et gigantisk skub, og Grand Theft Auto var flottere end nogensinde før, selvom hardwaren var presset og konsollerne hostede med billedopdateringen. Dertil kom en realistisk ragdoll-effekt, der gjorde kroppe til virkelige fysiske objekter i verdenen, så både skyderier og biljagter føltes ægte. Bilerne var nu langsommere, tungere og havde en følelse af vægt og tyngde. Ligeledes havde skyderiet fået en kærlig hånd, hvor våben nu føltes lige så tunge som bilerne. Hvert skud rungede mellem de store skyskrabere, og at gennemhulle en politibil med en SMG føltes mere tilfredsstillende end nogensinde.

Vejen mod GTA V - Seriens historie

Jeg havde lige anskaffet mig en PlayStation 3, og dette sammen med Metal Gear Solid 4 var mit første spil, der skulle introducere mig for en ny generation. Grafikken, musikken, friheden og personligheden, alle disse ting Rockstar nu mestrede til fulde, blæste mig bagover. Desuden ønskede Rockstar at fortælle en mere jordnær og moralsk grå fortælling denne gang. Væk var de grønne bakker og jetpacks fra San Andreas, de blev i stedet erstattet med et tågefyldt, forfaldent og forvirrende Liberty City, hvor humoren var sort og hovedfiguren var deprimeret og nedtrykt. Rockstar gjorde også deres indtog i online-multiplayer-sfæren med Grand Theft Auto IV, med en gigantisk online-suite der tog Liberty City og åbnede det for flere spillere ad gangen. De traditionelle spil-modes som Deathmatch og ræs var stadig til stede, men det var den åbne multiplayer-verden, der tilbød en frihed som andre multiplayer-suiter sjældent kunne. Den grafiske opdatering, den mere seriøse historie og den nye online-del gjorde, at Grand Theft Auto IV for alvor føltes som det næste store kvantespring for serien.

Grand Theft Auto: Chinatown Wars
Udgivelsesdato: 20. Marts 2009
Platforme: Nintendo DS, PlayStation Portable, iOS

Vejen mod GTA V - Seriens historie

Selvom Grand Theft Auto historisk set har holdt sig mest til de store konsoller og senere PC, stoppede det ikke det efterhånden gigantiske studie i at forsøge sig på det håndholdte marked. I 2009 udkom Grand Theft Auto: Chinatown Wars til Nintendo DS og PSP. På grund af disse håndholdte konsollers manglende processerkraft sammenlignet med de store TV-konsoller, havde Rockstar arbejdet hårdt på at udvikle et system der lod DS'en og PSP'en give en ægte Grand Theft Auto-oplevelse. Resultatet blev en fusion mellem det gamle fugleperspektiv og det nye tredjepersonsperspektiv. Grand Theft Auto: Chinatown Wars havde et fuldt manipulerbart kamera der kiggede ned på hovedpersonen, og i stedet for at følge den mere realistiske grafiske stil fra de nyere Grand Theft Auto-spil, forsøgte Chinatown Wars sig med en mere tegneserieinspireret stil som vi kender det fra eksempelvis Borderlands. Spillet er for nyligt blevet opdateret til Apples nyeste serie af tablets.

Vejen mod GTA V - Seriens historie

Hovedpersonen Huang Lee ankommer til Liberty City, som vi kender den fra Grand Theft Auto IV (dog uden den sidste ø). Han har netop mistet sin far og skal nu aflevere familiens symbolske sværd til det nye overhoved, hans onkel Kenny Wu. Huang bliver kidnappet, sværdet bliver stjålet, og Huang må derfor lære sin fars syndikat at kende for at kunne få sværdet tilbage. Som titlen indikerer, fokuserer Chinatown Wars på de kinesiske triader og deres kultur og traditioner. Derudover skilte Chinatown Wars sig ud ved at have et dybt handelssystem med forskellige stoffer. Spilleren skulle genkende sit marked, skaffe de korrekte mængder og sælge til forskellige fordelagtige priser for at tjene mange penge. Spillets samleobjekter var endda overvågningskameraer, som Huang kunne ødelægge for at højne chancen for at lave sine handler uden om politiet. Det her var altså ikke en forringet Grand Theft Auto-oplevelse på nogen måde, og Rockstar formåede at designe et helt specielt grafisk look og nogle interessante unikke systemer, der gjorde at spillere både fik den forventede Grand Theft Auto-oplevelse og samtidig noget helt nyt.

Ringen var sluttet og alle holdt vejret, mens de krydsede fingre for et GTA V. Resten er, som man siger, historie.

Du ser

Preview 10s
Next 10s
Annoncer

Vi håber, at I nød turen gennem Rockstars univers. Du kan også læse tre meninger om Grand Theft Auto V ved at klikke her.



Indlæser mere indhold


Cookie

Gamereactor-siden bruger cookies for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du vælger at fortsætte antager vi at du godkender, og er tilfreds med vores cookies-politik.