GR STREAMING
Gamereactor Internationalt Dansk / Svenska / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands /
Gamereactor
Log ind medlem






Glemt kodeordet?
Jeg er ikke medlem, men det vil jeg gerne være

Eller log ind med en Facebook-konto
Gamereactor Danmark
artikler

Vi diskuterer Xbox One X

Der er omkring en halvanden måned tilbage før Xbox One X udkommer, og der er allerede flere på redaktionen der glæder sig. Især Mikael, der er redaktionens Xbox One-spiller, men også Magnus har fået bestilt den nye Xbox One X.


Microsoft har arbejdet hårdt for at køre en hype op omkring deres opgradering af den oprindelige Xbox One, der samtidigt vil bryde båndet med den oprindelige konsols svagheder, og bliver udgivet som den kraftigste konsol på markedet til dato. Men er det nok til at redde Xbox One-brandet?

Hvorfor ser du frem til Xbox One X?

Mikael: Jeg ejer alle nuværende platforme, men det er primært min PC og Xbox One der bliver tændt når der skal spilles længere sessioner. Både min PC og min Xbox One leverer eksklusive spiloplevelser, da begge platforme har eksklusive spil, og spil der virker bedst med en controller, eller omvendt.

Som PC-ejer kan jeg heller ikke lægge skjul på, at jeg glæder mig til at få mine Xbox One-spil i en bedre ydeevne, der kan måle sig bedre med den jeg er vant til fra min PC. Jeg spiller meget online, hvilket er grunden til at jeg ofte køber mine multiplatforms-titler på Xbox One, og ikke på PC'en. På sidstnævnte platform er det primært titler som Counter-Strike, Dota 2 og World of Warcraft der blier ved med at have en stor spillerbase, mens andre spil, der ofte udkommer til PlayStation 4 og Xbox One, typisk har et online fællesskab i længere tid.

Magnus: Ligesom med PlayStation 4 Pro, er jeg i virkeligheden mest interesseret i at se og observere hvordan markedet tager imod Xbox One X. Det er mest fordi markedet befinder sig i en mærkelig position lige nu, og det er endnu uklart om vi alligevel bevæger os væk fra den cyklusbaserede struktur der har domineret konsolmarkedet siden begyndelsen. Er dette et tegn på en ændring, og i så fald, hvordan vil folket tage imod denne ændring?

Jeg ejer både en PS4 Pro, en Xbox One S og en Switch, og plejer som regel at blive tiltrukket af den platform der på pågældende tidspunkt har de titler som jeg føler mig interesseret i. Det er ganske simpelt, og jeg er egentlig ret stolt af at lade spillene dominere, og ikke give efter for ligegyldig platformloyalitet.

Xbox One X kommer ikke til at ændre synderligt på dette, for der er ikke noget der tyder på at mængden af førstepartstitler forøges med udgivelsen af en nyere, stærkere platform. Scalebound er aflyst, Crackdown 3 er blevet forsinket igen, Below er ingen steder at spore - det er svært uden spillene.

Men jeg vil for alt i verden gerne have at Xbox One X har en succesfuld lancering, for den maskine er så dødsens lækker. Dét er det jeg ser frem til, at kigge nærmere på konsollen, controlleren, styresystemet - Xbox One X ligner den ultimative konsol. Så håber jeg bare at spillene også kommer... på et tidspunkt.

Den kommende Xbox One X-konsol, der udkommer den 7 november

Er du bekymret over manglende af eksklusive titler til One X?

Mikael: I min optik har Xbox One fået den uretfærdige rygte, at der ingen eksklusive titler er til platformen, hvis jeg synes er drønærgerligt. Hvis vi tager Microsoft op imod Sony er der selvfølgeligt ingen tvivl om hvilket firma der spytter flest eksklusive titler ud, men jeg tror at Microsoft så småt begynder at vise nye titler frem. Ved dette års E3 så vi jo til Cuphead og Crackdown 3, der ligeledes er eksklusive, men der blev også fremvist nye titler såsom Super Lucky's Tale og Ori and the Will of the Wisps.

Udover dette har jeg også nydt stort af Halo Wars 2, Gears of War 4 og Forza-serien, mens jeg ser meget frem til State of Decay 2, Forza Motorsport 7, og PlayerUnknown's Battlegrounds, selvom jeg måske er lidt bekymret for hvordan det spilles med en controller. Jeg forstår dog godt, at hvis man ikke er stor fan af strategi, skydespil samt bilspil, så har Xbox One ikke meget eksklusivt at byde på. Men eftersom det er de kategorier jeg typisk spiller, så er der ingen problemer for mit vedkommende.

