Gamereactor Internationalt Dansk / Svenska / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands
Gamereactor
Log ind medlem






Glemt kodeordet?
Jeg er ikke medlem, men det vil jeg gerne være

Eller log ind med en Facebook-konto
Gamereactor Danmark
artikler

Gamereactor debatterer: Er fremtiden spil som tjenester?

Mikael stiller et altafgørende spørgsmål...


Måden vi køber spil på har ændret sig gennem årenes løb. For mange år tilbage var det kun muligt at købe spil nede i den lokale spilbutik, og med nutidens internet hastigheder er det nu blevet muligt at købe og downloade spillene inden for relativ kort tid.

Med muligheden for at købe fysisk samt digitalt, hvordan kunne vores spillevaner yderligere ændres? Ser vi på andre medier, er det nu blevet muligt at streame musik gennem Spotify, og film gennem Netflix. Men hvad med spil, virker det usandsynligt?

Ifølge Sony er streaming af spil en del af fremtiden. I 2012 købte konsolgiganten streamingtjenesten OnLive, og selvom studiet nu for længst er lukket ned, lever teknologien videre i Sony's nye streamingtjeneste PS Now, der gør det muligt at streame PlayStation 3-spil, og snart også PlayStation 4-spil på en lang række enheder, heriblandt PC, PlayStation 4 og fjernsyn.

Fordelen ved en streamingtjeneste som PS Now, er at forbrugeren blot skal klikke på det ønskede spil blandt biblioteket, og så starter spillet op med det samme. Ulempen er, at hvis du har problemer med din internetforbindelse, eller helt mister forbindelsen, så lukker spillet ned. Har du ikke nået at gemme kan der være gået mange timer tabt.

Selvom streaming af spil ser ud til at være et usikkert sats, er der andre virksomheder der har gjort sig i et mere sikkert valg. Blandt andet EA, der har lavet onlinetjenesten EA Access, der senere også er blevet udvidet til Origin Access. EA Access, der for få år tilbage blev tilgængeligt eksklusivt på Xbox One, gjorde det muligt for brugeren at købe en månedlig eller årlig adgang til deres spilbibliotek, for derefter at kunne downloade deres spil og spille så meget man har lyst til. Her er der altså tale om en mere traditionel struktur, hvor spillene afspilles lokalt i hjemmet, og ikke fra en server. Tjenesten er også blevet populær, da nye tilkommere af Xbox One-brugere kunne få et forholdsvist hurtigt spilbibliotek, med solide titler såsom Battlefield 4, Titanfall, og Plants vs Zombies: Garden Warfare, for et beskedent beløb.

EA og Sony er dog ikke de eneste der satser på spil som tjenester, da Microsoft for nyligt også viste deres fremtidsplaner frem. For en halv måneds tid siden blev Xbox Game Pass afsløret, en tjeneste, der meget vel ligner EA Access, men hvor spilbiblioteket består af en lang række spil fra forskellige udviklerer.

Med Xbox Game Pass får du, udover adgang til en række titler, og selvom vi ikke har fået afsløret hvilke der bliver tilgængelige, kan vi ud fra reklamen se, at der blandt andet vil være Halo 5: Guardians, Mad Max, og Saint's Row IV at finde blandt de tilgængelige spil. I stedet for at streame, tillader tjenesten at man henter spillene ned på sin harddisk, for derefter at spille dem. Om tjenesten kræver internetadgang for at verificere dit abonnement vides ikke, men vi kunne forestille os det. Tjenesten bliver tilgængelig på både PC og Xbox One, da Xbox Play Anywhere-titler kan spilles på begge platforme.

Selvom Microsoft og Sony har hver deres tilgang til spil som tjenester, så er det en meget spændende udvikling vi er ved at se. I forvejen får PlayStation-ejere spil hver måned med PS Plus, og det samme gør sig gældende for Xbox-ejere med Games With Gold. Men hvad gør det for markedet, hvis vi blot kan betale et månedligt gebyr tilsvarende to pizzaer, og få adgang til en lang række spil?