Dansk
artikler
Uncharted: Golden Abyss

Gamereactor debatterer: Var Uncharted: Golden Abyss med til at dræbe Vita'en?

Kommercielt set har Vita'en haft det svært lige fra begyndelsen. Hvordan formåede Sony at dræbe den lille maskine med det store potentiale?

Abonner på vores nyhedsbrev her!

* Påkrævet felt

Præsidenten af Sony Computer Entertainment, Shuhei Yoshida, udtalte for nyligt, at sandsynligheden for en PS Vita 2 ikke er stor. Dette er ikke overraskende, da Vita'en aldrig blev den succes folk forventede. Shuhei Yoshida mener ikke, klimaet er det rigtige for endnu en håndholdt konsol, når mobiler dominerer markedet. Men går Vita'en og mobiler efter det samme publikum? Er det nødvendigt for den ene at dø, før den anden kan overleve? Nintendo har stor succes med deres 3DS, på trods af mobilernes dominans, så hvorfor vil Vita 2 ikke også kunne leve et fyldigt liv? Der er flere grunde til, at Vita'en ikke klarede sig, men mobilerne er ikke én af dem. En af de største syndere for Vita'ens manglende succes er Uncharted: Golden Abyss.

Uncharted: Golden Abyss

Lad os spole tiden tilbage til sommeren 2011, hvor Sony endelig navngiver PS Vita. Inden konferencen blev den kaldt PSP 2, men nu kendte fans det sande navn og dens forskellige funktioner. Det var dog ikke kun maskinen, der blev vidst frem. Fans verden over tabte underkæben, da Uncharted: Golden Abyss kom på scenen. Hvordan var det muligt at spille så smukt et spil, på så lille en konsol? Oven i det annoncerede de en prisklasse på Vita'en, der var til at betale, og alle vidste, at Sony havde lært af deres fejl ved lanceringen af Playstation 3. Nu kunne det kun gå én vej: op. De formåede dog at ødelægge deres momentum, ved kort før lanceringen at nævne prisen på memory-kortene. Mange fans mistede interessen efter denne nyhed, men internettet begyndte først at erklære Vita'en død en del senere.

Uncharted: Golden Abyss var et formidabelt spil. Et Uncharted spil på niveau med Drake's Fortune, og i dag er det stadig imponerende, hvad Sony Bend formåede at gøre med Vita'en. Sjældent har et lanceringspil skubbet grænserne for konsollen på den måde. Det plejer normalt først at ske 2-3 år, efter konsollen har ramt markedet, og udviklerne har fået en idé om maskinen, at et spil i den kaliber kommer. Når jeg spørger om Golden Abyss, var med til at dræbe Vita'en, handler det ikke om, at spillet var så dårligt, at folk gav op på maskinen. Det handler om, at spillet var så godt, at fans forventede flere lignende AAA-spil, man kunne spille i bussen. Forventninger der aldrig blev indfriet.

Uncharted: Golden Abyss

Sony er selv skyld i, at fans havde de forventninger. De reklamerede for en anden konsol end den de solgte. En konsol der potentielt tillod dig at spille AAA-titler, som God of War, InFamous, BioShock og Mass Effect på vej til arbejde. Da de viste Uncharted: Golden Abyss frem, gav de samtidig et løfte om, hvad Vita'en ville blive til. Når internettet kalder Vita'en død, bliver det gjort ud fra en indstilling om, at Sony aldrig holdt deres løfte. De forsøgte kort at gøre det med forfærdelige spil som Call of Duty: Declassified og Resistance: Burning Skies, men de gjorde begge mere skade end gavn.

Hvis Sony havde droppet Uncharted: Golden Abyss, og fra starten havde reklameret for den maskine, det i virkeligheden er, var den ikke blevet erklæret død. Så ville fans verden over vide, hvilken konsol det i virkeligheden er, og hvor meget liv der er i den. Vita'en spiller indiespil, klassiske playstation 2 spil og vidunderligt skønne titler fra Japan. Konsollen Sony lancerede med Uncharted: Golden Abyss er for længst død. Men konsollen der spiller Rouge Legacy, Steins:Gate, Persona 4: Golden, Danganronpa, Zero Escape og Freedom Wars er der stadig masser af liv i.

Uncharted: Golden Abyss

I dag er der ingen tvivl om, Sony selv har givet op på den lille håndholdte. De kigger fremad på Playstation 4 og Playstation VR, hvilket ikke giver tid til Vita'en. De laver ikke selv spil til den, og selv en eksklusiv titel som Tearaway, er netop blevet udgivet til Playstation 4, fordi Vita'en skal ikke have lov til at beholde sine egne spil. At Sony var uvillig til at producere spil som InFamous og God of War til Vita'en, viste sig at være dens undergang. Og for det har de kun kvaliteten af Uncharted: Golden Abyss at takke. Spillet var for godt og lovede for meget om fremtiden, end hvad Sony kunne holde. R.I.P.

Relaterede tekster

Uncharted: Golden AbyssScore

Uncharted: Golden Abyss

ANMELDELSE. Skrevet af Lee West

Kan man klemme PlayStation 3-maskinens største spilserie ned på noget, der kan ligge i lommen? Sony og Bend gør forsøget med Uncharted: Golden Abyss.



Indlæser mere indhold


Cookie

Gamereactor-siden bruger cookies for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du vælger at fortsætte antager vi at du godkender, og er tilfreds med vores cookies-politik.