Cookie

Gamereactor-siden bruger cookies for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du vælger at fortsætte antager vi at du godkender, og er tilfreds med vores cookies-politik.

Dansk
Forsiden
artikler
Overwatch

Gamereactor debatterer: De vrede spillere ødelægger mit Overwatch

Er oplevesen i Overwatch blevet ødelagt af sure, ufleksible spillere? Det er netop det spørgsmål, som Anders sætter på dagsordenen til dagens debat!

Du ser

Preview 10s
Next 10s
Annoncer

Det er nok temmelig sikkert at gå ud fra, at en del af læserne deler min begejstring for Blizzards seneste skud på stammen, Overwatch. For mit eget vedkommende tager Overwatch lige nu en stor del af den tid, som jeg har reserveret til gaming.

Men jeg må desværre indrømme, at uanset hvor forførende og sjovt spillet end er, så kan jeg mærke, at der er sket noget ærgerligt i Overwatch siden lanceringen. Der har altid været spillere, som ikke ville skifte hero til trods for, det ville gavne holdet, eller som bare ikke helt forstod holdsammensætningen. Jeg troede, at det var spillets største problem, men hvor tog jeg dog fejl. Det førhen så behagelige fællesskab, som Blizzard generelt har talent for at skabe, er ved at blive overrendt af bitre, elitære spillere, som bare råber i stedet for at hjælpe medspillerne. Bag Tracers frejdige: "Cheers love, the cavalry's here!" eller Winstons krammebamse-agtige form gemmer der sig ofte en vred spiller, som giver sig til at skrive "PUSH PUSH IDIOTS", "Y U NO STAY ON POINT?!" og "I HATE U N00B TEAM" ved enhver given anledning, blot fordi tingene ikke lige spiller efter deres tangent. Det er de såkaldte "salty players", som er ankommet til Overwatch i hobetal. Hvorfor disse mennesker tror, at deres udråb gør noget godt, kan virkelig undre mig. Det er jo sjældent sådan, at det eneste, et hold mangler, er at pushe. Typisk skal man også spille ordentligt sammen. Det er frustrerende, fordi det ikke hjælper nogen, at man råber ukonstruktivt og blot giver alle parter en dårlig oplevelse.

Overwatch
BadCompZero

Det virker også som om, spillerne sjældent tænker over, at folk logisk nok spiller dårligere, når du fortæller dem, at de er dårlige. Som med børn skal de nok spille skidt, hvis du fortæller dem, at de er det. Og derudover er der meget lidt grund til at påpege det. Giv dog gode råd i stedet for. Vi har jo alle sammen dårlige dage.

Ligesom de hidsige, "salty" spillere så bliver jeg også selv ofte irriteret over andre spillere. Det gør vi alle sammen. Måske er Overwatch prædisponeret til at ende i en kæmpe hårknude af sure spillere, da det virker så ligetil, men alligevel viser det sig at have en enorm strategisk dybde og plads til mange faldgrupper - nogle mere åbenlyse end andre. Eksempelvis er der visse uskrevne regler for valg af hero, men det er op til den enkelte spiller, hvorvidt han/hun vil overholde disse regler. De mest elementære er nærmest ikke uskrevne, men er udpenslet i form af tips i selve spillet, som at der altid bør være mindst 1 tank og 1 healer, og defend-teams bør have en builder og flere defense- end offense-heroes. Man bliver ligeledes irriteret, når holdkammeraterne ikke forstår, hvor lidt mening det giver at spille som Torbjörn eller Bastion som angribende hold, før man er gået i gang med at eskortere ens payload (med mindre man virkelig ved, hvad man laver). Men her kan man jo pænt og ordentligt sige "hey, buddy, er du sikker på, at det er en god idé?". Dårlige hold kan selvsagt lede til irriterende situationer. De mere ekstreme eksempler er det famøse all-Torbjörn-hold, som bare ikke virker, eller et hold fyldt med trollende Mei-spillere som sætter is-vægge op overalt, hvilket i værste tilfælde kan blokere en flugtvej for en holdkammerat. Men af og til støder man også på et par ninja-brødre, som tror, at to Genji'er altid er sagen, uanset kontekst (hvilket ikke er rigtigt).

