Cookie

Gamereactor-siden bruger cookies for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du vælger at fortsætte antager vi at du godkender, og er tilfreds med vores cookies-politik.

Dansk
Gamereactor Danmark
artikler
Hearthstone: Heroes of Warcraft

Vi anmelder den tredje del af Hearthstone: One Night in Karazhan

Der er blevet åbnet for The Menagerie, og Anders kigger nærmere på den tredje del.

Skip

Så er det igen tid til at gå på eventyr i Karazhan, denne gang i The Menagerie, som er Medivhs egen magiske zoo. Uden Medivh, så er væsenernes vogter, den mekaniske gigant The Curator, blevet noget forvirret. Dyrene får bare lov at løbe frit, og dette leder naturligvis til udfordringer for spilleren, og en masse nye kort. Følg med her for at se, om Karazhan fortsat leverer varen.

Første udfordring i The Menagerie er den gigantiske Curator. Personligt blev jeg overrasket over, at denne wing er betragteligt sværere end de tidligere, som var en anelse for lette. The Curator har nemlig Taunt, og derfor er det essentielt at kunne skade minions med spells, da man ellers bliver banket af hans minions. Derfor er denne boss ganske ligetil med f.eks. Mage, men kan være en udfordring med Priest eller Paladin, hvor spells med direkte skade ikke findes i ligeså høj grad. Derfor er første kamp en ganske sjov prøve.

Hearthstone: Heroes of Warcraft
Hearthstone: Heroes of WarcraftHearthstone: Heroes of WarcraftHearthstone: Heroes of Warcraft

Anden kamp er mod dragen Nightbane, som takket være den forvirrede Curator vandrer frit rundt. I denne kamp har både spilleren og Nightbane 10 mana fra start, hvilket også resulterer i en sjov kamp, hvor de helt tunge kort kan komme i spil fra start. Det er dog ikke en specielt stor udfordring.

Efter Nightbane er blevet sat på plads møder man dæmonen Terestian Illhoof, som i stil med The Curator er en af udvidelsens sværere bosses. Her bliver de gængse regler for Hearthstone vendt op og ned, idet Illhoof kun tager skade fra visse af hans egne minions, Icky Imps. Dette er 1/1 Imps, som dukker frem igen så snart de dræbes, samtidig med at Illhoof tager 2 i skade. Illhoof har dog også mere intimiderende minions som Illidan Stormrage i sit deck, og derfor er Warrior-decks med en masse minion-skade, våben og Taunt-minions en god strategi mod ham.

Når alle tre er ryddet, og man har klaret sig gennem de tilhørende class challenges, så har man samtlige kort fra The Menagerie. Dette er en rimelig underlig omgang, men man må sige, at zoo-temaet er implementeret på glimrende vis.

Udvidelsen forsøger at skubbe murlocs, drager og beasts ind i de samme decks. Dette er interessant, især fordi man kan forestille sig sjove decks med dette tema uanset hvor dyrt ens deck er. Omvendt tvivler jeg lidt på at konceptet er specielt holdbart.

Centralt for konceptet er kort-versionen af The Curator. Han er en 4/6 mech med Taunt til syv mana, som lader dig trække en tilfældig murloc, drage og beast fra dit deck. Dette lyder først som et ekstremt uinteressant kort, men det smarte ved The Curator er, at udvælger du dine minions nøje, så kan der komme nogle interessante strategier i spil. Kort som Coldlight Oracle, Azure Drake eller King Mukla kan lave spændende kombinationer med Curator, hvor man selv kan få en masse kort på hånden, mens modstanderen måske får for mange. Trækker man Midnight Drake sammen med en masse andre kort vil den desuden blive buffet af mængden af kort. På denne måde kan The Curator bruges rigtig smart af f.eks. Druid, som i forvejen bruger disse strategier, men samtidig også har synergi med Beast-kort, og kan buffe minions.

