Cookie

Gamereactor-siden bruger cookies for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du vælger at fortsætte antager vi at du godkender, og er tilfreds med vores cookies-politik.

Dansk
Gamereactor Danmark
artikler
Batman: The Telltale Series

Gamereactor debatterer: Telltales ringe grafikmotor er utilgivelig

Magnus debatterer, og langer denne gang ud efter Telltale, efter at have spillet Batman: The Telltale Series.

Spil er både design såvel som teknik, narrativ såvel som mekanik, og balancen imellem disse to altaføgrende værdier kan være enormt besværlig for udviklere verden over at balancere. Nogle spil, som Battlefield- og Call of Duty-serien, går all-in på teknisk bravur og stærke mekanikker, men fremstår hule rent narrativt. Og så er der Telltale, en udvikler der efterhånden har udmærket sig med stærke episodiske fortællinger, med dybe karakterer, hjerteskærende valg og velskrevet dialog.

Dog eksisterer Telltale i den anden af vores hjemmelavede spektrum, for et af de store klagepunkter ved deres spil, helt tilbage fra før udviklerens genfødsel med The Walking Dead, har altid været spillenes haltende grafik og teknik. Siden den førnævnte genfødsel har Telltale taget udgangspunkt i et mere celshaded og tegneserieinspireret visuelt look, og det er der som sådan ikke noget i vejen med, men det nyeste skud på stammen, Batman: The Telltale Series er et skræmmende eksempel på hvad der sker, når teknikken halter så meget, at det faktisk spolerer historien, som er udviklerens fundament.

Batman: The Telltale Series
Batman: The Telltale SeriesBatman: The Telltale SeriesBatman: The Telltale Series

The Walking Dead, Game of Thrones, Tales from the Borderlands, The Wolf Among Us, alle deler de den samme grafikmotor, som Telltale efterhånden har brugt rigtig meget, og må kende ganske indgående. Alle deler de nogenlunde samme visuelle stil, og alle er de blevet ødelagte, stort set på samtlige tilgængelige platforme, af deres teknik. Ja, både her på Gamereactor og resten af spilpressen har vi hyldet stort set alle de ovenstående projekter, og det har vi gjort fordi vi ønsker at fokusere på de positive sider, som er de fabelagtige fortællinger udviklerne disker op med, og ikke hænge os i kedelige tekniske problemer. De trækker selvfølgelig ned, men vi har altid være tilgivende.

Det er jeg ærlig talt træt af.

Oven på massiv kritik fra udviklerens fanbase, der gang på gang har bedt Telltale om at gennemgå deres spil mere grundigt, og sørge for at billedehastigheden er stabil, så valgte Telltale tidligere på året, at nu skulle der altså ske nogen i den her sag. Batman: The Telltale Series var blevet afsløret nogle måneder forinden, og udvikleren så derfor sit snit til at lave nogle fundamentale ændringer i grafikmotoren, så teknikken endelig kunne følge med historien. Ja, Telltale ville lave grafikmotoren helt om, og dette skabte selvfølgelig overskrifter hos pressen. Nu skulle det være slut med at tilgive.

Jeg satte mig for nylig ned og spillede Batman: The Telltale Siers igennem fra ende til anden, og selvom historien så sandelig er Batman-myten værdig, så blev jeg stiktosset. På PlayStation 4 om ikke andet haltede billedehastigheden, teksturerne var uklare og læbernes bevægelser var ikke synkroniseret ordentligt med lyden. Nu har flere Steam-anmeldelser af spillet desuden afsløret, at disse fejl er langt mere alvorlige på PC, hvor spillet stort set nægter at fungere ordentligt.

Dette sker på trods af, at Telltale udemærket godt vidste at fans verden over var trætte af teknikken. Godt nok ser Batman: The Telltale Series bedre ud, bevares, men når spillet ikke kører, så ødelægger det alt. Jeg er langt fra enig i, at grafik er altafgørende for et spils kvalitet, men spilgenren er en visuel kunstform, og den måde oplevelsen udfolder sig visuelt er meget afgørende for min holdning til det.

Jeg er træt af at lave undskyldninger for Telltale, bare fordi de er dygtige til at skabe interessante karakterer og dybe fortællinger. Det er den slags der gør at udvikleren ikke presser ordentligt på for reelt at vende skuden, og reparere grafikmotoren. Det er en frustrerende udvikling, at Telltale satser på fans' tilgivelse når de udgiver spil, at de såmænd bare venter til brokkehovederne holder mund, og så fortsætter ufortrødent.

Sådan har det været indtil nu. Helt fra Jurassic Park og Back to the Future og frem til nu, mange, mange spil senere, hvor udvikleren har modtaget tonsvis af solid feedback.

Den anden side af sagen er selvfølgelig, at den balance jeg nævnte i starten i virkeligheden skal være en ubalance for at branchen er interessant. Det er ikke alle spils job at vægte teknik og narrativ ganske ligeværdigt, og der vil altid være oplevelser der satser mere på det ene på det andet. Telltale laver utrolig interessante spil, og deres formular har vist sig at være lukrativ og vellidt.

Jeg står dog stadig ved at sætte foden i gulvet, og sige nej tak. Dårlig billedehastighed og en ringe grafikmotor kan ikke længere undskyldes, særligt når spillet satser på det mere tegneserieinspirerede udtryk, og ikke kræver meget af konsollens hestekræfter. At billedehastigheden så kan snige sig ned omkring en 15 stykker, er ærlig talt bare ikke godt nok.