Dansk
artikler

PlayStation fejrer 20 år

Vi kigger på fortiden og fremtiden for Sonys PlayStation-konsoller gennem en personlig fortælling fra Gamereactors chefredaktør

Abonner på vores nyhedsbrev her!

* Påkrævet felt

Du ser

Preview 10s
Next 10s
Annoncer

Er der virkelig gået 20 år? Det er utroligt som tiden flyver i godt selskab. Sonys konsol fylder år. Ikke bare det ene som PlayStation 4 for nyligt kunne diske op med, men hele tyve af slagsen. Den udkom på det japanske marked den 3. december 1994. For at fejre det får I her en mere personlig fortælling om chefredaktørens tyve år med Sonys serie af konsoller.

Det begyndte med et samarbejde mellem Nintendo og Sony. Nintendos PlayStation skulle gøre op med Nintendos fokus på low-fi. Der skulle ske noget stort. Sony blev sat på opgaven og diskede op med en CD-baseret enhed. Nintendo var stadig bange for, at det ville gøre det sværere at styre markedet og forhindre pirater i at gå amok, og det havde de sådan set ret i.

PlayStation fejrer 20 årPlayStation fejrer 20 år
Bakkeservietten til venstre blev produceret af Lee for Bog & Ide og McDonalds. PlayStation var en realitet

Efter at have meldt ud, at de stoppede samarbejdet med Sony, så stod vi pludselig med en ubekendt PlayStation, eller en PSX, som den dengang blev kaldt. Det var spændende tider. Der var dog næppe nogen, der havde forventet at Sony i 1994 ville gå videre med projektet, eller at de ville sætte så markant et aftryk på spilbranchen, som de endte med at gøre.

Selv åbnede jeg lidt tid efter den danske lancering en spilbutik kaldet Gameplay, og der solgte jeg naturligvis PlayStation-konsollen fra dag et. Den første solgte jeg for en krone som køtilbud. Hvilket jo var et godt stykke under de 2300 kroner den ellers røg for i 1996 - et år efter lanceringen i Danmark.

PlayStation fejrer 20 årPlayStation fejrer 20 årPlayStation fejrer 20 år
Sådan så Gamereactors chefredaktør ud (naturligvis iført Designers Republic-shirt med WipeOut-logo) da PlayStation ankom til Danmark. Senere reklame i midten for PS1 og Gameplay. Avisudklip fra butikken Gameplay

Sony havde dog forstået, hvordan man skulle gøre gaming cool. Tidens store musikgenrer var technoen og den elektroniske musik, og stedet man befandt sig var club-scenen. Prodigy, Leftfield og Chemical Brothers stod for den tunge rock-lignende variant. De røg på soundtracket til WipeOut. Reklamebilleder med unge udmattede gamere med blodnæser og Designers Republic t-shirts (med logoer fra det futuristiske racing-spil) dukkede op i printmedierne. Folk var forargede. Sony rykkede PlayStation-standere ind på celebre natklubber. Lara Croft dukkede op på forsiden af modemagasiner. Gaming skulle være trendy og voksent. Den strategi gav pote.

PlayStation fejrer 20 årPlayStation fejrer 20 år
Smarte reklamer i modemagasiner og Lara på alverdens forsider
PlayStation fejrer 20 årPlayStation fejrer 20 år
Gamereactors chefredaktør var techno-smart inden årtusindeskiftet, det samme var WipeOut (billedet fra efterfølgeren 2097)

Nordisk Film, som var importøren af maskinen, var også med fremme på beatet. De arrangerede konkurrencer med butikkerne om at lave de fedeste udstillinger på Gran Turismo (den deltog jeg i uden held), leverede meterstore Dualshocks til brug ved Parappa-demoer og gav designerjakker til den butik i Danmark, der kunne sælge flest Resident Evil 2. En pris jeg tog imod med stolthed efter at have spillet og solgt det nærmest non-stop siden udgivelsen i maj 1998. Samtidig sikrede Nordisk Film, at der altid var spil på hylderne, ved at tilbyde forretninger returret på spil, hvis bare leverandøren måtte bestemme en del af udvalget i butikken. Det betød for forbrugeren, at der altid var masser af spil at vælge mellem, selv i de mindre butikker.

