Gamereactor Close White
Log ind medlem






Glemt kodeordet?
Jeg er ikke medlem, men det vil jeg gerne være

Eller log ind med en Facebook-konto
Gamereactor Danmark
artikler

Derfor... burde eSport som helhed omfavne bæredygtig energi

Det er storslået, vildt, voldsomt og ærefrygtindgydende at overvære eSportsturneringer nu om dage. Til gengæld, så koster det også dyre og store summer i forbrug, at afholde den slags begivenheder.


Facebook
TwitterReddit

Overflødighedshorn af Oplevelser

Vi er alle blevet henrykt af det store lysshow, de overvældende scenefremvisninger, den voldsomme kommentering, det vilde taktiske spil, og når en spiller griber sejren fra randen af nederlag.

eSport er ikke bare en vild sportsbegivenhed, det er et verdensomspændende underholdningsfænomen. Publikum, gamere, og ikke mindst sponsorer, flokker til for at få en bid af kagen, og det er en industri i rivende udvikling. Af samme årsag, er der i den grad grund til at tage et ekstra kig på eSport som branche. Ja, kære læsere, jeg er tilbage med endnu en kommentar om spil, brancher, og, ja, sågar livet.

For til eSportsturneringer- og begivenheder, hører ligeså en masse udstyr. Bunkevis på bunkevis, for at sige det mildt. Serverrum der koger over i et forsøg på at trække et netværk uden et mikrosekunds forsinkelse, lysshow af en anden verden, storskærme til højre og venstre, streamingudstyr til en pris der kan stoppe hungersnød verden over, listen er nærmest uendelig. Dertil hører selvfølgelig også hestekræfter. Mere specifikt, elektricitet. I en undersøgelse fra 2015, og rapporteret af hjemmesiden Motherboard, fandt man at én tung gaming computer på et år bruger ligeså meget som 7 milliarder LED-pærer der kører tre timer om dagen, året rundt. Bare ved at tælle på fingrene, går der ti stykker af disse bæster til én enkelt League of Legends turnering. Med lidt hurtig hovedregning, er blot de deltagende spilleres elektricitetsforbrug allerede helt astronomisk højt.

Det Nye Sorte

Dertil kommer en række større spiludviklere, der konsekvent søger den næste store eSportssucces. Ubisoft har meldt sig på banen med Rainbow Six: Siege, Epic Games har ligeså taget de første store skridt på scenen med en række Fortnite-turneringer, og Changhan Kim fra PUBG Corp har bekræftet at 2018 bliver året hvor fundamentet for PlayerUnknown's Battlegrounds som eSports-spil vil blive lagt. Det betyder flere turneringer, flere store scener, og, vigtigst af alt, flere og større produktioner. Alt i alt, mere forbrug. Når sponsorerne melder sig på banen, bliver pengemængden til disse ligeså gigantisk, og så kører møllen ellers på bedste vis. Det er ikke en udvikling jeg ønsker stoppet, for det er uundgåeligt ligeså. eSport som et underholdnings- og sportsfænomen vil være en fikstur i branchen langt ud i den forudselige fremtid.

I en undersøgelse fra 2015, og rapporteret af hjemmesiden Motherboard, fandt man at én tung gaming computer på et år bruger ligeså meget som 7 milliarder LED-pærer der kører tre timer om dagen, året rundt.

Med en spilbranche der på sin vis bliver mere og mere voksen og erfaren, og mere og mere ansvarsfuld, hører det sig ligeså til at industrien omkring eSport følger trup. Spilindustrien har haft tiden som en luksusvarer, til gengæld. Det har branche for hvilke denne artikel omhandler ikke. For uanset hvor hårdnakket du benægter videnskabelige undersøgelser, evidens og fakta, så kan der efterhånden ikke herske meget tvivl om, at jordens klima og natur ændrer sig for det værre. Dertil at vi mennesker har en finger med i spillet. Den grønne dagsorden er ikke bare blevet endnu et emne på den politiske dagsorden, den er efterhånden blevet emnet.