Gamereactor follow Gamereactor / Svenska / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands / 中國
Gamereactor Close White
Log ind medlem






Glemt kodeordet?
Jeg er ikke medlem, men det vil jeg gerne være

Eller log ind med en Facebook-konto
artikler
The Curse of Monkey Island

Holder Det?! - The Curse of Monkey Island

Claus vender tilbage med endnu et kapitel i hans artikelserie, og denne gang tager han fat i en af de absolutte klassikere.


Facebook
TwitterRedditGoogle-Plus

Der var engang, hvor Lucasarts regerede verdenen. De havde på dette tidspunkt udgivet klassikere som Monkey Island, Sam & Max: Hit the Road og Indiana Jones and the Fate of Atlantis. Lucasarts var derfor kongen af eventyrspillene, og de kunne nærmest ikke gøre noget forkert. Et af de mest populære spil var Monkey Island, som den nu legendariske Ron Gilbert havde fundet på. The Secret of Monkey Island og dets efterfølger LeChuck's Revenge, var kæmpe successer i starten af 90'erne, og fans af serien gik og ventede tålmodigt på at cliffhangeren i Monkey Island 2 blev opfulgt. Der skulle dog går en del år inden Lucasarts annoncerede The Curse of Monkey Island, som var det tredje spil i serien. Personligt glædede jeg mig enormt til spillet, og jeg hypede mig op ved at lytte til melodier af musikken i timevis.

Så holder spillet i dag? Lad os starte med historien. Historien i The Curse of Monkey Island starter med, at man ser seriens helt, Guybrush Threepwood, flydende et eller andet sted i Caribien i en radiobil. I denne mindes han begivenhederne fra de tidligere spil, på en måde som nok ikke ville gøre fans af forgængeren tilfredse. Han skøjter meget overfladisk hen over cliffhangeren fra det tidligere spil, men hurtigt flyttes fokus til den nye skøre historie, som man nu bliver en del af. Ens største ærkefjende, LeChuck, er ved at hærge "Plunder Island", og ens elskede Elaine Marley, som er guvenør på øen, er i færd med at forsvare sig mod den udøde, spøgelses og zombie-pirat, som i de tidligere spil også har jagtet den attraktive unge dame. LeChucks skib bliver sænket, alt bliver sort, og man vågner så op i bunden af skibet. Her starter så en skingrende skør og genial historie, om dumhed, aber og kærester som bliver til guldstatuer. Som i de fleste andre Lucasarts-eventyrspil er historien i højsædet. Samtalerne er sjove og opfindsomme, og hver eneste lille replik indeholder alle former for postmoderne humor. Med det mener jeg, at spillet flere gange bliver selvbevidst, og snakker om genren eller om Lucasarts tidligere spil, og det er super fedt. Der er også derfor Deadpool, som gør noget af det samme, er en af mine yndlingsfilm.

The Curse of Monkey Island
The Curse of Monkey IslandThe Curse of Monkey IslandThe Curse of Monkey Island

Historien handler om at man ved en fejl får kastet en forbandelse på sin elskede Elaine, og hun derefter bliver til en statue af guld. Undervejs møder man pirat-barberer, har fornærmelsessværdkampe, som skal rime, man dør et par gange, og det hele ender med en kæmpe rutsjebanetur, hvor man kæmper mod Lechuck, som er blevet til en dæmon, zombie, spøgelsespirat, mens man har besøgt forskellige stemningsfulde caribiske øer. Dialogen er knivskarp, og man hører sætninger som, " You're as repulsive as a monkey in a negligee. Svar: " I look THAT much like your fiancée?" Jeg elsker dialogen i dette spil, og jeg synes det er det spil, som bedst viser, hvorfor Lucasarts var kongen af peg og klik eventyrspil.

Gameplayet er nemlig klassisk eventyrspil. Man bruger sin musepil til at snakke, interagere og samle ting op, som skal bruges i de opfindsomme gåder, som spillet besidder. Gåderne er fantastiske, men kan være obskure også. For eksempel er der en gåde, hvor man skal få en tatovering af ryggen på en gut, som ligger på stranden og solbader. Dette opnås ved, at man kommer fritureolie på hans ryg, og piller den af, efter den er stegt rød, så huden skaller. Det er ikke helt logisk, men på sin vis giver det en god mening, man laver jo flæskesværd på den måde. For har vi ærligtalt ikke alle mødt det der sværd, som har et stempel fra slagteriet på sig? Eller også er det bare mig... Anyway, gåderne er opfindsomme, og skøre og det elsker jeg spillet for.

I løbet af spillet kommer man forbi forskellige caribiske øer, som Plunder Island, Blood og Skull Island, som mere ligner en and, som en af karakterne nævner. Disse øer er enormt stemningsfulde og jeg følte næste den caribiske vind suse om mine ører. Faktisk, blev min drømmerejse, efter at have gennemført spillet, at komme til Caribien, men jeg tænker, at virkeligheden ikke kan måle sig med fiktionen, desværre. Grafikken er nemlig super flot. Spillets baggrunde, har sin helt egen stil og er håndtegnet. Det giver spillet et tegneserieagtigt udseende, som karaktererne passer rigtig godt ind i. Da spillet udkom, blev spillet hyldet meget for sin stil, for der var ikke andre eventyrspil, som så så godt ud, og det gør det stadigt. Sammen med lyden giver den håndtegnede grafik nemlig en fantastisk følelse af at være der. For lyden er også fantastisk. Musikken er komponeret af Michael Z. Land, som også har komponeret til de første to spil i Monkey Island serien. Land har skabt et lyd univers, som spænder fra Reggae til mere orkestrale kompositioner, og de passer perfekt til de scener de tilhører. Specielt er jeg glad for titelmusikken til spillet, som jeg stadig tit hører, da det er en super sang. Jeg kan kun anbefale at finde introsekvensen på YouTube og smide det på anlægget, for det kan sagtens fører til, man får lyst til at prøve spillet. Lydeffekterne bidrager også til nogle af de gode grin, som spillet indeholder. Man har for eksempel ikke levet, før man har hørt lyden af en voodoo nål, som bliver trukket ud af bagdelen på en bedemand. For øvrigt er det en meget underlig sætning at skrive. Stemmeskuespillet er også fremragende, og Dominic Armato, som har lagt stemme til den vattede pirat-wannabe i alle spillene nu, er en fantastisk Guybrush Threepwood.

The Curse of Monkey Island
The Curse of Monkey IslandThe Curse of Monkey IslandThe Curse of Monkey IslandThe Curse of Monkey Island

Holder Curse of Monkey Island så i dag? I kan nok gætte ud fra resten af artiklen, at mit svar er et rungende ja! Jeg har en masse nostalgi omkring spillet, men da jeg spillede det igen her fornyeligt, morede jeg mig ligeså meget, som jeg gjorde første gang jeg prøvede spillet. Man skal selvfølgelig være indforstået med, hvordan eventyrspil var tilbage i halvfemserne, og de begrænsninger spilgenren havde dengang, men er man til tyk stemning, fantastisk historie og humor på mange planer, så prøv The Curse of Monkey Island. Spillet kan fåes på GOG.com og koster under en 50'er. Så jeg kan kun anbefale dette mesterværk, til dem der skulle være blevet fristet af min anmeldelse.

Jeg vil slutte af med det mest ikoniske citat fra Monkey Island serien. "You fight like a dairy farmer. " Svar: "How appropriate, you fight like a cow!"