Overwatch

En del af problemet her er åbenlyst, at spillet kræver mere fleksibilitet end mange mennesker kan arbejde med. Den ufleksible spiller kan være ligeså irriterende som den alt for vrede spiller. Folk vil meget gerne blive gode med Hanzo, Genji eller Widowmaker, og er måske ikke helt med på, at man ikke altid kan få det, man vil have, hvis man også vil vinde. Nogle gange er der brug for en sniper til at fjerne turrets, og andre gange må man tage en tank eller support for at overleve et choke-point, og så er det bare irriterende at sidde med to Hanzo'er som bare ikke vil skifte karakter (sandt, grisen og aben er ikke ligeså sej, som ham cyber-ninjaen og hans bror med buen, men kom nu ind i kampen). På den anden side er der spillere, som jeg selv, som nogle gange panikker og begynder at skifte hero alt for meget, og det kan naturligvis også ødelægge et hold, hvis man ikke skifter hero på velovervejet vis.

Heldigvis kan selve hold-opbygningen ofte fikses, men den bitre, elitære brøle-abe, som jeg er ved at få spat af i Overwatch, er ikke blot sur over dette. Disse vrede, dårlige tabere er i mine øjne determineret til at tabe, da de ganske vist ofte selv er gode solo-spillere, men ikke er gode på et hold. Når nærmest hele ens hold er dødt, og der er to spillere tilbage (den ene er måske en harmløs healer?), og tiden er ved at løbe ud, hjælper det jo ikke at råbe "GET ON POINT"- hvor tror du, de er på vej hen? Lige ind i dødens gab, og du skubber dem bare lige ud i det, vrede lille mand. I stedet bør holdet samles hurtigst muligt og se, om skuden ikke kan
vendes med en sidste, koordineret indsats. Desværre får råbe-bøllen ofte sin vilje, og får hele holdet til at blive desorienterede og usikre, og det ender i, at holdet bliver dræbt en efter en, indtil spillet slutter. Det er alt for tit sådan Overwatch fungerer, i hvert fald hvis man ikke kender de fleste på sit hold.

Overwatch

Beskeden her er i bund og grund den klassiske: at Overwatch-kampe ikke kan vindes solo, og skal noget vindes sammen, så kan man ikke altid få sin vilje, men må koordinere med de andre i en god tone. Det hører til spillets grundpræmis, at man må lære at spille med en bred skare af heroes og tænke fleksibelt, men det er naturligvis ikke alle, man er lige god med, og derfor er det også en dårlig idé at presse de svagere eller nye spillere til at spille med en bestemt hero, bare fordi det i teorien er lidt bedre. En dårlig Reinhardt, som glemmer, at han er tank og skal beskytte, er for eksempel nærmest ubrugelig. Hvis man selv er en fleksibel spiller, er det derfor en god idé selv at fylde den manglende rolle ud. Alligevel er det mit indtryk, at alt for mange garvede spillere nægter at skifte hero, og derfor er medskyldige i at ens hold spiller dårligt sammen.

Medmindre holdopbygningen er helt urimelig kan det dermed også fungere at give folk en chance. Hvis folk virkelig er gode med en bestemt hero, kan missionen måske faktisk lykkes. Måske er det andet hold heller ikke perfekt, eller man kan have overset en bestemt strategi. For eksempel var jeg i dag vidne til en, som faktisk var virkelig god med Torbjörn i offense, hvilket var nyt for mig. Man ved aldrig helt, hvordan det kommer til at se ud.

Du ser

Preview 10s
Next 10s
Annoncer

Det er ærgerligt, at det ofte er den, som råber højest eller siger "jeg valgte Hanzo først", som får sin vilje og ødelægger alt. Det er barnligt, og Overwatch har ikke råd til et barnligt publikum, da det kræver, at alle bidrager tilstrækkeligt. Til læserne som deler min oplevelse; må vi jo bare gøre, hvad vi kan for at huske på, at disse vrede spillere sjældent har ret, og nok har det mindre sjovt end os andre. Rapportér dem, blokér dem, spil videre. Find nogle venner at fylde deres plads på holdet ud med. Hverken dem eller de ufleksible spillere skal få lov til at ødelægge oplevelsen helt.

Smid endelig din mening herunder, hvis en bestemt type spiller får bægeret til at flyde over hos jer, eller I måske kan genkende mine frustrationer.

Overwatch

Relaterede tekster

Overwatch (Switch)Score

Overwatch (Switch)

ANMELDELSE. Skrevet af Carl Nielsen

Blizzards populære hero-shooter er landet på Switch, men er det værd at spille på Nintendos knap så kraftige konsol?

OverwatchScore

Overwatch

ANMELDELSE. Skrevet af Rasmus Lund-Hansen

Det er 18 år siden Blizzard sidst har lavet et spil, der ikke var en to'er eller afledt af et etableret hit. Overwatch er en ny retning for studiet - og et af de bedste spil i sin genre.



Indlæser mere indhold