Gamereactor Internationalt Dansk / Svenska / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands
Gamereactor
Log ind medlem






Glemt kodeordet?
Jeg er ikke medlem, men det vil jeg gerne være

Eller log ind med en Facebook-konto
Gamereactor Danmark
artikler
Destiny 2

Destiny 2 på PC - De første indtryk

Troldmanden kom fra månen og Destiny 2 kom til PC. Magnus har endelig sat tænderne i Bungies efterfølger, og fortæller om hans indtryk her...


Destiny 2 landede på konsollerne i starten af sidste måned. Måske er du i fuld gang med spillet. Måske har du allerede set, hvad der er at se. Eller måske har du, ligesom jeg, holdt dig nogenlunde jomfruelig til spillets PC-udgivelse. En PC-udgave giver selvfølgelig udviklerne mulighed for at præsentere deres univers for nye spillere; det giver mulighed for at vise samme univers med pænere grafik og bedre billedfrekvens; og så det selvfølgelig et vigtigt argument for den kontroversielle, men ikke videre overraskende beslutning om praktisk talt at genstarte hele molevitten.

Guardians. Det er spillernes rolle i Destiny, men hvad vogter de overhovedet over? En stor, dum by som ingen nogensinde har set eller drukket sig fuld i. Det har altid bare været en abstrakt størrelse som man kunne betragte i horisonten. Ligesom spillets forvoksede golfbold, The Traveler. Hvem kan græde salte tårer over tabet af noget de aldrig har kendt? Ikke jeg. Derfor har Bungie taget det kløgtige, om end noget drastiske valg at springe skidtet i stumper og stykker. Det får man som spiller lov at opleve i en hæsblæsende startmission, som jeg dog desværre allerede havde oplevet i betaen.

Allerede ved udgivelsen af The Taken King så man et skift i både tone og format. Destiny er begyndt at virke mere episodisk, mindre episk. Det er gået fra at være en hovedløs rumopera med svulstige prætentioner, til en af de tegnefilm som bliver vist søndag morgen, ofte akkompagneret af Bubber og sukkersygelige morgenmadsprodukter. Udviklernes ambitioner om at nå de samme mytiske højder som Star Wars bliver også gjort tåkrummende tydeligt gennem replikker som "May the Light be with you" og "I have a bad feeling about this". Pastiche eller plagiat? Jeg ved snart ikke...

Destiny 2
Destiny 2Destiny 2Destiny 2Destiny 2

Jeg klager ikke. Ikke som sådan. Jeg kan godt blive lidt ærgerlig over hvordan størstedelen af underholdningsindustrien efterhånden lyder som om den samme ironiske, selvbevidste manuskriptforfatter står bag. Men et mere humoristisk, mindre kompliceret univers er nemmere for nytilkomne at relatere til og det forstår jeg godt. Og er det overhovedet nødvendigt at gøre et univers som opererer med begreber som 'Light' og 'Darkness' mere indviklet end højst nødvendigt? Det første Destiny blev gennemhånet for sin fortælletekniske inkompetence og overdrevent mystiske jargon. I Destiny 2 ved jeg faktisk hvad der foregår.

Forsinkelsen af PC-udgaven var blandt andet udtryk for et ønske om at finpudse konverteringen før udgivelsen. Og jeg vil gerne rose Bungie (med flere) for det arbejde som er lagt i oversættelsen. Jeg er sikker på at udfordringen ikke kun har været af teknisk art, men også mekanisk: justering af rekyl, spillerbevægelse og så videre. Jeg brugte mange, mange timer med 1'eren på min PlayStation. Dengang tænkte jeg at spillets styring og "følelse" var noget nær topmålet for et konsolskydespil. Nu sidder jeg med efterfølgeren til PC - og har en lige så stærk fornemmelse af at spillet hører hjemme her.

Så godt for os, godt for Bungie. Et par knaster har dog vist sig hist og her. Selv har jeg oplevet problemer med lyden som falder ind og ud, mens en ven rapporterer at spillet ikke vil samarbejde med en bestemt CPU-type af ældre model. Til gengæld forventede jeg server- og forbindelsesproblemer, men det har jeg ikke oplevet noget af og jeg har spillet siden i tirsdags. Altså, jeg har også lavet andre ting siden da.

Destiny 2
Destiny 2Destiny 2Destiny 2Destiny 2
Destiny 2
Destiny 2