PlayStation fejrer 20 årPlayStation fejrer 20 årPlayStation fejrer 20 år
Gran Turismo-udstilling i Gameplay. Gameplay-kalender og Gameplay-rabatkort

Netop spillene var jo også i en liga for sig. CD-mediet havde plads til uanede mængder data, og det kunne jo aldrig blive for lidt. Altså lige indtil Final Fantasy VII selvfølgelig, der tog springet som planlagt Nintendo-udgivelse til Sonys glinsende skiver. Med en liste af spil, der kort efter lanceringen inkluderede grillbar-spillet Tekken, raceren WipeOut, klassikeren Doom (naturligvis med Club Doom, hvor RIGTIG techno-musik spillede), den farverige platformer Crash Bandicoot og arcade-ræseren Ridge Racer, var det en ren revolution. Selv Blizzards Diablo udkom på konsol - med mulighed for to spillere - og med et var PC'en heller ikke så spændende længere. Vi blev pludselig forvænte gamere, og alt skulle helst være i 3D. Det kunne næppe nogensinde blive meget flottere end de kantede polygoner, vi så her. Det kunne det naturligvis.

PlayStation fejrer 20 årPlayStation fejrer 20 årPlayStation fejrer 20 år
Der var så mange fede spil til PlayStation
PlayStation fejrer 20 årPlayStation fejrer 20 årPlayStation fejrer 20 år
PlayStation fejrer 20 årPlayStation fejrer 20 årPlayStation fejrer 20 årPlayStation fejrer 20 år
PlayStation fejrer 20 årPlayStation fejrer 20 årPlayStation fejrer 20 år

Nintendos frygt for CD-mediet var dog ikke ubegrundet. Piraterne havde også knækket koden til Sonys sorte CD'er, og snart blev der solgt flere RGB-kabler (der var påkrævet for at køre kopier) end spil. Omsætningen i min spilbutik styrtdykkede nærmest fra den ene dag til den anden. Og jeg røg fra 35.000 kroner dagligt til måske 3000 kroner, hvor størstedelen af den omsætning bestod af - ja du gættede det - RGB-kabler. Maskinen stoppede jeg med at have på lager, da man tjente omkring 80 kroner på at sælge sådan en sag, hvilket ikke engang dækkede portoudgifter ved reparation. Jeg måtte skære ned på lageret af spil og begynde at satse på film og udstyr i langt højere grad. Maskinen blev for mange den konsol man købte for at kunne få gratis spil. I Danmark, der aldrig havde været et konsolland, betød det også, at Sonys konsol cementerede sig i mange gameres bevidsthed som den første konsol herhjemme nogensinde - på trods af at den var alt andet end det.

PlayStation fejrer 20 årPlayStation fejrer 20 år
Flottere kunne det næppe blive. Doom og Wipeout
PlayStation fejrer 20 årPlayStation fejrer 20 år
Resident Evil 2 og Tekken 2

Jeg fandt en kinesisk producent af joypads, der sikrede mig triste, men fungerende kopier af Sonys controller til omkring syv kroner. Jeg solgte dem stadig for DKK 150. Til gengæld kom jeg op med en sær ide. Folk måtte gerne spille i min butik. De måtte også smadre deres joypads, når de tabte. Det kostede dem 20 kroner stykket. Ideen var tosset, men jeg tjente stadig på knuste controllere. Dog ikke nok til at jeg kunne leve af det. Og jeg lukkede et år efter mine (på det tidspunkt) to butikker og rejste til Kina. I Asien blev den første PlayStation igen min foretrukne konsol, selvom Segas Dreamcast var fantastisk, og Dance Dance Revolution blev min faste motionsform i henved tre år.

