Gamereactor / Svenska / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands / 中國 / Indonesia / Polski
Gamereactor Close White
Log ind medlem






Glemt kodeordet?
Jeg er ikke medlem, men det vil jeg gerne være

Eller log ind med en Facebook-konto
Gamereactor Danmark
artikler
Call of Juarez

Holder Det?! - Call of Juarez

Rygterne svirrer om et nyt kapitel i Call of Juarez-serien, og derfor kigger vi tilbage på seriens spæde start og spørger - holder det?!


Facebook
TwitterReddit

Techland er en udvikler, som mange kender som folkene bag både Dead Island, og senere Dying Light, men før det udviklede de andre, mere zombie-løse spil. Så her i en tid, hvor det "Vilde Vesten" absolut er i fokus via Red Dead Redemption 2 tænkte jeg at det var på tide at se om Call of Juarez stadig holder. Det vil sige, jeg fandt det på et genbrug, og tænkte; "det kunne jeg da egentlig godt tænke mig at spille igen". Jeg fik de for en rund tyver, så hvorfor ikke se om det holder. Det er livets krydderi - at støde på sådanne nogle oplevelser helt tilfældet.

Call of Juarez udkom i 2006 til PC, og i 2007 kunne man også finde det på den originale Xbox, og det blev modtaget meget blandede anmeldelser for at sige det mildt, ligesom alle de resterende kapitler også blev. Jeg var dog selv stor fan, selvom der var sekvenser, som jeg havde meget svært ved at nyde. Jeg husker dog historien som værende glimrende, og spillet havde en effektivt stemning, som ikke blev set meget dengang. Det tætteste man kom var på daværende tidspunkt Red Dead Revolver, som vi uden tvivl vil behandle en anden dag.

Jeg vil her lige berøre den version af spillet jeg spillede. Jeg spillede spillet indtil kapitel ni, hvor en en teknisk fejl faktisk gjorde at jeg ikke kunne komme videre. Dette tvang mig til at lede efter en opdatering, hvilket jeg heldigvis også fandt. Søgningen gav dog også en DirectX 10-opdatering, som på sine 1,1 GB, må have været massivt stor dengang. Den forvandler dog spillets visuelle side enormt, men mere om det senere. Opdateringen ændrer desuden hele snigesystemet, hvilket kun var en god ting.

Call of Juarez

Historien i Call Juarez har to hovedpersoner, Billy "Candle", og Ray McCall, som er brødre. Billy er en tynd, ung mand, som vender hjem til sin hjemby Hope for at se sin mor. Han ankommer til forældrenes gård, og ser til sin store skræk at hans forældre ligger døde foran deres lade. På væggen står der; "Call of Juarez", som er en legende om en guldskat, der er begravet tæt ved byen af samme navn. Broren, Ray McCall, ser Billy løbe væk fra laden, og han sætter efter. Ray er en gammel revolvermand, som er blevet præst efter begivenheder jeg ikke vil spolere for dem, der har lyst til at prøve spillet. Man skifter så imellem de to hovedpersoner, så man får historien at se fra begge perspektiver, hvilket fungerer glimrende. De to brødre er meget forskellige, og det skaber en intens stemning, når man skal undslippe fra en karakter man selv spiller. Historien er generelt solid, og man får sympati for begge karakterer hen imod slutningen, selvom Ray er meget svær at elske i starten.

Som sagt så spiller man som to brødre, og udover at man oplever historien fra to sider, så er mekanikkerne også meget anderledes de to imellem. Billys baner er baseret på at man skal snige sig uden om potentielle farer, og før jeg installerede opdateringen var det ikke en god oplevelse. Banditterne man mødte kunne se en de underligste steder, og i andre tilfælde, hvor de burde se en, kunne de ikke. Det ændrede sig dog efter at opdateringen blev installeret, hvor alting bare føltes bedre og mere intuitivt.