Magnus: Ja, jeg fik desværre nok svaret lidt på det forkerte spørgsmål oven over, men jeg gentager gerne mig selv - ja, det bekymrer mig, for jeg er stadig så gammeldags at jeg mener hovedsageligt at det er eksklusiviteten ved en platform der i sidste ende trækker nye forbrugere. Enten det, ellers er det et helt nyt koncept, som Nintendo Switch så fint har bevist.

Jeg er enig med Mikael i den forstand at det så sandelig er usandt at Xbox ingen fede eksklusive titler har. På tværs af Halo 5: Guardians, Halo Wars 2, Gears of War 4, Forza-serien, Horizon-serien og sågar Quantum Break og Sunset Overdrive har Microsoft et bredt og solidt katalog et gode førstepartstitler. Faktisk havde de flere interessante eksklusive titler end Sony i en længere periode, hvor PlayStation 4-konsollen vandt på omdømme snarere end spillene.

Men problematikken er at sådan er det ikke længere. Mængden af store, ambitiøse førstepartstitler er tørret ud, så enkelt kan det siges, og når man både er bagud og lancerer en ny platform der igen skal sætte Microsoft på landkortet, så skal man bruge eksklusiv software til at bevise dette. Ikke bare mangler Microsoft eksklusiv software, der er samtidig en gigantisk selvmodsigelse i at hver eneste af disse også fås på Windows 10. Hvorfor overhovedet investerer i en kraftigere konsol hvis du i forvejen kan nyde den bedste version på en computer?

Microsoft burde have nogle es i ærmet, og jeg håber snart de løfter lidt af sløret for deres fremtidsplaner, for manglen på interessant, eksklusiv software kan skade Xbox One X-lanceringen, er jeg bange for.

Hvad håber du på at få ud af din Xbox One X?

Mikael: Jeg er stadig blot en ejer af et helt almindeligt HD-fjernsyn på 1080p i opløsning, så jeg kommer ikke til at få meget nytte ud af 4K det næste stykke tid. Jeg har dog læst flere steder, at det vil blive muligt at få nedskaleret 4K-opløsningen ned på et 1080p-billede, der, selvom det ikke er "ægte" 4K, stadig er en flottere afvikling af spillet end blot 1080p.

Men som en PC-spiller er det også den ekstra ydeevne, der har drevet mig over på en forudbestilling af One X. Vi kommer til at se en mere stabil billedhastighed, og i visse tilfælde 60 billeder i sekundet, hvor vi i nuværende stund kun får det halve, og samtidigt bliver screen tearing og andre irriterende oplevelser også stærkt reduceret, og i visse tilfælde helt elimineret, hvilket er hvorfor jeg har valgt at anskaffe mig maskinen. Desuden går rygterne også på, at det nyeste Assassin's Creed Origins skulle blive afviklet i 1080p-opløsning og 60 billeder i sekundet, hvilket vil være guf for mine øjne og øge oplevelsen markant på den positive side.

Blu-ray-drevet er desuden også røget i min oprindelige Xbox One fra 2014, så det kunne også være oplagt at kunne få afspillet film på fjernsynet igen (griner).

Magnus: For mit vedkommende handler det udelukkende om at eje den aller bedste platform Microsoft kan levere, så de spil jeg oplever igennem min Xbox afvikles så gnidningsfrit som muligt. Bare tanken om at sidde ned med det næste Halo, State of Decay 2, Forza Horizon 4 eller hvad ellers Microsofts diverse studier og samarbejdspartnere har i støbeskeen giver mig ærlig talt gåsehud.

Præcis ligesom en ny iPhone (eller Android-telefon alt efter hvilken vej pendulet svinger), så er det en lækker tanke at vide at man sidder med et stykke teknologi, der repræsenterer det bedste som Microsoft kan give dig. En maskine der er fintunet til at levere den bedste oplevelse.

Jeg håber at få den perfekte Xbox-oplevelse ud af X. Så enkelt kan det siges.

Forza Motorsport 7

Vil One X ændre dit primære valg af platform hvor du køber spil?

Mikael: Eftersom at min Xbox One sammen med min PC er den mest brugte platform i mit hus tvivler jeg på det. Nogle spil føles bare bedst med mus og tastatur, mens andre spil føles bedst med en controller imens man sidder i sofaen, så bliver det stadig sådan jeg køber spillene fremover. Forhåbentligt bliver der mindre tilvænning med hensyn til grafik og ydeevne når jeg hopper mellem de to platforme, hvor der lige nu er en markant forskel på hvordan de afvikles og ser ud.

