Gamereactor Internationalt Dansk / Svenska / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands
Gamereactor
Log ind medlem






Glemt kodeordet?
Jeg er ikke medlem, men det vil jeg gerne være

Eller log ind med en Facebook-konto
Gamereactor Danmark
artikler
Onimusha 3: Demon Siege

Hvorfor Onimusha-serien bør vende tilbage og samtidig holde sig væk

Er det på tide at rejse tilbage til Frankrig og Japan eller har Onimusha haft sin storhedstid?


PlayStation 2 er for mange æraen, hvor spilbranchen for alvor gjorde sit mainstream indtog på verdenscenen og med sig bragte en række nye fantastiske ip'er. En af de mest mindeværdige fra denne tid er uden tvivl Onimusha, Capcoms Resident Evil-samurai hybrid om dæmoner og monstre i det feudale Japan. Især det andet kapitel står som et af bedste spil nogensinde, hvorfor det også fik plads 70 på Gamereactors officielle top 100-liste over de bedste spil i branchens snart 60 år.

Oprindeligt skabt som en trilogi om skurken Nobunaga og heltene Samanosuke Akechi, Jubei Yagyu og Jaques Blanc, var det en episk rejse med alt fra forskellige valg, et snært af steampunk og tidsrejser til Paris anno 2004. For de ikke indviede lyder dette som uhyre bizart, men Keiji Inafune formåede, trods den vanvittige kombination, at skabe en af de bedste og mest fuldendte trilogier til dato.

Grundet manges kærlighed til trilogien har der, siden branchen begyndte med alle de forskellige remasters, været en skare af mennesker med ønsket om, at Onimusha fik samme behandling. Capcom har dog flere gange udtalt, vi ikke skal regne med noget nyt eller lignende fra serien. Denne retorik ændrede sig tidligere på året, hvor Yoshinori Ono snakkede om en potentiel tilbagevenden. I denne forbindelse vil jeg opremse nogle for og ulemper ved at bringe Onimusha tilbage i rampelyset.

Onimusha 3: Demon Siege
Onimusha 3: Demon SiegeOnimusha 3: Demon SiegeOnimusha 3: Demon Siege

Serien var en succes

Det første spil i serien Onimusha: Warlords; var omkring sin udgivelse et af de mest solgte spil på Sonys platform og nåede hurtigt over den første million. Især Japan tog rigtig godt imod spillet, hvilket selvfølgelig betød, at Capcom var nød til at lave efterfølgere. Onimusha 2 og 3 solgte ikke ligeså godt, men var stadigvæk langt fra fiaskoer. Det fjerde kapitel, som ikke havde nogen af de oprindelige karakterer var dog ingen succes for Capcom og er muligvis skyld i seriens forsvinden. I sidste ende har serien alligevel indtjent ca. 10 millioner dollars på verdensplan.

Da Onimusha har været i dvale siden 2006, har den oprindelige trilogi opnået en kult status og interessen er kun steget eksponentielt. At serien ikke har fået en remaster ligesom søsterserien Devil May Cry er en gåde, da netop et remaster virker som den oplagte mulighed til at teste vandende og se om interessen stadigvæk er til stede.

Onimusha 3: Demon Siege
Onimusha 3: Demon SiegeOnimusha 3: Demon SiegeOnimusha 3: Demon Siege
Onimusha 3: Demon Siege
Onimusha 3: Demon SiegeOnimusha 3: Demon SiegeOnimusha 3: Demon Siege
Onimusha 3: Demon Siege
Relaterede tekster
Flere »