Cookie

Gamereactor-siden bruger cookies for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du vælger at fortsætte antager vi at du godkender, og er tilfreds med vores cookies-politik.

Dansk
Forsiden
artikler

GOTY: Vi ser tilbage på 2015 og frem til 2016

Vi ser tilbage på et fantastisk år 2015, og frem til hvad der kan blive et endnu mere spændende kommende år.

Gamereactor's danske chefredaktør har allerede kigget lidt på selve proceduren bag Game of the Year-afstemningen, og det kan du læse lige her. Her bringer vi Gamereactor's britiske redaktørs tanker om det forgangne år, samt hvad han ser frem til i 2016

Med annonceringer af Game of the Year på vej, og den sidste runde af AAA-titler som stadig er varme på butikshylderne, er det måske tid til at gøre status på året der er gået, og måske endda se frem til de kommende måneder. Kort sagt, det har været et godt år (er det ikke altid det?), og vi er blevet forkælet med nogle fremragende spil på vejen.

Det, der har været mest opløftende for mig, er bredden af de udgivelser vi er blevet forkælet med de sidste 12 måneder, og oplevelserne breder sig hele tiden ud i nye retninger. Og hvad der er endnu mere opløftende er, at som gaming bliver mere og mere inklusivt, og med virtuel reality hængende lige om hjørnet, bliver mangfoldigheden kun bredere.

Det er en interessant tid hos Nintendo. Mens dette år vil blive husket pga. Satoru Iwatas tragiske død, har det også været et overgangsår. Virksomheden har planer vedrørende forlystelsesparker, de er ved at bevæge sig ind på det mobile marked, og så er der Nintendo NX, deres mystiske kommende hjemmekonsol. Med en Wii U, der stadig kæmper for at matche konkurrenternes markedsandel, skulle der gøres et eller andet for at vende virksomhedens held, men det ser ud til at dette skift i nogen grad har undermineret den anden halvdel af Wii U's livscyklus, og vi kommer til at vente til næste år på det kommende Legend of Zelda, og der er stadig ikke noget reelt Metroid-spil på vej. Måske får vi NX at se i 2016? Det måske ikke så usandsynligt.

Andetsteds fortsætter Microsoft og Sony deres kamp om herredømmet, selvom den støj der kommer fra Microsoft lader til at indikere, at de har resigneret sig til at være andenbedst i forhold til PlayStation 4's forbløffende succes. UK PlaySation-chef Fergal Garas nylige afgang og flytning (han er nu hos Amazon) fremhæver det fint; da han han startede hos firmaet var PlayStation 3 på tredjepladsen bag Xbox 360 og den originale Wii, og da han forlod firmaet nød PS4 en dominant position i både Storbritannien og rundt omkring i verden - det er noget af en omvending.

Når det så er sagt, så har hver af de store konsoller deres fordele. Nintendo's førstepartsudbud er uovertruffent og de forbliver dominante på det håndholdte konsolmarked takket være 3DS'en, mens Microsoft fortsat får gode eksklusive spil, på trods af al den snak om Sony's dominans, så Xbox One klarer sig stadig bedre end Xbox 360 i tilsvarende salg. Mens Microsoft og Nintendo kigger indad, sikrer Sony sig eksklusive aftaler med store tredjepartsudgivere, og dermed presser de så meget som muligt ud af udgivelser som Destiny, Star Wars Battlefront og Call of Duty.

Der er overbevisende argumenter for hver platform, og beslutningen om at gå den ene vej eller den anden kommer an på spillerens eksisterende erfaring med en bestemt konsols største serier, eller at de køber sig ind i et økosystem, fordi det er der, mange af deres venner allerede spiller. Kort sagt, det er ligegyldigt hvilken vej du går, hver konsols styrker gør at du ikke rigtig kan gå fejl.

Vi har selvfølgelig ikke nævnt PC endnu, som får en større og større brugerbase (det er Steams stigende succes et eksempel på). Platformen bliver central for VR revolutionen, som kommer takket være det udvalg af virtual reality headset, der er på vej, først og fremmest det Facebook-ejede Oculus Rift. Sony har deres eget VR headset, men innovationen på dette område vil sikkert blive drevet af PC platformens åbenhed. Valve har også et VR headset i værk, og deres syslen med hardware fortsætter efter den første bølge af Steam Machines har vist sig, såvel som Steam Controlleren og deres streaming service Steam Link.

På software-fronten kan du med rimelighed argumentere for, at vi aldrig har haft det bedre. Fra kæmpestore rollespileventyr som Fallout 4, Xenoblade Chronicles X og The Witcher 3: Wild Hunt, til open-world action spil-som Metal Gear Solid V: The Phantom Pain, Batman: Arkham Knight, Assassin's Creed: Syndicate, Just Cause 3, og (i nogen grad) Rise of the Tomb Raider. Skydespilgenren er også særligt robust i øjeblikket, takket være Halo 5: Guardians, Call of Duty: Black Ops 3, Star Wars Battlefront og Rainbow Six: Siege, som alle gjorde indtryk i 2015.

Racer-entusiaster blev forkælet med Project CARS og Forza Motorsport 6, og FIFA 16 og PES 2016 tilbød en forbedret oplevelse for fodboldfans (og dem er der mange af). Strateger har kunnet nyde et væld af titler i løbet af året med Total War: Attila og Starcraft II: Legacy of the Void, der afrunder 2015 som de mest bemærkelsesværdige udgivelser i genren. Vi må også gøre opmærksom på nogle stærke narrativt drevne spil som Life is Strange og Telltales Borderlands og Game of Thrones serier. Som fortaler for indie-spil, vil jeg også gerne flage for udgivelsen af nogle gode titler som Broforce, Her Story, Undertale, og Downwell; bevis på at man ikke behøver et stort budget for at lave et utroligt godt spil.

Der er så mange flere titler, jeg ikke har nævnt i dette korte tilbageblik på årets bedste udbud, så blive hængene hos Gamereactor for mange flere Årets Spil-diskussioner i de kommende uger. Med hensyn til et mere omfattende kig på det kommende år, så sætter vi i gang med den opgave i starten af Januar. Du kan læse flere af mine tanker på Argos.co.uk, hvor jeg og nogle andre skribenter baseret i Storbritannien fortæller vores mening om dette og det kommende år.