Jeg spiller primært med min kæreste, hvor vi sammen primært spiller Blizzard's spil på vores PC'er, mens Xbox One afvikles til de fleste andre ting, og det ændre sig formentligt ikke. Den simple grund til at jeg køber flere spil på min One end min PC er, at jeg er pinligt afhængig af Microsoft's achievement-system, og jeg elsker hvor nemt det generelt altid er at finde spillere på min Xbox One i forhold til min PC. Hvis jeg starter et to år gammelt spil op på min Xbox One er der stadig stor chance for at der stadig er en god sjat aktive spillere, mens jeg formentligt lukker spillet ned efter et kvarters venten hvis vi taler om selvsamme spil til PC. Så længe vi ikke taler Counter-Strike, Dota 2, PlayerUnknown's Battlegrounds og de andre store titler på PC, så kan ventetiden i onlinespil godt være lange.

Men det korte svar bliver, at jeg formentligt stadig vil købe de fleste spil til min Xbox One X, hvor min PC nyder godt af de mange PC-eksklusive titler der er.

Magnus: Det afhænger af et hav af faktorer. Tager man loyalitet helt ud af liningen, at er jo mange forskellige aspekter der afgør hvilken platform vi ønsker at benytte. For det første er det hele økosystemet der interesserer mig, så hvis Microsoft siger de rigtige ting, udgiver de rigtige spil og benytter det rigtige styresystem, så ser jeg ingen grund til at det ikke også kunne blive min foretrukne platform til afvikling af tredjepartstitler.

Lige nu bruger jeg min PlayStation 4 Pro af den simple grund at der får jeg som regel den bedste konsoloplevelse, men kigger man nærmere på X'erens specifikationer, så står det sandelig til at ændre sig til november.

Det er endnu svært at sige.

Hvordan tror du Xbox One X er positioneret på markedet sammenlignet med PS4 Pro?

Mikael: Det er et meget svært spørgsmål, og jeg vil nødig gætte forkert og få "Pacther-fakkeltoget" efter mig (griner), men jeg tror at der er et større publikum for Xbox One X i forhold til PlayStation 4 Pro, og det er der i min optik flere grunde til. Sony har som sådan ikke reklameret utroligt meget for Pro, og slet ikke i samme omfang som Microsoft har med One X. Dertil kommer der det, at Pro er en mindre opgradering i forhold til One X.

One-spillerne har igennem hele denne generation hørt på hvordan spillene altid er (grafisk) dårligst på deres foretrukne platform, og der har Microsoft virkeligt talt til dem ved at sprede budskabet, der er rammende og samtidigt simpelt: "Hvis du skal have den kraftigste konsol-platform, så køber du One X"

Tilbage i 2013 hvor Xbox One blev fremvist hørte vi om TV, hvor fantastisk Xbox One var som multimediemaskine og stuens multimedie-hjerte, imens de glemte at fortælle os om det, der altid har været mest interessant for os - spillene. Denne gang har Microsoft kopieret Sony's strategi, og holder det simpelt - og det tror jeg de kommer længst med.

Jeg tror, at den kommer til at sælge bedre end PlayStation 4 Pro, men jeg har mine tvivl om at den skulle kunne slå PlayStation 4 på længere sigt - og det behøver den heller ikke. Nintendo er heller ikke i nærheden af de tal, men det behøver ingen af dem at være for at kunne tjene penge på industrien, hvilket er det der i sidste ende betyder noget for firmaerne og deres aktionærer. Ud fra hvor meget en opgradering Pro'en er i forhold til PlayStation 4, er det kun fornuftigt at den er sat til den prisklasse, men det ekstra hardware der er i One X ville det være umuligt at sælge den billigere uden et kæmpe tab.

Jeg er slet ikke i tvivl om, at de hos Microsoft har prøvet at skrue prisen så meget ned som overhoved muligt, før de øverste hoveder sagde at nu kan citronen altså ikke presses længere, hvis det stadig skal være profitabelt. Og selvom vi endnu ikke har nogen konkrete tal på hvor mange begrænsede Scorpio-konsoller der udgives, så var de jo allerede solgt ud få timer efter fremvisningen af den nye maskine efter Gamescom i år.

Magnus: Som udgangspunkt synes jeg det er mere interessant at spekulere om hvordan disse to konsoller samlet er positioneret på markedet, for selvom Xbox One X er markant kraftigere end PlayStation 4 Pro, så sidder de i præcis samme bås. De er begge kraftigere end deres forgængere, og de er begge ikke kraftigere end en gaming-computer, så derfor tjener de præcis samme formål - at give brugeren en lidt bedre oplevelse alt imens vi venter på at den næste cyklus begynder, hvis altså den gør det.

Mange journalister og analytikere spekulerer om hvorvidt dette er et tegn på at konsolmarkedet er ved at overgå til en telefon/tablet-inspireret model, hvor nyere modeller der repræsenterer mindre opgraderinger rammer markedet oftere, og det har jeg som sådan ikke noget imod. Flere valg til forbrugerne er ikke skidt.