Ens primære våben er en pisk, som kan bruges både som våben og klatreredskab i bedste Indiana Jones-stil. Senere får man en bue så man er mere kampdygtigt, og den er også ganske tilfredsstillende at bruge. Når man sigter sættes farten ned, så man får noget lig en bullettime-sekvens, ligesom i Max Payne. Billy er meget skrøbelig, og skal ikke rammes mange gange før han går i gulvet. Dette giver en en fed følelse af respekt for de cowboys man skal forbi, hvilket er fedt, og kommer man forbi ånder man altid lettet op.

Call of JuarezCall of Juarez

Ray er dog meget anderledes at spille. Han er en erfaren revolvermand, og har derfor en pistol i hver hånd. Hvis man har dem i sine hylstre, og trykker på skydeknappen, går alting i slowmotion, ligesom med Billy, og sigtekornene bevæger sig fra skærmens kant ind mod midten, hvor de mødes. Undervejs kan man så affyre begge våben mod ens modstandere. Dette er lidt underligt, og jeg glemte tit at komme dem i hylstrene. Jeg gik i stedet, med en pistol, og sigtede ned af løbet, så jeg kunne ramme folk i hovedet. Man kan samle bedre våben op fra jorden, når ens fjender er blevet besejret, men de bliver alle slidte efter noget tid, hvorefter de eksploderer i ens hånd. Det giver en god dynamik, hvor man forsøger at få hver eneste kugle til at ramme plet.

Det afvekslende gameplay er forfriskende, da man lige præcis får nok tid med det, så det aldrig bliver kedeligt, hvilket det sagtens kunne have været. Det skal dog siges at der er andre negative ting ved mekanikkerne og strukturen. Der er nogle platformsekvenser, hvor man skal hoppe over afgrunde, og i en speciel mission skal man klatre op ad et bjerg efter en ørnefjer. Denne mission er noget at det værste spillet har at byde på. Først skal man løbe i ti minutter for at nå bjerget, og så er det ren hoppen fra afsats til afsats, mens sure ørne og klapperslanger gør livet træls for en. Det er ikke underholdende og der er desværre et par missioner som denne. Heldigvis er det kun en lille del af spillet, og det er flere sukkerknalder end citroner i Call of Juarez.

Call of JuarezCall of Juarez

Grafikken er en historie i sig selv. Før jeg installerede DirectX 10-opdateringen var grafikken meget middelmådig. Teksturerne er flade, karaktererne ser underligt kantede ud, og spillet så meget gammelt ud, som det også er for at være fair. Efter opdateringen var spillet som forvandlet. Teksturerne var nu i højere opløsning, der bliver brugt diverse filtre så lyssætningen ser smukkere ud, og det hele bliver meget mere naturligt. Desuden har karaktererne fået dybde på en eller anden måde. Der står i noterne til opdateringen at det er en "fremtidspatch", som måske ikke kunne køres af den hardware, der var på markedet i 2007. Nu kører det hele perfekt dog, og det kan faktisk godt få mit grafikkort til at larme en smule, når der sker meget i spillet, hvilket er imponerende for et 12 år gammelt spil. Og tag ikke fejl, spillet er faktisk rigtigt smukt, her, så mange år efter. Lyden er også fremragende, og minder meget Ennio Morricones musik fra "Den Gode, Den Onde og Den Grusomme", hvilket skaber en fantastisk stemning.

Holder Call of Juarez så? Ja, det må jeg nok sige. Hvis man opdaterer spillet har man en usleben diamant, som vil give en seks til otte timers glimrende western-underholdning. Mekanikkerne er generelt glimrende, og grafikken er smuk trods spillets alder. Så har man gennemført Red Dead Redemption 2, og har lyst til mere western, så overvej Call of Juarez. Spillet kan fås på Steam for cirka 75 kroner, men kan fås til meget mindre, når der er udsalg, og det kan køre på alle moderne maskiner. Så Call of Juarez holder i stor stil.