Gamereactor Internationalt Dansk / Svenska / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands
Gamereactor
Log ind medlem






Glemt kodeordet?
Jeg er ikke medlem, men det vil jeg gerne være

Eller log ind med en Facebook-konto
Gamereactor Danmark
artikler

Tokyo Game Show PlayStation VR-indtryk

Sonys virtuelle virkelighed har været ude i omtrent et år, men hvordan ser fremtiden ud?


Med PlayStation VR bragte Sony endelig en komplet VR-oplevelse til de som ikke har haft råd eller hardware til de allerede eksisterende headset, HTC Vive og Oculus Rift. Siden udgivelsen har de derfor også haft den evindelige udfordring, at skulle overbevise forbrugerbasen om potentialet platformen bringer med sig. Resident Evil 7 og Farpoint har begge været solide bud på fulde VR-oplevelser, og ikke bare diverse minispil, men trods dette mangler PlayStation VR stadigvæk at nedbryde muren imellem kortvarig niche og storslået succes.

Asiens største spilmesse, Tokyo Game Show lagde heller ikke skjul på Sonys dedikation til produktet, og bød på et væld af titler fra både østlige og vestlige udviklere. Hos Gamereactor besøgte vi naturligvis Sonys VR-bod for tage et nærmere kig fremtidens titler. Heriblandt fik vi lov til at spille The Elder Scrolls V: Skyrim, Bravo Team og Gran Turismo Sport.

Bravo Team
Udvikler: Supermassive Games
Udgivelse: Q4 2017
Som en del af Supermassive Games' eksponentielt voksende katalog af spændende VR-titler, er det næste spil på listen det kooperative skydespil Bravo Team. Visuelt byder spiller på en hybrid af Call of Duty og Rainbow Six: Siege, hvilket også kommer til udtryk i våben - og banedesign. Grundet sin kooperative natur fik vi også lov til at spille sammen og bekæmpe horderne af terrorister side om side.

Hvis nysgerrige spillere har prøvet det tidligere nævnte Farpoint, har de også en solid idé om styringen i Bravo Team. Man benytter den samme plastikriffel, og du skal bare sigte ved realistisk at bruge det virtuelle sigtekorn og skyde på R2. I modsætning til Farpoint bevæger du dog ikke selv din avatar, og i stedet skal du - i samme boldgade som klassiske arkadetitler - manøvre ved at hoppe fra område til område. Dette styringsvalg kan føles en smule besynderligt, da vi mente denne designbeslutning føltes en smule arkaisk, men derigennem undgik vi de små kvalmende tendenser fra eksempelvis RIGS og Farpoint.

I de små fem minutter vi prøvede Bravo Team, tegnede der sig et soildt billede af hvad vi kunne forvente os fra den endelige udgivelse. Spillet føles i sit nuværende stadie ikke som spilbranchens fremtid, men i stedet et alternativt tag på fortidens design.

The Elder Scrolls V: Skyrim VR
Udvikler: Bethesda
Udgivelse: November 2017

Et af de mest elskede spil i historien får en VR-overhaling, og vi kunne ikke glæde os mere til at udforske de nordisk inspirerede bjerge og landsbyer i det fantastiske Skyrim. Selvom vi på ydresiden var begejstrede for Bethesdas VR-initiativ, var vi også yderst forsigtige. At skabe en VR-version af Skyrim måtte være en vanvittig udfordring, hvis det skulle fungere ordentligt.

Ligesom med Bravo Team styres The Elder Scrolls V: Skyrim også ved at transportere sig fra område til område i stedet for at spadsere rundt. Spilleren kan pege med en blå pil på udvalgte steder, hvorefter du magisk flyver rundt fra sted til sted. I et spil så stort som The Elder Scrolls V: Skyrim er denne beslutning nærmest tåbelig, og blev hurtigt irriterede.
Når man endelig mødte en fjende virkede sværdet ikke halvdelen af tiden, og vi kunne derfor kun spamme vores ildmagi.

Efter at have spillet en kort stund lagde vi også mærke til, at spillerens højde var yderst overdrevet, og var flere meter højere end modstanderne, hvilket ødelagde indlevelsen i universet. Selv i slutningen af demoen, hvor vi blev konfronteret af en kæmpe edderkop, var den ikke i nærheden af at være skrækindjagende. At spille The Elder Scrolls V: Skyrim i VR kan altså siges at være en relativt undervældende oplevelse, og Bethesda har en del at skulle arbejde på inden lanceringen.

Gran Turismo Sport VR
Developer: Polyphony Digital
Release: October 2017

Sidst på listen var det nyeste kapitel I den ikoniske PlayStation-serie, Gran Turismo. Forventningerne var ikke høje efter de mindre gode oplevelser fra både Supermassive Games og Bethesda. Kunne Polyphony Digital gøre os mere lune på VRs fremtid?

Heldigvis formåede Gran Turismo: Sport at bringe begge andre titler til skamme. Udrystet med det nyeste ræser udstyr og en brillierende visuel side var det en pragtfuld oplevelse. I samme stil som Driveclub før det, er kørespilsgenren klart det bedste at give sig i kast med når det kommer til den perfekte symbiose af styring og visuel implementering. Gran Turismo: Sport leverede uden nogle framerate-problemer, følelser af kvalme eller tekniske fejl. Det er her Polyphony Digitals mange år med ræsergenren virkelig kom til udtryk. At køre ned ad flotte bjergsider i sin luksusøse imens der kigges på de farvefulde landskaber var en sand fryd at opleve. Oplevelsen var dog for kort og efterlod os med en hang efter mere.

Ud af de tre spil vi prøvede, var det kun Gran Turismo: Sport, som efterlod os med en positiv smag i munden. Hvis VR er spilbranchens fremtid, skal den kunne mere end at levere flydende biloplevelser - hvilket Sonys Tokyo Game Show bod desværre ikke overbeviste os om.