Cookie

Gamereactor-siden bruger cookies for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du vælger at fortsætte antager vi at du godkender, og er tilfreds med vores cookies-politik.

Dansk
Gamereactor
artikler
Total War: Rome II

Total War: Rome II - Emperor Edition

Rome II har delt vandene, og derfor giver vi spillet endnu et kig, nu hvor Emperor Edition er landet.

Abonner på vores nyhedsbrev her!

* Påkrævet felt
HQ

For lidt over et år siden bragte vi en begejstret anmeldelse af Total War: Rome II. Efter nogle-og-tredive timer i selskab med spillet havde vi haft tilpas meget sjov til at smække et stort fedt nital for enden af teksten. På trods af at det tog spillet chokerende lang tid at udregne AI'ens ture, og på trods af nogle få andre optimeringsproblemer, havde vi nydt at spille kampagnen og de adskillige spil, vi havde spillet med menneskelig modstand.

Efter vi havde postet vores anmeldelse, rullede det ind med dybt modstridende meninger. Nogle anmeldere havde det på samme måde som os og roste spillets omfang og ambitioner, mens andre begræd de tekniske begrænsninger, som de mente ødelagde spillet. Selv om det var soleklart for os, at der var optimeringsproblemer, så spillede vi et anmelder-build af spillet, og patches, der skal udbedre sådanne problemer, udgives fra dag et (vi nævnte det alligevel i teksten, men det er dog den slags, men forventer vil blive fikset).

Og så, da spillet var ude, og spillerne begyndte at bruge enormt meget tid på at spille kampagnen, begyndte andre problemer at vise sig; den slags ting, man simpelthen ikke kan få øje på, når man spiller i så relativt kort tid for at lave en anmeldelse, eller problemer, der først bliver frustrerende, når de dukker op igen og igen. Kort sagt: På trods af, at Rome II på mange måder er seriens højdepunkt, er den også gået hen og blevet den af Creative Assemblys titler, der har skabt størst splittelse.

I det år, der er gået, har CA arbejdet hårdt for at supportere spillet, ikke blot med hensyn til nyt indhold (man kan købe to kampagneudvidelser), men også hvad angår udbedring af mange af de problemer, som er blevet indrapporteret fra et community, der ikke er bange for at markere deres synspunkter. Med Emperor Edition (der er en gratis opdatering til alle, der har basisspillet) fik vi den femtende større opdatering, og med den et udvalg forbedringer og ændringer af spillets gameplay, såvel som noget nyt indhold.

Gør denne seneste opdatering nok for at formilde de skuffede medlemmer af communitiet? Eller er Total War: Rome II en skamplet på den kæmpestore strategi-franchise?

Altså, vi har ikke ændret mening siden sidste år på denne tid i en sådan grad, at vi kan sige, at sidstnævnte er tilfældet. De irriterede udgydelser fra nogle gamere viser, hvor forskellige oplevelser man kan få, når man spiller noget, der i forvejen er komplekst, på PC. Vi havde nogle få problemer, men ud over ringe loadtider blev vores oplevelse i det store hele ikke påvirket af den overflod af tekniske problemer, der spolerede spiludgivelsen for mange andre. Deri ligger det væsentligste problem ved at udvikle til PC; med så mange forskellige konfigurationer kan det være en vanskelig opgave at optimere spillet for alle, og med ethvert spil er det er ikke usædvanligt, at et lille mindretal har problemer.

At det skulle være forklaringen på dét, der skete her, ville dog være at lade CA (og Sega, der som udgiver også må tage noget af ansvaret) slippe for tidligt. Bagklogskab er en vidunderlig ting, og ved nærmere eftertanke er det tydeligt, at Rome II blev udgivet før det var klart til at blive sluppet løs i offentligheden. Et spil, der er så herligt stort, har brug for tilstrækkelig tid til finpudsning, og det fik det tydeligvis ikke. Men nu har vi haft et år og har fået en masse opdateringer - rigelig tid til at gøre de skader, vi ser, gode igen. Det må vel være nok?
"Rome II var med flere længder vores mest ambitiøse spil", siger kreativ direktør for Total War, Mike Simpson.

Total War: Rome II

"Vi kan se, at der er flere, der spiller, og at de spiller længere, end med noget andet spil i Total War-serien. Men vi tager tilbagemeldinger fra vores spillere meget alvorligt. Gennem de mange forbedringer og opdateringer med gratis indhold, som vi har lavet til Rome II siden det blev lanceret, har vi prøvet at leve op til deres forventninger. Vi vil gerne have, at Emperor Edition bliver husket som et af vores bedste spil".

Tjah, Emperor Edition-opdateringen er bestemt ambitiøs. Den samler flere tråde; ved at samle alt det gratis indhold, der hidtil er blevet udgivet, bliver dette den definitive udgave af spillet. Der er Twitch.tv-integration, hvis du har lyst til at dele dine erobringer med verden, og nye fraktioner og enheder, og CA har endda endelig udgivet Mac-udgaven af spillet (der er gratis/forudbetalt, hvis du allerede har det).

