Dansk
Gamereactor
artikler
Grand Theft Auto: Vice City

Grand Theft Auto: Vice City

GameReactor har, som det eneste magasin i både Danmark og Norge, fået lov til at tage et smugkig på et af 2002’s mest ventede konsolspil Vice City.

Abonner på vores nyhedsbrev her!

* Påkrævet felt

Du ser

Preview 10s
Next 10s
Annoncer

GameReactor har, som det eneste magasin i både Danmark og Norge, fået lov til at tage et smugkig på et af 2002’s mest ventede konsolspil, Grand Theft Auto: Vice City. GameReactors udsendte må derfor kaste alt han havde i hænderne, og begive sig ud på samme rute som da vores forfædre tog på pilgrimsfærd, tværs over Atlanten, til Miamis solbeskinnede kyster.

Hvis det at rejse er at leve, vil jeg gerne lægges i koma omgående. Forsinkede fly og dertil hørende omlægning af rute, gjorde nemlig deres for, at gøre turen fra Kastrup til Miami så besværlig som overhovedet mulig. Men 24 timer og 1. stk forsvunden bagage senere, står undertegnede træt og beskidt på trappen til et hotel, der mest af alt ligner en kulisse fra Dollars. Store hvide gardiner over det hele, høj lounge musik og en sand overflod af letpåklædte kvinder danner rammen om det, der de næste tre dage skal huse journalister fra hele verden, en helvedes masse PR folk fra Rockstar og sidst, det allervigtigste, nemlig fremvisningen af nyeste udspil i den uovervindelige GTA serie, Vice City. Stemningen er så tyk at den driver ned af væggene, og den gør det klart at der her ikke er tale om en helt normal tur, men derimod en sand oplevelsespakke der skal sætte os alle i stemning til at tage imod Vice City’s goder.

Efter en lille lur, ødelagt af hurtig opbyggelig jetlag, banker morgenen på døren. I samlet flok bliver hele holdet fragtet i limousiner til et mindre palæ hvor de næste par timer skal tilbringes i ro og mag. Vi bliver taget imod af et særstykke udi plastikkirugiens svære kunst, der med monoton robotstemme byder os alle velkommen til Vice City. Samme monotoni bliver brugt til at påpege at gulvtæppet ikke er til for at træde på, og at ingen må tage sodavand med ind i fremvisningssalen. Selve salen er polstret med store fede lædermøbler, og det er her to af Rockstars founding fathers, Dan Hauser og Terry Donovan holder hof. Den næste times tid består mest af alt af en stor portion selvros, hvor vi gang på gang får fortalt hvor banebrydende GTA3 har været, og hvor fuldstændigt fantastisk Vice City vil blive. Det bliver her gjort klart at Vice City begiver sig ud i 80’ernes Miami, hvor pastelfarverne lyser om kap med de lyse sommernætter - og med Coke nok til at holde Luftkastellet kørende langt ind i det næste årtusind. Ikke et sekund går, hvor vi ikke bliver gjort opmærksomme på hvor fedt det hele er, og når alt kommer til alt, er det mest irriterende jo, at de har ret. Intet spil har haft så stor effekt på PS2 som GTA3. Intet spil har besiddet så solidt et gameplay og så mange timers uforbeholden glæde. Men derfor kan man jo sagtens få en dårlig smag i munden efter en hel times - så fede er vi snak. Man er vel fra jantelovens hjemland. Ved siden af al selvfedheden, bliver der også plads til et par tørre, om end ganske imponerende facts.

Vice City bliver som udgangspunkt langt mere historiebaseret end GTA3. Hovedpersonen får denne gang en rigtig personlighed. Han er gangsteren Tommy Vercetti, tillagt stemme af ingen ringere end Ray Liotta. Denne gang starter du som spiller ikke i bunden af hierarkiet, men har en langt mere substantiel rolle. Flere skuespillere har lagt stemmer til Vice City’s mange figurer, men hvilke er blot noget af det som Rockstar’s uhyrligt hemmelighedsfulde stab ikke vil ud med endnu.

Der er lavet filmsekvenser svarende til samlet en spillefilms længde, men Dan Hauser insisterede på at hver sekvens længde ikke vil skabe utålmodighed. Rockstar nægter at falde i den gængse fælde, hvor man som spiller bliver i tvivl om man rent faktisk selv er med til at gøre noget, eller man bare ser en film på sin konsol. Selve Vice Citys spilbare areal vil ære 2 til 2.5 gange større end Liberty City’s, og der vil cirka være dobbelt så mange missioner at kaste sig over. Dan Hauser glider af på spørgsmålet om Sonys nyindkøbte enerettigheder til GTA serien for de næste fire år, og svarer at der er ikke planlagt udgivelser til andre platforme - og så er den ikke længere. Det kan man jo så tolke som man vil. Med hjernen lagt i en tyk lage af sved, blander informationerne sig sammen med den skyfrie himmel som vodka og kaluha, og denne oplevelsens sorte russer løfter spændingsniveauet op til uanede højder. Der er dog på nuværende tidspunkt desværre endnu lang tid til at GameReactor rent faktisk kan få lov til at se giraffen.

Luften i Miami består af mere vand end ilt, og i denne uheldige kombination, kører limousinerne tilbage til hotellet. Herefter bliver en tredjedel af os fragtet videre ud til havnen, hvor en kæmpeyacht venter på os. Stereoanlægget med de 36 velplacerede højtalere pumper bløde 80’er ud, endnu et hint til den teknologiske verden, da Vice City’s soundtrack kommer til at bestå af intet mindre end 9-10 timers radio. Størstedelen af dette tidsrum fyldes op med alle de numre du enten elsker at hade, eller bliver helt blød i knæene over, da det var lige præcis til tonerne af disse at du gymnasiesnavede hende den grimme fra parallelklassen.

Relaterede tekster

Grand Theft Auto: Vice CityScore

Grand Theft Auto: Vice City

ANMELDELSE. Skrevet af Thomas Tanggaard

Efter hvad der nok må betegnes som det længste forspil i mands minde, sidder GR endelig med den færdige udgave af GTA: Vice City.



Indlæser mere indhold


Cookie

Gamereactor-siden bruger cookies for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du vælger at fortsætte antager vi at du godkender, og er tilfreds med vores cookies-politik.