Druid-spillere har i det hele taget fået det bedre med Menagerie. Tidligere havde jeg kritiseret udvidelsen for at overse denne class, men det ellers undseelige Druid-kort Enchanted Raven fra Karazhan's prolog er faktisk en rigtig god 1-mana minion for Curator-decks.Zoobot og Menagerie Magician er blandt de nye kort, som understøtter denne type deck, hvor både en murloc, drage og beast bliver buffet når man smider kortet. Druid får desuden det nye kort Menagerie Warden, som kopierer et valgfrit beast, og derudover er et ganske stærkt kort i sig selv. Man må dermed sige, at Beast Druid-decks får nogle af de kort, som ellers har manglet for at denne deck-type kunne være gangbar.

Andre stærke kort i denne omgang er, overraskende nok, især fra class challenges. Her får Hunter secret-kortet Cat Trick, som giver dig en 4/2 kat efter modstanderen har smidt en spell. Dette kan bl.a. gøre, at du stadig har en minion ude efter modstanderen har smidt AOE-spells som Consecration eller Fireblast.

Hearthstone: Heroes of Warcraft
Hearthstone: Heroes of WarcraftHearthstone: Heroes of WarcraftHearthstone: Heroes of Warcraft

Warriors får det meget Warrior-agtige kortFool's Bane, som har en ret unik effekt. Det er et våben, som ikke kan angribe heroes, men til gengæld har ubegrænset brug mod minions i samme tur. Dette er ganske fedt i sig selv, men smid en Heroic Strike (+4 til din hero i én tur) bagefter, og du kan give 7 i skade 4 gange på en tur. Det er alvorligt meget skade for 6 mana.

Den tredje class challenge er til Mage, som får Babbling Book. Dette er en 1/1 til 1 mana, som giver en tilfældig Mage spell når den smides på banen. Dette er et endnu en rigtig fed 1-mana minion til Mage.

Dette lyder alt sammen rigtig godt, men det er ikke kun ros herfra. Priest har det stadig hårdt, og han får et ret kontroversielt kort i denne omgang, som umiddelbart ser rigtig dårligt ud. Dette er kortet Purify, som for 2 mana smider silence på en af dine egne minions, hvorefter du trækker et kort. Dette fungerer med f.eks. Moat Lurker og Ancient Watcher, men afhænger utrolig meget af, at man fylder sit deck med minions, hvis effekter er dårlige (f.eks. "kan ikke angribe" eller "giv 8 i liv til modstanderen").

Ellers har vi Nightbane Templar, som er endnu et kort med betinget battlecry, dvs. hvis noget er tilfældet (her skal du have en drage på hånden), så sker der noget fedt. Personligt er jeg ret træt af disse kort, især når det kommer til drager, fordi der bare ikke er særlig mange drager i spillet. Det fungerer med beast-decks, men jeg kan simpelthen ikke få det til at virke med drager. Avian Watcher er et neutralt kort, som gør præcis det samme, bare med secrets. Dette er lidt lettere at få til at fungere, f.eks. i Mage-decks.

Runic Egg er også et lidt akavet kort. Fordi det er en 0/2 med Deathrattle: draw a card får det lov til at overleve til næste runde, men det afhænger meget af andre kort for at kunne få en funktion. Det kan sikkert godt fungere, men mon ikke f.eks. Loot Hoarder er et mere sikkert bud generelt.

Alt i alt hiver Karazhan denne gang eventyret i en endnu mere spøjs retning end det havde i forvejen, på både godt og ondt. Fortsat er mange af kortene en anelse kontekstuelle, og hvor Blackrock Mountain hang rigtig godt sammen med drage-temaet, så kræver Menagerie ofte, at man har specielle kort i forvejen. Selvom vi bl.a. fik Arcane Giant sidst, så er Karazhan lidt lav på must-have-kort endnu. Karazhan kunne med fordel have været en pakke, som hang lidt bedre sammen, som vi så det med Blackrock Mountain's gennemførte drage-tema. Babbling Book, Cat Trick, Fool's Bane og Menagerie Warden er blandt de mere solide kort i denne runde, men Curator-konceptet er stadig ikke helt overbevisende.

Hearthstone: Heroes of Warcraft
Hearthstone: Heroes of Warcraft
Skip
Skip