Men, det vides endnu ikke rigtig præcis hvor problematisk dette vil blive for udviklere. Alt tyder på at det virkelig ikke er så simpelt som at sige: "jamen en PC-udgave af jo masser af grafiske indstillinger, så er det at lave en PS4 Pro/Xbox One X-udgave ikke nogenlunde lige så let"? Nej, det er det ikke, og flere udviklere peger allerede på at det er problematisk med tredjepartssoftware at skulle sikre at spillet kører på Xbox One, Xbox One X, PS4 og PS4 Pro.

Jeg tror denne slags strategi kan blive frugtbar i længden, men om den er det nu? Jeg ved det ikke...

Føler du, at One X byder på noget de øvrige (konsol)konkurrenter mangler?

Mikael: Ud fra hvad vi har hørt indtil videre, lyder det meget til at Microsoft prøver at give forbrugeren en billig og nem løsning til at få en smag af både PC og konsol-verdenen, hvilket tiltaler en som mig utroligt meget. Jeg har nydt stor glæde af Xbox Play Anywhere, hvor jeg får det samme spil til begge mine platforme for ét spils pris, og der er også mange udviklere der er hoppet med på vognen. Blandt andet bliver det nye Wolfenstein II også Xbox Play Anywhere, hvilket jeg også ser utroligt meget frem til.

Dertil går al snakken omkring understøttelse af keyboard og mus på platformen, hvilket jeg også finder utroligt interessant. Personligt er jeg glad for at Microsoft fik et ordentligt spark af Sony under fremvisningen af den første Xbox One, da de sidenhen virkeligt har kæmpet for forbrugeren. Vi har fået fantastiske tilbud, et interface der konstant forbedres, og vi får konstant nye funktioner til operativsystemet, der stadig kan køre på den samme maskine som den der udkom tilbage i 2014.

Jeg er også positiv over deres vinkel med hensyn til at forene så mange platforme som muligt, så det er muligt at spille med eller imod hinanden uanset hvilken platform der er tale om. Jeg tror ikke, at Microsoft havde haft den snak med Nintendo, Sony og Valve hvis de havde førertrøjen på, men derfor er jeg utroligt glad for at Microsoft åbner op imens de ligger ned, og det er også derfor jeg håber på at Sony en dag takker ja til tilbuddet. For hvis Microsoft en dag skulle have førertrøjen på er jeg ikke længere sikker på at de er lige så glade for tanken, men så ville bordet helt sikkert fange.

Magnus: Xbox One X tilbyder én ting som ingen konkurrenter kan - de giver dig den komplette konsol, den ultimative gaming maskine som er udviklet i tæt samarbejde med hvad udviklerne gerne vil have uden begrænsninger. Det er et kvantespring fremad i forhold til hvad vi forventer rent ydelses- og kvalitetsmæssigt. Det er kassen, maskinen i sig selv, hardwaren der imponerer, og lige meget hvor meget manglen på software kommer til at betyde i længden, så kan vi ikke tage fra Microsoft, at de har skabt et under af en maskine.

Cuphead

Hvad kunne Microsoft gøre bedre?

Mikael: Det mest "folkelige" svar ville nok være, at de burde fokuserer mere på at lave eksklusive titler, så deres platform ville blive mere interessant for dem, der endnu ikke ejer konsollen, så de så en grund til at købe maskinen. Men eftersom det ikke er et problem for mig, så tænker jeg at de måske skulle begynde at vise hvorfor man skal købe en One X. Vi har hørt snakken kører på omkring maskinens ydeevne, og at den er kraftigere end konkurrenterne, og samtidigt levere den bedste grafik - men hvorfor må vi ikke se det?

Vi har set det i en titel som Rise of the Tomb Raider (link), men vi burde se mange flere sammenligninger, nu hvor der kun er to måneder tilbage før den udkommer. Vi har set Forza Motorsport 7, der er utroligt flot, men igen, det er kun udviklet specifikt til én platform, hvilket altid gør det nemmere for en udvikler at presse hardwaren til det yderste. Men hvad med tredjepart-spil, som vi i længere tid har hørt om at de vil blive afviklet langt bedre på One X?

Magnus: For mig har Microsoft fat i den perfekte platform med Xbox One X, en lille, pæn, slank, kraftfuld konsol med en lækker controller. Hele hardware-fronten sidder i skabet, så enkelt kan det siges. Men at vinde indpas på markedet, særligt efter man har været bagud i en årrække, kræver mere end bare en platform, det kræver fængslende indhold, og det håber jeg Microsoft kan supplerer med i fremtiden.

Crackdown 3