PlayStation fejrer 20 årPlayStation fejrer 20 år
PlayStation 2 samt den nye Slim og Nintendo 64 sammen med en glad nybagt ejer samt smart hår til højre

Da PlayStation 2 udkom i november 2000, var brandet så kendt i mainstream-medierne, at det "at spille PlayStation" var blevet et begreb for at game. Sega var tæt på død og borte. Atari havde mistet grebet med Jaguar og eneste seriøse konkurrent var Xbox. At Microsoft nogensinde skulle få gamernes opmærksomhed var der ikke mange, der troede på. Nintendo 64 havde leveret fantastisk oldschool-underholdning ofte med fokus på fire spillere, og det fortsatte Kyoto-fabrikken også med gennem GameCube, der endelig var gået væk fra spilkapslerne og havde nærmet sig cd-mediet med firmaets egne mikroskiver, men slaget var afgjort især herhjemme. Man kunne ikke bebrejde kunderne for at søge væk fra de kendte spilfirmaer, for på PlayStation 2 var der så vanvittigt mange spil at vælge i mellem. Og man kunne endda spille sine gamle spil på konsollerne. Altså indtil Sony til dels fjernede den funktion med PS2 Slim for at spare penge og gøre maskinen endnu lettere at få råd til for forbrugeren uden tidligere kendskab til gaming. Og gaming var der nok af. På konsollen nåede vi blandt andet at opleve Sonys flirt med augmented reality gennem Eye-Toy, men vi fik også karaoke-spillet Singstar, Quiz-serien Buzz! og en CD-afspiller, der pludselig gjorde konsollen til hvermandseje, også selvom man ikke gad spil. For gamerne var der eksklusive klassikere som: Metal Gear Solid 3, Devil May Cry, Ico, God of War, Dance Dance Revolution, Gran Turismo 3 og 4, Final Fantasy VII og X, Soul Calibur 2, Shadow of the Colossus og min personlige eksklusiv-favorit: Jak and Daxter: The Precursor Legacy.

PlayStation fejrer 20 årPlayStation fejrer 20 år
PlayStation fejrer 20 årPlayStation fejrer 20 år

Jeg begyndte som manager i EB Games, og det var tydeligt, at det nu var multiformatsproduktioner det gjaldt for en lang række firmaer. Jeg foretrak personligt min GameCube i den generation. Og selvfølgelig senere min PlayStation Portable. Men stadig står Burnout 3: Takedown og Beyond Good & Evil som de bedste spilminder for mig i den generation.

PlayStation fejrer 20 år
Gamereactors chefredaktør var dengang storemanager og med til at starte EB Games op i Fields i København...
PlayStation fejrer 20 årPlayStation fejrer 20 år
... naturligvis med masser af PS2-spil

PSP kom på markedet i 2005. Og den kom til at stå for min eneste fejlslagne spilprognose nogensinde. Jeg var på det tidspunkt stadig manager i EB Games, og en kunde mente hårdnakket, at Nintendos nye håndholdte med to skærme og touch ville sejre i den kamp. Jeg kunne ikke se hvordan, den skulle kunne det. Med så flot en skærm og så vilde spil var PSP naturligvis den sikre sejreherre. Og hvem gad touch? PSP greb selvfølgelig godt fat i det rollespilsglade japanske publikum, men herhjemme udeblev successen.

PlayStation fejrer 20 år
PSP-konsollen havde et vildt udbud af AAA-titler...
PlayStation fejrer 20 årPlayStation fejrer 20 år
... og Lee mente bestemt at valget var let, når det stod mellem PSP eller DS. Det var det ikke

PlayStation 3 var dog, hvor Sony for alvor fik problemer. De havde gabt over for meget, lavet for knudret hardware med Cell-processoren, og spiludviklerne brokkede sig over udfordringerne, som den snørklede arkitektur bød på, mens kunderne ikke var vilde med den fantastisk høje indgangspris på et stykke hyggeelektronik. De tidligere demoer af, hvad hardwaren kunne levere, blev ikke indfriet. Året var 2007. En anden konkurrent havde dog i det sidste års tid sneget sig ind i mainstream-bevidstheden. Nintendo, var med Wii for alvor kommet på verdenskortet blandt mindre vante gamere (og Nintendo-fans naturligvis) og pludselig var det maskinen, der trak overskrifter. Microsoft havde samtidig fået godt greb om spilfolket med sin konsol nummer to, der ganske smart havde fået et 3-tal i navnet, så folk ikke skulle tro at den tilhørte en ældre generation af konsoller end PS3. Xbox 360 havde naturligvis sine egne udfordringer, men det var maskinen, man valgte for den bedste online-oplevelse, mente mange, også selvom Sony diskede op med deres udgave af Xbox Live gennem PSN. Til gengæld var online-delen gratis på PS3, hvilket lokkede mange gamere til den konsol. Jeg foretrak selv Xbox 360 længe, selvom jeg naturligvis havde begge konsoller. Hen mod slutningen af PS3'ens tid som Sonys hovedkonsol fik vi dog for alvor spilklassikere, der vil blive husket længe. I 2013 havde vi således haft fantastiske spiloplevelser med titler som Infamous, Journey, Resistance, Metal Gear Solid 4: Guns of the Patirots, Motorstorm, God of War III, Heavy Rain, Uncharted-serien og ikke mindst The Last of Us. Det var dog stadig Singstar, FIFA og Gran Turismo, der havde trukket mange uvante gamere til folden.