Endnu bedre er det, at opdateringen indeholder en ny kampagne, der finder sted efter Julius Cæsars død, hvor kejserriget er splittet og dets fremtid er usikker. Det nye starttidspunkt, år 41 før Kristi fødsel, lader strategiske spillere enten følge historiens gang og indsætte Octavian som den første romerske kejser eller påbegynde deres egen divergerende historiske udvikling og lade tingene tage en anderledes drejning. Spillerne kan enten hoppe ind i smeltediglen af intriger og forstillelse og bidrage til at afgøre Romerrigets skæbne, eller de kan gøre som os og fuldstændig se bort fra den del af historien (vi valgte at spille som icenerne). Som det ses i nedenstående grafik, er der fra begyndelsen ti forskellige fraktioner i den nye kampagne.

Det nye starttidspunkt for kampagnen medfører et nyt geopolitisk landskab, men spillet nedenunder er stadig i det store hele det samme, bortset fra justeringerne under kølerhjelmen og en ny spilbalance. På overfladen er forandringerne subtile, og kun ved længere tids spil opdager man, hvor dybt forvandlingen stikker.

Vi går i gang og påbegynder vores kampagne for at erobre Britannien, og blot få ture og et par slag senere kommer vi i tanke om, præcis hvorfor vi elsker blandingen af turbaseret kampagne og slag i realtid, som er den opskrift, der i sidste ende gør Total War til Total War. Når det er sagt, så gav vores fremmarcherende felttog på kanten af den dengang kendte verden ikke rigtigt særligt mange muligheder for at udforske de mange små og større ændringer, der fulgte med patchen, da der er mange nye politiske og borgerkrigsbaserede forbedringer, der kun er til at se, når man fører krig inden for den iturevne romerske stat.

Du kan se patch-noterne http://wiki.totalwar.com/w/Total_War_ROME_II:_Patch_15 ">her</a>, sorteret efter overskrift, og de ændringer, der er oplistet der, burde forbedre spillet for enhver, der har lyst til at bruge mere tid på en ny kampagne (og takket være det nye scenarie er der mulighed for at tilbringe bogstavelig talt hundreder af timer i spillet). Andre større ændringer omfatter balancering af en række enheder og forbedret kampagne- og fjende-AI; Vi står nu over for kløgtigere modstandere på slagmarken, og vi er allerede blevet bragt til fald i tilfælde, hvor vi formoder, at vi tidligere måske ville have sejret. Af vores flygtige undersøgelse af de nye features, og i løbet af vores spirende felttog, virker det bestemt som om, at CA har gjort et godt stykke arbejde med Emperor Edition. I det allermindste er de ufatteligt kedelige loadtider blevet afkortet betragteligt.

Total War: Rome II

Når alt det er sagt, er Emperor Edition-udgaven af Total War: Rome II langt fra det mest interessante, der sket for serien i den senere tid. Såfremt I ikke allerede vidste det, har CA og Sega netop annonceret Total War: Attila. Det er opfølgeren til Rome II, men ikke en standalone-udvidelse (sådan som det fortrinlige Fall of the Samurai var til Shogun 2).

Vi sendte en journalist ud at se spillet, inden det bliver afsløret for offentligheden (og du kan læse alt om hans sejrrige besøg hos Creative Assemblys kontor i Horsham, England ved at følge dette link), men i det væsentlige fokuserer det på Romerrigets endelige sammenbrud, og Attila og hans følgesvende er kørt i stilling til at blive seriens første egentlige hovedskurke, en militær trussel, der elegant forklarer kampagnekortets skiftende landskab og tvinger spilleren til at tage vigtige beslutninger.

Det lyder bestemt som om, at CA har taget kritikken af Rome II til sig, og Attila lyder som et godt modsvar til den negative feedback, som studiet fik fra visse dele af communitiet. De har en del arbejde at gøre, hvis de skal rette op på de ridser i lakken, deres omdømme har fået, men vi er overbevist om, at de nok skal klare det, hvis bare de kan undgå fortidens fejltrin og give spillet tid nok til at udvikle sig før de slipper det løs.

Rome II var et enormt ambitiøst spil, og efter vores mening gav det pote for størstedelens vedkommende. Det er muligvis ikke engang vores yndlingstitel i serien (vi kan ikke vælge mellem denne og Shogun 2), men ændringerne og det nye indhold, der fulgte med Emperor Edition, adresserer mange af bekymringer, der kom til udtryk ved lanceringen sidste år. Måske vil vi aldrig, hvad de end gør, huske spillet med samme varme som vi husker det første Rome eller <dit favoritspil fra serien her>, og det skyldes i høj grad den fejlslagne lancering og det udfald, der fulgte. De har chancen for at adressere dette med Total War: Attila, og vi håber, de griber den chance, for vi ser hellere, at de seneste års begivenheder viser sig at være et fejltrin, end at de er begyndelsen på et forfald for CA's verdenserobrende strategi-imperium.

HQ

Relaterede tekster

Total War: Rome IIScore

Total War: Rome II

ANMELDELSE. Skrevet af Mike Holmes

Fans af Total War-serien har ventet på denne efterfølger i mange, mange år. Heldigvis skuffer den ikke.

Ny Total War-udvidelse i december

Ny Total War-udvidelse i december

NYHED. Skrevet af Lee West

The Creative Assembly ligger ikke på den lade side, og nu har Sega netop annonceret en udvidelse til Total War: Rome II. Navnet bliver Wrath of Sparta og handlingen...



Indlæser mere indhold