Cookie

Gamereactor-siden bruger cookies for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du vælger at fortsætte antager vi at du godkender, og er tilfreds med vores cookies-politik.

Dansk
Forsiden
artikler
Watch Dogs

Gamereactor debatterer: Stop med at annoncere spil for tidligt!

Forventningens glæde er den største, men er det muligt at annoncere spil så tidligt, at det kan have den modvirkende effekt?

I sommeren 2012 sad jeg - som mange andre danske spil-entusiaster - oppe hele natten og så alle E3 konferencerne, i håb om at det nye store spil ville blive offentliggjort. Nu til dags bliver spil ofte afsløret før den officielle annoncering, men Ubisoft formåede alligevel at holde 'Watch Dogs' hemmeligt indtil E3 den sommer. Jeg var blæst bagover af begejstring - en begejstring som blev afløst af en hård ventetid, som man desværre forventer, men som aldrig bliver lettere. En naiv stemme inde i mig sagde, at spillet kørte så flot til konferencen, at det snart måtte ramme gaden. Desværre holdt spillet traditionen og blev ikke udgivet før næsten 2 år senere. Til den tid havde jeg mistet interessen for spillet.

Watch Dogs

Jeg forstår business-siden af tidlige annonceringer. Det er ikke i udviklingernes hænder, men producernes, da de kan se hvor mange der forudbestiller spillet, hvor meget det omtales på nettet og hvor stor den generelle interesse er. Producerne kan derefter vælge at smide henholdsvis færre eller flere penge efter projektet, alt efter hvor stor interessen viser sig at være. Det er en form for sikkerhedsnet for producerne, da de ikke behøver satse mange millioner kroner på spillet, uden at vide om interessen er der. Desværre er der en bagside af medajlen og det er en bagside jeg ofte støder ind i: jeg føler, at jeg har gennemført spillet og er kørt træt i det, før det overhovedet har ramt gaden.

Der er en hårdfin grænse mellem at vise tilpas meget af et spil og at vise for meget. I de 2 år mellem annoncering og udgivelse af 'Watch Dogs', blev spillet fremvist til alle tænkelige konferencer, og derudover ramte nye trailere og en strøm af information om spillet konstant nettet. Det var med til at holde samtalen om spillet kørende og få det til at forblive i folks bevidsthed. Denne taktik kan dog resultere i to ting: overeksponering af spillet kan få folk til at blive trætte af det før det udkommer, eller udviklingen kan tage så lang tid, at forventningerne bliver for store - så store at spillet umuligt kan opfylde dem.

Watch Dogs

Et godt eksempel på dette er 'The Last Guardian'. Heldigvis er dette et ekstremt tilfælde, men det understreger pointen meget godt. Da 'The Last Guardian' i år blev gen-annonceret, var der mange fans, der udtrykte skuffelse, for spillet jo lignede sig selv. Med alle de år under udvikling havde man forventet noget fuldstændig magisk, som aldrig var set før. Men lad os kort lege med tanken om, at spillet havde set anderledes ud. Var det sket, ville fans have udtrykt skuffelse over at udvikleren ikke havde holdt sig til sin oprindelige vision. At dette ikke var spillet, de havde ventet alle de år på. Det er en lose/lose- situation.

Square Enix bebrejder jeg ofte for at gå i denne fælde. Det virker ofte som om, at Square Enix har mere lyst til at annoncere et spil, end de har til at udvikle det. Vi står nu i situationen, hvor 'Kingdom Hearts 3' slutter sin nyeste trailer ud med sætningen "Now in development". Hvad skal det betyde? Hvis I viser en trailer af det, må det vel være under udvikling. Hvis jeg skal oversætte den sætning, vil det lyde således: "her er spillet I har ventet år på, det er endelig annonceret. Desværre er vi lige begyndt på udviklingen af det, så I kommer nok til at vente 2-3 år endnu". Lad os bare håbe trætheden eller de umulige forventninger ikke når at sætte ind inden da.

Watch Dogs

Modargumentet kan være, hvorfor jeg ikke bare kigger den anden vej. Hvis jeg ikke ønsker at vide mere om et spil, af frygt for at nå mæthedspunktet før det udkommer, bør jeg vel bare stoppe med at læse om det. Problemet er imidlertid, at hvis man sætter en trailer af 'Kingdom Hearts 3' foran næsen på mig, har jeg ikke styrken til at kigge væk. Det siges, at forventningens glæde er den største, og jeg elsker at læse og se små bidder af spil, jeg (forhåbentlig) snart skal spille. Men når de bidder bliver til store mundfulde, når jeg mæthedspunktet, før jeg når at opfatte det. 'Final Fantasy XV' er endnu et spil, der tester vores tålmodighed. Spillet ser fremragende ud, men de burde stoppe alt visning af spillet, for fans er klar til at spille det nu. Square Enix bør ikke koncentrere sig om at lave flere gameplay-trailers, men om at få spillet færdiggjort. Hvis de viser meget mere, er der ingen overraskelser tilbage, når man endelig spiller det.

Heldigvis er der producere, der ved hvordan spil skal annonceres. Bethesda har i år været en opvisning i hvordan det skal gøres. De annoncerer 'Fallout 4' til E3 og udgiver det inden for samme år. Ikke nogen lang ventetid mellem annoncering og udgivelse, hvor de kunne overeksponere spillet. Mange vil måske argumentere for, at 'Fallout 4' er et særtilfælde, fordi serien i forvejen har en stor mængde fans bag sig. En mængde fans, som et nyt spil som 'Watch Dogs' ikke havde. Jeg er dog af den overbevisning, at selv nye spil vil drage fordel ved at udkomme samme år, som de bliver annonceret. På den måde er det stadig nyt og spændende på udgivelsesdagen, og fans har ikke for høje forventninger. 'Watch Dogs' endte med at sælge fremragende, men mange fans blev efterladt skuffede. Havde Ubisoft udgivet samme spil i 2012, året hvor annonceringen fandt sted, havde historien været anderledes.

Watch Dogs

Fejlen Ubisoft lavede med 'Watch Dogs', som Square Enix laver med flere af deres titler, og som andre producere også begår, er ikke blot at annoncere deres spil alt for tidlig i processen. Fejlen består i, at de efter den tidligere annoncering ønsker at holde interessen for spillet gående, ved at fremvise det til samtlige konferencer, og udsende trailers hver anden weekend. Fans bliver simpelthen trætte af spillet før det udkommer. Og hvis de intet viser, lukker sig inde i 2 år efter annonceringen og udvikler spillet i tavshed, vil forventningen til spillet nå højder der er umulige at indfri. Producerne skyder sig selv i foden med de tidlige annonceringer. Det kan godt være, spillet sælger godt, men det efterlader ofte fans skuffede i sidste ende. Og hvad er vigtigst: gode salgstal eller glade fans? Lad det være en debat til en anden gang. For nu er der blot at sige: Stop nu med at annoncere jeres spil for tidligt.