Dansk
Gamereactor
artikler
Z1 Battle Royale

Vi tager temperaturen på H1Z1: Battle Royale på PS4

Xbox har PlayerUnknown's Battlegrounds, PlayStation har nu H1Z1 - hvordan tager den nye Battle Royale-titel sig ud på Sonys konsol?

Abonner på vores nyhedsbrev her!

* Påkrævet felt

Du ser

Preview 10s
Next 10s
Annoncer

Du ser

Preview 10s
Next 10s
Annoncer

Battle Royal-genren nyder meget popularitet for tiden med titler som Player Unknown Battleground og Fortnite. Daybreak var med fra starten på denne ide med H1Z1 til PC, og nu forsøger de at lave et ryk over på PS4 hvor spillet i øjeblikket er i Open Beta. Spørgsmålet er om H1Z1's identitet er skarp nok til at skille sig ud.

Som spiller bliver man præsenteret for en lidt kedelig, grå verden uden nogen videre baggrundshistorie. Universet i sig selv tilbyder akkurat lige rammerne til en verden man kan tro på og spille i - lidt som en fodboldbane der godt nok har de rigtige dimensioner og afmærkninger, men græsset er ikke blevet passet og målene er blot et par pæle slået i jorden. Banerne består hovedsageligt af et enormt landligt miljø, hvor enkelte gårde, fabrikker og mindre byer er spredt udover. Visuelt er det uinteressant, og på trods af den post apokalyptiske atmosfære er der ingen historier at finde her. Der er emanerer ingen fornemmelse fra det tidligere liv som folk angiveligt skulle have levet her. Det vil ikke genere de spillere som er kommet for gameplayets skyld, men lidt mere world building i designet kunne have givet spillet mere dybde. Desuden kunne farvekontrasten godt være skruet blot en tand op. Det hele er brunt og kedeligt at kigge på.

Z1 Battle Royale
Z1 Battle Royale

Kernen i H1Z1 er kampene som med få undtagelser kun tager én form. Man kan vælge om man spiller i hold eller alene, og derpå bliver man smidt ned i det store landskab. Her indtager gameplayet sin første fase. På dette tidspunkt vil spillerne være så spredte at konfrontationer sjældent finder sted, og man skal derfor benytte tiden til at indsamle våben, granater og førstehjælpsudstyr. Der er ikke den store diversitet i våbnene. Hver kategori har 2-3 forskellige modeller. Uden en rygsæk kan man kun bære to våben af gangen, men efter at have gennemsøgt et par huse, har man som regel fundet, hvad man skal bruge.

Med halvandet minuts mellemrum spreder en giftgas sig, og spilområdet bliver mindre. Efterhånden bevæger spillerne sig altså tættere og tættere på hinanden, og spændingen stiger. Det er her spillet er sjovest. Man ved aldrig hvornår man støder på sin første modstander og uanset om man er aggressiv eller en kujon, så bliver man til sidst nødt til at træde i aktion. Man kan gemme sig et stykke tid og holde sig i live på den måde, men det betyder også, at man ikke får fat i kasserne med specielle våben, som bliver kastet ned. Og så vil man stå dårligere i den sidste fase af kampen, når området er blevet minimalt og konfrontation er uundgåeligt.

Forskellige køretøjer er spredt rundt i området, og de er mange og nemme at finde. Med en bil kan man komme hurtigt rundt, men samtidig så afslører man også sin position, da de er nemme at høre på lang afstand. Fordelene overgår dog ulemperne, og hen mod slutfasen ser man ofte kampene udvikle sig til Mad Max lignende kaos. Til sidst bliver området dog så lille at folk er nødt til at mødes ansigt til ansigt - og kort tid efter er kampen slut.

Z1 Battle Royale
Z1 Battle Royale

Enhver der har læst dette, og kender en smule til genren, vil også vide, at dette er en ganske grundlæggende beskrivelse af et Battle Royal-spil, men sådan er spillet: grundlæggende. Strukturen er der, men der er ikke rigtig noget som giver spillet en klar identitet. De første ti minutters tid, hvor man samler udstyr, er forventningen om konfrontationen større end morskaben når det endelig sker. Man dør hurtigt, og så skal man starte en ny kamp. Det bliver ganske enkelt kedeligt i længden. Der går for lang tid inden man støder på nogle modstandere, og der går for kort tid før man dør, når det endelig sker. Køretøjerne give spillet lidt ekstra kant, men det er ikke nok til at gøre det for alvor sjovt.

Er man vild med genren, og er man træt af Fortnites lidt karikeret tegnefilmsstil, så kan H1Z1 være et bud på et alternativ, men fokusset på overleves og indsamling af udstyr er for lille til for alvor at putte spillet i en mere realistisk kategori. Grundstrukturen for et solidt Battle Royal-spil er tilstede, men spillet vakler lidt når det kommer til at finde kernen af sin identitet.

Du ser

Preview 10s
Next 10s
Annoncer

Relaterede tekster



Indlæser mere indhold


Cookie

Gamereactor-siden bruger cookies for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du vælger at fortsætte antager vi at du godkender, og er tilfreds med vores cookies-politik.