PlayStation fejrer 20 år
Wii, PS3 og Xbox 360 stod for kampen i sidste generation af konsoller

PS Vita kom på banen, og selvom den solgte fint i hjemlandet, er det stadig den dag i dag en konsol, der kæmper om opmærksomheden herhjemme, hvor stadig flere håndholdte gamere fortrækker 3DS eller mobiler til spil uden påkrævet tv-skærm. Ikke mindst grundet maskinens mangel på velkendte eksklusiv-titler, PlayStation-certificerede Android-enheder og Sonys mange uindfriede løfter for det stykke hardware. Den kamp er dog endnu ikke afgjort. Og måske kan Sonys Remote Play vende lykken.

Hvad der dog synes ganske sikkert - især på det danske marked - er at PlayStation 4 er blevet en enorm succes. PlayStation Plus-tjenesten, der lader abonnenter låne spil gratis, en forrygende online-del og ikke mindst Microsofts selvmål med kommunikation, udskydelser og Kinect har sikret PlayStation 4 en bedre start end nærmeste konkurrent Xbox One. Nintendos Wii U har heller ikke været en match for Sonys konsol, selvom konsollen til stadighed får flere kritikerroste eksklusivtitler end Sonys PS4 foreløbig har kunnet levere. På trods af fantastiske remakes af Grand Theft Auto V og The Last of Us samt solide efterfølgere til Infamous-serien har konsollen dog endnu ikke formået at skille sig ud fra konkurrenterne for alvor. Dette skyldes dog ikke mindst at arkitekturen ligner konkurrenternes bud mere end nogensinde (et klogt træk efter PS3-problemerne), men også at stadig flere firmaer går multiformatsvejen eller ligefrem er hoppet over i "fjendens" lejr. Således er Infamous: Second Son, DriveClub, Killzone: Shadow Fall, Knack, Little Big Planet 3 og Resogun stort set de eneste eksklusiv-titler, der et år efter lanceringen er værd at nævne. Om kommende titler som Shadow of the Beast, The Order: 1886, Bloodborne, No Man's Sky eller Uncharted 4: A Thief's End kan gøre noget ved det, er endnu uvist, men der lurer nogle potentielle eksklusive storhits til konsollen i 2015. Ligesom Project Morpheus kan vise sig at vende op og ned på gaming.

PlayStation fejrer 20 år
Nathan Drake blev mere eller mindre Sonys nye maskot og vender tilbage på PS4...
PlayStation fejrer 20 år
... mens rygterne om mere med Kratos ofte svirrer

Er der en ting, man kan lære af de sidste tyve års konsol-krige, så er det dog, at man aldrig skal føle sig for sikker. Om PlayStation 4 kommer ud som vinderen af denne generations konsolkrig er endnu uvist, men det ser stadig godt ud for Sonys Playstation-brand. Og et stort tillykke skal naturligvis lyde her fra Gamereactor og denne chefredaktør sammen med en tak for tyve års herlig konsol-underholdning.

PlayStation fejrer 20 år
... og resten er, som man siger, historie


Indlæser mere indhold


Cookie

Gamereactor-siden bruger cookies for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du vælger at fortsætte antager vi at du godkender, og er tilfreds med vores cookies-politik.